Přejít kompletně na voskování řetězů namísto mazání oleji? Pokud tohle udělá takový výrobce řetězů, jakým je KMC, může jim to za rok ušetřit 20 tisíc kilogramů maziv na bázi minerálních olejů, což je s ohledem na biologickou odbouratelnost vosku slušný ekologický přínos. Vyrobí totiž 5 milionů řetězů jenom v X nebo e sérii, takže tahle čísla mluví za vše. Ponechme ale ekologické důsledky mazání či voskování stranou, protože každá z metod má své zastánce i odpůrce a podívejme se na test jejich vosku KMC GO.
Praktické 150ml balení s kapátkem stojí 399 korun a jde o jednoduše aplikovatelný vodou ředěný vosk bez příměsí PFAS, tedy chemických látek na bázi fluoru. Před aplikací je třeba řetěz a celý pohon dokonale odmastit a vysušit, pokud jsme předtím používali olejová maziva, takže ideálně rozpojit rychlospojku a důkladně řetěz i kazetu vyčistit a zase to celé znovu. Aplikace vosku je jednoduchá, lahvička nemá žádnou pojistku, stačí protřepat, odšroubovat víčko a kapátkem nanést vosk na řetěz, nejlépe ještě předtím samostatně navoskovat rychlospojku před její instalací na řetěz. Výrobce doporučuje neotírat přebytky vosku, spíše ponechat jej na celé vnější ploše řetězu, kde vytvoří ochranný film. Bílá tekutina se po deseti minutách promění v čiré tuhé skupenství, takže vosk zasychá a dostává se do finálního funkčního stádia. Ideální je ponechat mu před vyjížďkou delší dobu, aby zaschnul ve všech prostorách článků a fungoval stoprocentně. Řazení s navoskovaným řetězem fungovalo naprosto standardně, snad jen první kilometry byly proti olejovým mazivům o tišším a pocitově „tupějším“ projevu dosednutí řetězu na zuby, než se vosková vrstva trochu omačkala. Ale to je jen drobnost a v podstatě zde rozdíl ve funkčnosti není. To zásadní přichází až s najetými kilometry, kdy vosk lépe odolává nečistotám, protože je nenabaluje. Tady prostě nehrozí koule zaschlého prachu a maziva na každé kladce přehazovačky nebo ozubení, to je prostě obecná výhoda voskových maziv. Trvanlivost voskové vrstvy na povrchu řetězu by měla být rovněž vyšší než u olejů, které se vodou snadněji vyplavují, protože vosk vodu odpuzuje lépe, ale tady si nemůžu pomoct a navoskovaný řetěz mi za sucha začíná vždy ševelit trochu dříve než namazaný hustším olejem. I tak je ale v daný moment vždycky čistší než ten namazaný. KMC GO najel na testovacím řetězu dohromady přes sedmdesát kilometrů v terénu za sucha a bylo nutné kvůli začínajícímu ševelení řetěz domazat. I tak ale je ševelení o něco slabší než u řetězu s vyschlým řídkým olejovým mazivem, kdy třeba ta na teflonové bázi vysychají opravdu rychle. Řetěz byl čistý, takže jen otřít hadříkem a nanést další vosk, nechat zaschnout a mohlo se testovat dál. Mokrý konec listopadu pak ukázal slušnou odolnost vůči vodě a hlavně sněhu, ale s nižším kilometrovým nájezdem, zhruba dvakrát dvacet kilometrů. Je to v pořádku, výrobce doporučuje kontrolovat a mazat buď po každé vyjížďce, při náznaku ševelení či nějakém zhoršeném projevu řazení. Na silničce doporučuje maximální interval 250 kilometrů a na biku pak 100 kilometrů, bez ohledu na povětrností podmínky. Vosk od KMC tak lze jednoduše aplikovat na každý očištěný řetěz a pohon, případně je možné rovnou koupit už navoskovaný řetěz KMC s dodatkem Waxed, ošetřený z výroby právě tímto voskem. Odpadá tak prvotní odmaštění nového řetězu, což v podstatě není zrovna ekologický proces, takže to dává smysl.
(už)
Stejně jako v MTB segmentu, i gravel má svoje obutí rozlišené podle účelu použití a najdeme „adventure“ pláště pro dlouhé cesty, rychlé…
Test karbonového gravelu Grizzly už tady jednou proběhl, bylo to vloni na podzim a šlo o nejdražší verzi osazenou elektronickou sadou. Kolo…