Výměna brzdových špalíků je pro bikery dnes již téměř hudbou minulosti, protože brzdové destičky kotoučovek postupně odsunují tento náhradní díl do kategorie nejlevnějších kol a totéž začíná pomalu platit i u kol krosových či trekingových. I když tam budou ráfkové brzdy ještě dlouho hrát prim, stejně jako na silnici, kde i přes nástup kotoučovek, díky pánům z UCI, zatím destičkám pšenka tolik nekvete a špalíky mají rozhodně navrch.
Podíváme se tedy na výměnu brzdových gumiček u silničních brzd, konkrétně modelu Shimano Ultegra.
Samotná výměna gumiček nebo jejich kontrola a údržba brzdné plochy nejsou nic složitého, ale přece jen se najdou tací, pro které je to docela složitý a ne zrovna samozřejmý úkon. Pokud máme obyčejné brzdové čelisti se špalíky s dříkem z jednoho kusu, nezbývá nic jiného než pro kontrolu či výměnu celý špalík demontovat, případně vyjmout z rámu a vidlice kola. Máme-li brzdové botky s výměnnými gumičkami, jako v našem modelovém případě, je vše o dost jednodušší.
Aby se nám s brzdou lépe pracovalo, povolíme páku vyhazováku 1 v čelisti na straně uchycení lanka směrem nahoru, aby se obě brzdové gumičky dostaly dál od ráfku. Pro samotnou kontrolu brzdových gumiček stačí vyjmout kolo z rámu a máme ideální přístup, pokud ale chceme brzdnou plochu upravit, případně gumičku vyměnit, je lepší ji z botky vyjmout. K tomu musíme imbusovým klíčem vyšroubovat z botky pojistný imbus 2, který zajišťuje gumičku proti vysunutí, například při couvnutí dozadu.
Dopředu se totiž gumička nevysune, tam ji drží přední stěna botky, ale zadní strana je kvůli výměně otevřená a gumičku drží imbus. U bikových špalíků to většinou bývá závlačka strčená skrz botku shora. Gumička jde z čelistí snadno vysunout 3, na rozdíl od brzd Campagnolo, kde je to záležitost síly a umu, takže ji vyjmeme a zkontrolujeme brzdnou plochu.
Jestli jsou v ní zbytky hliníkových špon z ráfku či kamínky, vyčistíme ji ocelovým kartáčem 4 nebo strhneme brzdnou plochu jemným pilníkem. Pokud je gumička již zralá na výměnu, nasadíme novou.
Tu nasouváme do botky podle šipky 5, jinak logicky vybráním pro pojistný imbusový šroub, tak, aby bylo přímo proti otvoru pro šroub.
Opačně by ji snad nikdo nenasunul, i když možné je všechno. Gumičku zajistíme opět imbusovým šroubem, který má z výroby nanesený pojistný závitový tmel. Jestli měníme gumičky často a tmel již nefunguje, takže imbus vyšroubujeme téměř bez odporu, musíme na něj nanést trochu nového pojistného tmelu 6. Vyklepaný imbus by nám totiž mohl časem způsobit ztrátu brzdové gumičky.
Jestliže jsme měli botky v pořádku seřízené souběžně s ráfkem, nemusíme víc nic řešit a stačí seřídit předpětí lanka. Pokud ale botky nejsou, jak mají být, musíme je seřídit.
Povolíme imbusový šroub jisticí botku v čelisti, případně ji celou z čelisti vyjmeme 7, znovu namontujeme tak, aby na vnitřní straně u ráfku byla silnější kloubová podložka, a ne vnější tenká podložka.
Tím lze částečně upravit sklon botky vůči ráfku. Botku nastavíme gumičkou na ráfku tak, aby byla asi dva milimetry pod jeho horním okrajem 8, a stiskneme brzdovou páku, abychom si pro utahování botku zajistili na místě. Po dotažení imbusu zkontrolujeme souběžnost gumiček s ráfkem v obou směrech, tedy přední i zadní konec gumičky vůči boční ploše ráfku a horní okraj gumičky vůči patce ráfku.
Brzdové špalíky bychom tedy měli seřízené a můžeme pro jistotu přejít i celou brzdu. V první řadě zkontrolujeme dotažení čelisti v rámu imbusem 9 a následuje seřízení předpětí lanka.
Zašroubujeme stavěcí šroub předpětí lanka na opěrce bovdenu 10, aby zde nebylo nastavené žádné předpětí.
Zavřeme páčku vyhazováku 11, abychom měli čelisti v pohotovosti, a vyzkoušíme stiskem páky chod brzdy. Jestliže jde páka příliš blízko k řídítkům, musíme přitáhnout lanko.
To lze provést buď stavěcím šroubem nebo dotažením lanka v čelisti. Obě čelisti přitiskneme špalíky až na ráfek 12, lanko v imbusovém šroubu napneme a šroub dotáhneme. Pokud máme při tomto úkonu povolenou páčku vyhazováku, nemusíme lanko napínat tolik, po překlapnutí páčky se nám lanko ještě napne a špalíky přitisknou blíže k ráfku. Naopak se zavřeným vyhazovákem napneme lanko víc.
Jestliže není brzdové lanko v nejlepší kondici, bude nutná jeho výměna, takže ho v čelisti povolíme 13 a buď škubnutím skrz šroub, nebo kleštěmi uvolníme hliníkovou koncovku.
Pak už lanko snadno vytáhneme vpředu z brzdové páky 14 a na jeho místo nasuneme nové. Seřízení jeho napnutí už provedeme podle popisu výše.
(už)
Vývoj cyklistické a „elektro-cyklistické“ techniky posledních několika let může v lecčems připomínat automobilový průmysl. Hydraulika,…
Jen málokdo by čekal, že do téhle rubriky zařadíme nářadí, ano čtete správně, nářadí. Ovšem ne ledajaké, nečekejte pozlacený imbus nebo…