Výměně bovdenů a řadicích lanek už jsme se v této rubrice věnovali, ovšem moderní design, tolik lpící na nerušeném povrchu rámu, ukrývá všechno do jeho útrob, a výměna řadicího lanka tak dostává úplně jiný rozměr. Popravdě je v mnoha případech o dost složitější, než je tomu u vnějšího vedení.
Pro lanka tažená vnitřkem rámu v podstatě nelze použít univerzální návod pro všechny cyklistické značky, protože každá řeší tuto problematiku jinak. Někdo jednoduše provléknutím kompletního bovdenu i s lankem skrz rám, jiný naopak používá složité kluzné vložky a přechody u středového pouzdra a další prostě natáhne lanko rámem a ať si s tím už mechanik nějak poradí. Pokusíme se tedy ukázat některé zlepšováky a zjednodušení, které výměnu lanka ulehčí.
V první řadě je třeba upozornit na to, že většina výrobců neuvádí, zda má jejich rám nějakou vnitřní vodicí trubičku či bovden, nebo jestli je uvnitř lanko volně. Určitou nápovědou může být přítomnost plastové krytky nebo hliníkových opěrek pro bovden na spodní rámové či středové trubce 1.
Tenhle díl, pokud má větší rozměry a umožní pohodlnější přístup do útrob rámu, velice usnadňuje výměnu lanka. Na druhou stranu je zde další koncovka bovdenu, a tudíž místo pro možný průnik nečistot a vody k lanku. Jestliže rám nic takového nemá, může mít buď vnitřní vodicí trubičku, což práci velmi usnadní, nebo budeme možná muset demontovat vidlici i středové složení, abychom se k lanku v rámu dostali skrz hlavovou trubku i středové pouzdro 2.
Bovden tažený v kuse skrz rám odhalíme jednoduše zatažením za jeho oba konce, a když se posunuje, stačí v něm vyměnit lanko, případně pak budeme bojovat úplně stejně, jen budeme skrz rám tahat celý bovden.
Pro tyto úkony je ideální připravit si pinzetu, světlo, ploché dlouhé kleště a teflonovou trubičku, případně z drátu vyrobený vytahovák (šperhák), kterým bychom mohli lanko v malém otvoru zachytit a vytáhnout. Park Tool dodává i speciální sadu pro vnitřní vedení, která využívá magnety a vodicí lanka v plastu. Naprosto geniální pomůckou je teflonová trubička používaná v článkových bovdenech, např. Alligator I-Link, ovšem získáme ji i ze starého řadicího bovdenu, který jednoduše na konci rozpleteme, vytáhneme z něj po délce dva prameny ocelových vláken 3
a potom opatrně vnitřní teflonovou trubičku, kterou na konci čistě zastřihneme 4, aby neměla otřepy. Ideální délka je 120 – 150 cm, případně delší, aby nám trubička vystačila po celé délce vedení lanka, od zadního vstupu k přednímu výstupu z rámu.
Máme-li vše připravené, můžeme sundat koncovku lanka a uvolnit jej z přehazovačky 5
nebo přesmykače. Stáhneme bovden vedoucí pod zadní stavbou až k opěrce, kterou vytáhneme z rámu 6.
Lanko musíme mít stále vedené skrz rám, v žádném případě jej nevytahujeme. Následuje nasunutí teflonové trubičky na lanko v co nejdelší míře a spolu s lankem ji pak protahujeme skrz rám ven směrem k řadicím páčkám, takže vysuneme bovden mezi řazením a rámem ven z otvoru a tudy vytáhneme lanko s trubičkou 7.
Máme tak trubičku venku z rámu na obou koncích, takže můžeme z řazení vyjmout lanko ven 8 a vytáhnout jej z celé trubičky.
Další postup je jednoduchý, nasuneme nové lanko do řazení, nasadíme přední díl bovdenu a lanko zavedeme do vodicí trubičky v rámu 9.
Lanko protáhneme skrz rám ven a můžeme celou trubičku vytáhnout, abychom nasadili vložku do spodní trubky a mohli natáhnout i zadní díl bovdenu. Pak už jen stačí lanko napnout a seřídit řazení. Pokud bychom nepoužili do rámu teflonovou trubičku, museli bychom demontovat obě vložky ze spodní trubky a lanko dost složitě vytahovat pinzetou či šperhákem a navíc si dovnitř posvítit, což lze jak otvorem pro opěrky bovdenu, tak třeba otvorem pro šroub košíku. Pozor také na případné překřížení a zamotání lanka přehazovačky a přesmykače, to je další z úskalí vnitřního vedení.
U rámu s vodicí trubičkou uvnitř 10 zjistíme její přítomnost rovněž nasunutím teflonové trubičky, protože ta se v místě přechodu konce bovdenu ve vnitřní trubičku o tuto zapře a nejde dál nasunout. V tomto případě jen vyměníme vnější bovdeny a lanko, pro výměnu trubičky bychom museli postupovat stejně jako v předchozím případě, ovšem celé je to o dost složitější a většinou musí ven kliky i vidlice. Vnitřní teflonové trubičky ovšem nemají věčnou životnost, takže čas od času také vyžadují výměnu, ale to už bychom nechali spíš na profesionálním servisu, může to totiž být i dost zdlouhavá procedura.
(už)
Když se v minulosti montovalo středové složení, stačil k tomu, mimo frézy na dosedací plochy, jen klíč, kterým se misky našroubovaly. U…
Zní to sice podivně a možná by někdo čekal ubrousky potištěné motivy diskových brzd, ale jde o praktický doplněk do dílny nebo někam na…