Udělat si dovolenou na kole znamená jediné. Vézt si vše s sebou a být pokud možno co nejvíce nezávislý. Pokud nejsme odborníci na expediční cestování nebo cykloturističtí rutinéři, a přesto chceme vyrazit na několik dní, můžeme začít jednoduše.
V první řadě se musíme vybavit brašnou a nosičem. Pokud opravdu začínáme a nejedeme na náročnou expedici, postačí nám základní provedení v podobě kompaktní trojbrašny.
Nejjednodušší model firmy Sport Arsenal nese označení ART.465 a je ideální pro začínající cykloturisty, případně ty, kdo s tímto způsobem přepravy budou jen koketovat. Voděodolný materiál tvoří dvě boční kapsy a vrchní brašnu, kterou lze díky zipu odepnout. Všechny zipy kapes mají překrytí proti zatékání při dešti. K nosiči se brašna upevňuje pružnými pásky s háčky, takže montáž je jednoduchá a odepnutou brašnu lze vzít i přes rameno díky popruhu. Vrchní brašna má navíc horní kapsu na zip a síťovinovou kapsu s gumicukem. Boční kapsy mají hlavní prostor a ještě jednu plochou kapsu. Na zadní straně pak nechybí dvojice úložných prostor pro PET láhve o maximálním objemu 1,5 litru. Samozřejmostí jsou reflexní prvky na zadní straně.
Celkový objem brašny je 35 litrů, takže jsme byli zvědaví, jak se nám tam výbava vejde. Dovnitř jsme uložili oblečení, turistický vařič s malou bombičkou, základní hygienické potřeby a nahoru spacák. Ten bylo nutné vložit do brašny bez obalu, tedy nasoukat ho tam, aby se dovnitř vešel. Kdo vozí malé letní provedení, nemá problém, ale větší teplý spacák s dutým vláknem vyplní celý prostor horní spacákové brašny. Pro jistotu je lepší spacák zabalit ještě do igelitu, kdyby materiál brašny nevydržel nápor deště. S tímto základem jsme byli na hodnotě 8 kg, a to ještě nebylo uvnitř nářadí a náhradní díly.
Boční kapsy dostaly do nejnižších míst kvůli těžišti nejnutnější nářadí. Imbusy, nýtovačku, centrklíč, lepení, duši, montpáky a náhradní dráty. Sice lze tyto propriety umístit do rámových brašen, ale my jsme se zaměřili na celkovou váhu jediné brašny. Konzervy jsme vynechali, stejně by se nevešly. S nářadím, výbavou pro vaření a kompletní výstrojí do deště jsme byli na hodnotě 14,7 kg, což není taková rána, když použitý nosič Sport Arsenal ART.205 měl nosnost 25 kg. Když k tomu ovšem připočteme hmotnost vody v PET lahvích, máme hned o 3 kg více. A to jsme do brašen nedali náhradní boty, protože se nevešly.
S touto zátěží nám brašny s kolem pěkně zakroutily, bylo to znát hned při rozjezdu, kdy se prostě kolo začalo lehce vlnit. Výrazné zatížení zadního kola tedy není moc ideální. Lepší by bylo náklad rozdělit mezi zadní nosič a nosič na přední vidlici, ovšem to znamená dvojitou investici do nosičů i brašen. To je ale spíše pro kategorii náročnějších cestovatelů. Kdo hodlá vyrazit „natěžko“ jen tak symbolicky na delší víkend a nepoveze si s sebou nadbytek oblečení a konzervy, je pro něj tato varianta brašny za 600 korun ideální. Navíc v případě nepřízně počasí lze celou brašnu zakrýt nepromokavým návlekem. Pokud tedy nehodláte vézt více než 20-25 kilogramů, vystačíte si s jedinou trojbrašnou. Jste-li náročnější, musíte už náklad rozdělit na obě kola, případně sáhnout po brašně na řídítka a rámových brašnách.
(už)
Záběr značky WTB sahá od plášťů přes ráfky a zapletená kola až po sedla a gripy. Ani tato značka nemůže v nabídce nemít provedení s…
Pod značkou Velo nalezneme širokou škálu sedel. Tento taiwanský výrobce navíc produkuje modely také pro celou řadu dalších značek. Naším…