Pakliže patříme mezi uživatele bezdušových plášťů, musíme se chtě nechtě smířit s tím, že s nimi vedle nesporných pozitiv souvisí také pár úskalí. Mezi ně patří nezbytnost vysokého tlaku vzduchu pro samotné „naskočení“ pláště do ráfku – s běžným kompresorem či klasickou dílenskou pumpou budeme tak trochu v koncích. A právě proto jsou zde velké hustilky s objemným zásobníkem stlačeného vzduchu, který dokáže více než plnohodnotně zastoupit třeba roli bombičky CO2, již používáme třeba při opravě defektu někde v terénu. K dlouhodobému testu jsme si před více než půl rokem vybrali velkou dílenskou pumpu nazvanou jednoduše Team Tubeles, jejíž špičkové provedení plně uspokojí třeba i požadavky mechaniků.
Značka PRO, jež je provázána s komponentovým gigantem Shimano, si zakládá na nejvyšší možné úrovni svých produktů, s čímž pak souvisí nejen dokonalá funkce, ale i vysoká životnost a spolehlivost. A přesně toto jsou aspekty týkající se testovaného modelu, jenž má nyní ve službách redakce za sebou hodně náročné období, které však přečkal bez ztráty kytičky, tudíž se ani cena 4140 korun nemusí v ten okamžik zdát nijak přemrštěná.
Z hlediska konstrukce pístu se jedná o „upside-down“ provedení (vyjádřeno termínem běžným z odpružení), kdy je vlastní mohutná pístnice napevno spojena s bytelným podstavcem vylisovaným z oceli. Samotná základna je nejen velmi pevná, ale současně i poměrně těžká, což byl ostatně záměr konstruktérů. Obrovský manometr se stupnicí do jedenácti barů (160 psi) je další výhodou a s jeho čitelností by neměl mít problém ani slabozraký mechanik. Toto jsou ostatně ty detaily, které dělají podobný doplněk uživatelsky přívětivý. Rukojeť ve tvaru „T“ je spojena s pohyblivým tělem pumpy a i v tomto je vše v pořádku jak z pohledu pevnosti, tak i ergonomie, jež je ještě podpořena pryžovou horní profilovanou částí.
Až potud, vyjma upside-down konstrukce, by se jednalo o standardní velkou dílenskou pumpu, což platí také o robustní hlavici s aretační páčkou. Nejzásadnějším prvkem hustilky je však výklopná páčka z termoplastu, či přesnější by bylo možná označení pedál – neboť se ovládá nohou. Dvojice nápisů charge/inflate jasně naznačuje, co je úkolem. Pakliže pedál sešlápneme dolů, můžeme do komory hustilky natlačit pumpováním vzduch, a to až pod tlakem 160 psi a krátkodobě dokonce ještě vyšším. Požadovaný tlak hustilka bez problému držela delší dobu, byť po nějakém čase pomaličku klesl k nějakým 155 psi. Každopádně však můžeme mít hustilku předem natlakovanou v pohotovostní pozici a v klidu se usazovat s pláštěm, abychom poté jen nasadili koncovku na ventilek a vyklopením pedálu vzhůru docílili jednorázového vysokého tlaku potřebného pro naskočení patek po celém obvodu ráfku.
K funkci tedy nelze mít sebemenší připomínku a totéž platí o konstrukci nebo k povrchové úpravě duralového těla. Vyjma jen lehce ošlapaného podstavce vypadala hustilka po více jak půl roce častého používání stále jako nová. Navíc skvěle sloužila také v roli klasické hustilky se schopností snadného dosažení vysokého tlaku, což ocení zejména silničáři. Při pedálu vyklopeném vzhůru se totiž jedná o běžnou robustní hustilku – tudíž nemusí být zdaleka určena jen uživatelům bezdušových systémů.
(kad)
Výhodnější, ekonomičtější, ekologičtější a celkově zajímavější než litrové nebo pětilitrové řešení. Dává větší smysl a pohodlí ekonomickému…
Knoty na opravu rozsáhlejších defektů jsou dnes u vyznavačů bezdušového MTB obutí velmi populární. Je to jednoduché, s větším poškozením si…