Rozhodně nemilá zpráva přišla pro internetové obchodníky. Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora musí internetové obchody, tedy i ty cyklistické, při vrácení zboží zákazníkem vracet i peníze, které si obchod naúčtoval za poštovné a balné. Pro obchodníky to znamená i přepisování a úprava smluv, pokud nechtějí dostat od České obchodní inspekce pokutu. Pokud zákazník zboží vrátí, poštovné, které hradil on, mu prodejce hradit nemusí.
Co to v důsledku bude znamenat v cenové politice internetových obchodů těžko odhadovat. Podle některých zdrojů vrací zboží ve lhůtě do 14 dnů, jedno procento zákazníků. A to není mnoho. Je však i možné, že zákazníky odrazuje od vracení zboží právě i zaplacené balné a poštovné k ceně zboží, které dosud zpět nemusel neobdržet a které u levnějšího zboží někdy dosahuje (a někdy i převyšuje)i ceny zaslaného zboží.
Zeptali jsme se některých významných internetových obchodníků, kteří nabízí cyklistické zboží, jak se s novou situací vyrovnají, a jestli se nové nařízení projeví do ceny zboží.
Zboží vrací ve 14denní lhůtě zhruba 1-2 % zákazníků, jedná se tedy o poměrně malou část objednávek. V současné době nedokážeme říct, zda se soudní rozhodnutí projeví v cenách zboží. Osobně se domnívám, že spíše ne ,jedině že by zákazníci začali vracet zboží ve výrazně větší míře. Nemyslím si ale, že by to mělo nastat, protože náklady na vrácení zboží nadále zůstávají na straně nakupujících. Situaci však budeme sledovat a vyhodnocovat, zatím je brzy odhadovat důsledky.
Svůj názor si na situaci zatím utvářím. Rozhodnutí Evropského soudního dvoru jsem zatím neměl možnost prostudovat a sám se přesvědčit, zda se skutečně jedná o klasické odstoupení od smlouvy, nebo bylo součástí kauzy nějaké pochybení prodejce.
Český soud se musí řídit evropskou směrnicí, z čehož lze předpokládat, že bude-li českému soudci známo toto rozhodnutí, vydá shodné rozhodnutí jako Evropský soud. Tím jsme povinni tyto částky vracet. Situace je však komplikovanější. Pokud tedy musíme vracet i náklady na poštovné, jak se máme zachovat v situaci, kdy si zákazník dva díly ponechá a jeden vrátí? Žádná poměrná částka neexistuje.
Balné není naší firmou účtováno. Proto nemůže být účtováno nám. Pokud po prostudování výše uvedeného rozhodnutí dospějeme k názoru, že i bez našeho zavinění jsme povinni vracet tyto náklady, vracet je budeme. V koncových cenách se toto promítnout nemůže. Je to jen další náklad, který sebou nese internetový prodej, a který si obchodník připíše do nákladových položek, jenž mu nikdo nezaplatí.
Danou problematiku prozkoumáme a vyhodnotíme.
Podíl vráceného zboží je u nás minimální, takže se případná změna systému na cenách určitě neprojeví. Se zákazníky komunikujeme a snažíme se předcházet všem nejasnostem, od volby správné velikosti oblečení nebo obuvi po doporučení vhodných komponentů. Navíc balné neúčtujeme a poštovné od hodnoty objednávky přesahující 3.000 Kč také ne.
Značka Vision, náležící komponentovému gigantu FSA, neustále představuje nové produkty. Jedním ze zatím posledních přírůstků náležících do…
Každý chlap jistě má nějakou tu vysněnou bohyni. Dnešní mládež tajně pod peřinou touží po Megan Fox, starší bikeři snívali o Sharon Stone a…