V sortimentu brzdového obložení značky BBB najdeme jak standardní organické provedení s modrým podkladovým plechem, tak verzi pro elektrokola v zelené barvě nebo výkonné sintrované obložení na bronzově zbarveném plechu. Naši zadní brzdu ovšem opanovalo organické obložení BBB BBS-56 ve verzi HP, což je organika pro „High Power“, tedy maximální výkon, a i když má také modře zbarvený nosný plech, stojí 349 korun, tedy o sto korun víc než základní organika a měla by nabídnout projev podobnější sintru.
Destičky v provedení pro shimanovské brzdy verze Deore XTR, tedy to starší „erko“, ukázaly v novém stavu celkovou tloušťku 3,90 mm a po nájezdu 300 km na zadním 180mm kotouči jsme je podrobili finální kontrole. Tloušťka byla na obou koncích lehce nesouměrná, takže zatímco jedna strana byla ještě plně použitelná, druhá už je více pod polovinou původní tloušťky. Uprostřed jsme naměřili 2,88 mm, tedy opotřebení zhruba o 1 mm, což s ohledem na nájezd není zrovna málo, ale na organiku a terén, kde destičky jezdily, to není zase tak moc.
Projev destiček byl od jejich zajetí na plný výkon vždycky předvídatelný a musíme vyzdvihnout jejich ochotu pracovat na maximum i ve studeném stavu, tedy jak se na organiku sluší. Ve třmenu nahradily originál od Shimana, rovněž v organickém provedení, takže jsme mohli porovnávat, záběr „za studena“ je v podstatě shodný. Rozdíl přišel v náročnějším terénu, kde na rozdíl od originálů docházelo s postupným nárůstem teploty k trochu ostřejšímu projevu, jako tomu bývá u sintrovaného obložení. Bébéčka v tomhle případě někdy doslova počítala otvory v kotouči, což potvrdilo vynikající účinnost a brzda byla v takový moment opravdu maximálně ostrá. To platilo třeba v lokalitách Trutnov Trails či na Rychlebských stezkách, kde destičky opravdu dělaly čest označení HP. Za sucha i v občasných kalužích nebyl s výkonem problém, nedocházelo k nějakým nepříjemným zvukovým projevům či poklesům výkonu a jako trailové obložení tenhle materiál můžeme jen schválit. Poslední „štaci“ absolvovaly v bikeparku Kouty, kde deset jízd a padesátka sjezdových kilometrů pod metrákovým jezdcem ukázaly dole občasné zakouření od kotouče. Tady už se na sjezdové trati a při delším souvislém brzdění projevila částečná ztráta ostrosti výkonu, jako kdyby se prostě teplota přehoupla přes kritickou mez, za níž už materiál neuměl nabídnout víc výkonu. Destičky jsme sice neupekli a nedošlo k okamžitému poklesu výkonu brzdy, přesto se tady ale ukázalo, že lehčí traily materiál zvládal, ale náročné sjezdové zatížení už je občas nad jeho schopnosti. Výsledkem je tedy doporučení pro tvrdší XC i trailové ježdění, kde destičky opravdu nezklamou a spíše překvapí svojí ostrostí, ale pro enduro a sjezd bychom už volili sintrované provedení.
(už)
I když jsme jezdili několik celoodpružených lahůdek z produkce značky Haibike, přece jen tvoří podstatnou část jejich kolekce hardtaily,…
V shimanovském portfoliu mají komponenty značky PRO jasný punc kvality, jelikož si jejich výrobce stojí za tím, že musí projít testy…