Dny jsou pořád krátké, ovšem podmínky pro ježdění jsou stále velmi dobré, takže proč se nechat omezovat tmou? Výkonná světla jsou v posledních letech populární, ale jejich kvality jsou často vykoupeny vyšší cenou. Je to logické – propracovaná optika, výkonný zdroj světla, baterie s dlouhou životností a bytelné zpracování, pro MTB nezbytné, zkrátka něco stojí. Chceme-li si užít plnohodnotný noční biking, většinou musíme počítat s investicí výrazně převyšující dvoutisícovou hladinu. Ne ovšem v případě světla Longus Flash 1600 s ideálním poměrem cena/výkon. Za 1690 korun jde o lákavou nabídku, neboť podobně výkonné modely shodné koncepce (s externí baterií) bývají podstatně dražší.
Dodatek „1600“ v názvu světla značí světelnou intenzitu s hodnotou 1600 lumenů. Tak však ještě sama o sobě nemusí být vypovídající, neboť praktická stránka a s ní související nasvětlení prostoru před kolem závisí na provedení optiky. A ani v jednom z ohledů nebylo nic podceněno. Čtveřice LED diod s označením Cree XP-G a rozmístěním do čtverce zajistí velmi nadstandardní světelný tok a z něho pramenící široký kužel světla. Natolik široký, že osvítí nejen celou šířku cesty, ale částečně i prostor kolem ní. Nejdůležitější je zde však naprostá celistvost osvětlené plochy, bez jakýchkoli „slepých“ míst a s hodně výrazným středem. Ovšem na rozdíl od řady jiných světel, u nichž je střed kuželu sice výrazný, ale jeho méně nasvícené okolí je s ním doslova v kontrastu, je zde vše dokonale vyvážené. Dovolíme si tedy říci, že jen málo světel, i podstatně dražších, nabídne takto precizní a především celistvé nasvětlení prostoru před kolem. Čtveřice režimů intenzity a zvlášť pak tři nejsilnější módy jsou proto vyloženě vhodné pro čistě noční jízdu mimo asfalt, kdy je kvalita nasvětlení prostoru před kolem použitelná pro rychlou jízdu či pro techničtější terén.
Nyní ke konstrukci, u níž je odděleno samotné světlo od akumulátoru. Ten je usazen v pevném obalu a pomocí dvojice pásků se suchým zipem je koncipován pro uchycení pod horní rámovou trubku, případně pod představec či kamkoli jinam. V 65centimetrovém dosahu od řídítek - taková je totiž délka kabelu. Samotné světlo je zasazeno v černě anodizovaném hliníkovém těle, na němž jsou po obvodu přítomna chladicí žebra a zezadu pak velké spínací/přepínací tlačítko. Lehkou daní za dokonalé utěsnění světla je nutnost jeho silnějšího stisku, na což si však uživatel rychle zvykne a již automaticky uchopuje světlo při stisku tlačítka celé, aby nedošlo k jeho pohybu na řídítkách. Samotné tlačítko je rozděleno na horní a dolní polovinu, přičemž síla světelné intenzity se reguluje stiskem pouze horní či dolní půlky – podle toho, zda chceme ubírat či přidávat výkon. Navíc je tlačítko rovněž indikátorem (nabití akumulátoru), jejž má jezdec stále na očích a může aktuálnímu stavu baterie přizpůsobit preferenci konkrétního režimu.
Zpracování světla je příkladné, což platí také o silném kabelu, tvářícím se prakticky nezničitelně, a rovněž o spojovacím konektoru. Ten je kromě samotné odolnosti dokonale utěsněn proti vniknutí vody, stejně jako samotné světlo. Jeho držák je koncipován pro uchycení na řídítka, a sice pomocí přiložených pevných gumiček. Jakékoli obavy z nedostatečně pevného uchycení jsou však zbytečné, díky externímu akumulátoru je totiž samotné světlo dobře vyváženo a nemá tendence se jakkoli přetáčet. Uzpůsobení pro montáž na řídítka je jedinou možností uchycení, a pokud jste zvyklí vozit také výkonnou čelovku, toto světlo na přilbu sice s trochou šikovnosti přiděláte, ale nedoporučili bychom to.
Výrobce udává, že světlo vydrží svítit na plný výkon dvě hodiny, na 75 % výkonu dvě a půl hodiny, na 50 % tři a půl hodiny a na 25 % rovných pět hodin. My jsme v tomto ohledu otestovali trojici nejsilnějších režimů a můžeme s klidným svědomím napsat, že uvedené údaje plus minus odpovídají realitě, což je jistě potěšitelné. Navíc i padesátiprocentní výkon je v případě testovaného světla stále dobře použitelný pro čistě terénní jízdu. Li-ion akumulátor (8,4 V / 4400 mAh), uložený v nepromokavém pryžovém obalu a následně v pevném textilním pouzdře, má ochranu proti přepětí, úplnému vybití i zkratu a při nabíjení informuje o jeho stavu dioda na přiložené nabíječce. Výrobce garantuje minimálně pět set nabíjecích cyklů a plné nabití trvá v rozmezí tři a půl až čtyři hodiny.
Finální verdikt? Za necelých sedmnáct stovek jen stěží seženete podobně výkonné a propracované světlo, skvěle použitelné pro noční terénní vyjížďky. Takové, při nichž nebudete muset rychlost jízdy přizpůsobovat intenzitě světla. Longus Flash 1600 proto rozhodně doporučujeme!
(kad)
Kolekce vlastních sedel s logem Author se nejprve objevila na stejnojmenných kolech, aby se následně dostala na trh i samostatně. Za což…
Marin Rift Zone 9 Carbon je na rozhraní mezi maratonským a trailovým strojem, přičemž k oběma kategoriím má rozhodně co říci. Sto deset…