Změna převodu nikoli prostřednictvím sestavy bovdenů a lanek, ale zásluhou servomotorků a baterie, láká stále více uživatelů. Technologie Shimano Di2 nabídne dokonalou přesnost i rychlost odezvy měničů, a po letech společného soužití na mnoha testovacích kolech můžeme kladně hodnotit také zcela klíčovou spolehlivost. Japonská značka ke svým silničním Di2 sadám v posledních letech přidala i jejich bikové variace, konkrétně u XTR a následně i Deore XT. K tomu nesmíme zapomenout ani na další výrobce, kteří se vydali cestou zvanou elektronika, a sice italské Campagnolo a americký Sram. Značka z Vicenzy pracovala na prototypech řazení s dodatkem EPS již celkem dávno, prakticky souběžně se Shimanem, byť finální sériová verze spatřila světlo světa později než Di2. Soupeření o primát v uvedení plně funkční a hlavně spolehlivé elektroniky mezi Shimanem a Campagnolem mohlo vzdáleně skoro připomínat boj o ovládnutí kosmu a přistání na Měsíci. Na druhou stranu, jakmile byla s velkou slávou uvedena první generace Di2, Campagnolo jako by se záměrně lehce stáhlo, již nebylo kam spěchat. A nemůžeme se ubránit dojmu, že se EPS v případě pár funkcí nakonec inspirovalo u japonské konkurence. Oproti tomu Sram si dal celkem na čas, jeho výtvor Red eTap lze stále považovat za novinku, navíc konstrukčně výjimečnou díky bezdrátovému přenosu i systému ovládání. A nakonec je zde FSA a jeho dost nečekaný počin K-Force WE, jehož obsáhlý test jste mohli najít v Cykloservisu 19/2016. Konstruktéři od FSA využívají vlastní technologii nazvanou ANT+ s klasickým „drátovým“ propojením mezi oběma měniči a baterií, zatímco řadicí páky vsadily na wireless systém, tudíž k řídítkům nevedou žádné kabely ...
Podívejte se společně se super mechanikem Danem Komárkem, který je ověnčen několika cenami z prestižních evropských soutěží velomechaniků, kterých se pravidelně zúčastňuje, na sadu Shimano Di2. Podrobně ji pro vás rozpitval, ukázal na přednosti a nedostatky. Těžko byste u nás hledali, mimo samotné techniky přímo ze Shimana, tak znalého člověka.
Dan Komárek
Celý velký rozhovor najdete v 10. vydání časopisu Cykloservis, který přijde na pulty prodejen od 23. května.
Značka Head pro sezónu 2017 svými novinkami rozhodně nešetřila – nové jsou celoodpružené modely AdaptEdge, nový je elektro-fatbike…
Když jsme v Cykloservisu psali o pevných pluskových trailbicích, padla tam i zmínka o tom, že u celoodpružených kol nás trápí tahání řetězu…