Když se v minulosti montovalo středové složení, stačil k tomu, mimo frézy na dosedací plochy, jen klíč, kterým se misky našroubovaly. U hlavového složení se misky už lisovaly a málokdo by si pomyslel, že se totéž bude za pár let dít i v případě středového složení. Doba „pressfitů" je tady a zdá se, že většina výrobců si uvědomuje o kolik je výroba hladkého středového pouzdra levnější a jednodušší, než tam implantovat hliníkovou vložku se závitem, případně řezat závit u hliníkového rámu. Pohádky o maximální tuhosti jsou sice hezké, ale povolenou misku v závitu bylo možné dotáhnout, vymačkané karbonové pouzdro, kde se misky na kouslých ložiscích točí vesele v rámu, je nutné nákladně opravit překarbonováním. Ale nechme polemiky nad vhodností toho či onoho provedení, protože bez lisu na ložiska se dnes prostě neobejdeme.
Lis SuperB TB-1900B je univerzální kousek, který je určen středovým složením BB86, BB30 a BB90, přičemž pro každé ze zmiňovaných složení má dvojici ocelových vložek odpovídajících rozměrů. Tyto vložky každá odpovídají užší částí průměru osy klik a širší částí vnějšímu průměru misek středového složení, takže při lisování přesně sedí uvnitř ložiska a stačí jen otáčet vratidly a misky nalisovat do rámu.
Obě vratidla mají ramena potažená návleky z měkčeného plastu a středová část se závitem je dostatečně dlouhá, aby nehrozilo jeho stržení. Závitová tyč spojující obě vratidla má délku 180 mm, a když odečteme nosný díl vratidel a nejtenčí vložky, dává nám to rozteč 60 mm, což není moc, ale vratidla lze na každé straně povolit ještě o 30 mm, takže máme dohromady pracovní délku 120 mm, což je na každé středové složení dostatečné a navíc lze lis použít i na hlavové složení. Tam sice nemusí odpovídat rozměr vložek, ale s vhodnými adaptéry si takto lze pomoci. Navíc závitnici lze v případě potřeby vyměnit za delší, protože závitová tyč se dá běžně sehnat a obě vratidla jsou na závitnici našroubovaná volně.
Tento lis jsme trápili v dílně téměř rok a také absolvoval etapové závody MTB Trilogy, Beskid MTB Trophy a Sudety MTB Challenge, kde jsme s ním měnili jednak středová složení, ale dokázal díky desítkovému průměru závitnice zaskočit i v případě výměny některých ložisek v zadní stavbě, jen se záměnou originálních vložek za menší na ložiska. Pokud do své dílny hledáte cenově dostupný lis, který je dnes vlastně nezbytností, pak je tenhle kousek za přibližně 1700 korun dobrou volbou. O něco levněji vychází provedení s jedním rozměrem vložek, ale tady bychom se, vzhledem k množství současných standardů a průměrů, přikláněli spíše k námi testovanému provedení.
(už)
Plusy: univerzalita, funkčnost, cena
Minusy: nenalezli jsme
Zní to sice podivně a možná by někdo čekal ubrousky potištěné motivy diskových brzd, ale jde o praktický doplněk do dílny nebo někam na…
Domácí značka BikeWorkX je vyhlášená nejen vysokou trvanlivostí maziv na řetězy, ale rovněž účinností veškerých čističů. My jsme v praxi…