Stejně jako v MTB segmentu, i gravel má svoje obutí rozlišené podle účelu použití a najdeme „adventure“ pláště pro dlouhé cesty, rychlé kousky spíše na silnici, hrubé do bláta, objemnější hrubé do terénu a lehké závodní kousky. I gravel se totiž vyvíjí a dnes je celá řada geometrií a specifik pro tu kterou disciplínu.
Novinkou redakční flotily je gravel stroj 4EVER Grizzly, ovšem ne v nedávno testované modifikaci, ale na mechanické sadě GRX s obutím Schwalbe G-One, což je sice hojně rozšířený, ale ne úplně nejrychlejší univerzál. Tenhle stroj prošel drobnou změnou výpletů, takže dostal výplety a širší ráfky Forza Norte G (24mm vnitřní šíře) od Ridley a testovací obutí od American Classic, konkrétně Grus a Kimberlite. Na první jmenovaný se teď podíváme a rovnou podotknu, že pokud na gravelu spíše brouzdáte krajinou s plnou náloží, nebude Grus kousek pro vás, naopak Kimberlite přesně s takovýmto využitím počítá, ale ten zase jindy
American Classic už není značka pro zapletená kola, náboje a ráfky, ale jméno teď voní kaučukem, protože zdobí bikové i gravel či silniční pláště. Grus v tubeless ready provedení stojí hodně příznivých 960 korun, je v rozměru pouze 40-622 a na zmíněných ráfcích jsme naměřili maximální šířku 42 mm. Odolná konstrukce Stage 5S Armor má hlavní tkaninu se 120 TPI hustotou vláken a navíc přes ni od patky k patce ještě vrstvu Nylon105 pro větší odolnost vůči defektu. Kevlarové patky jsou samozřejmostí a směs na běhounu má název Rubberforce G, což by mělo zajistit optimální přilnavost a současně odolnost vůči opotřebení. Plášti jsme navážili 510 gramů, což je o 5 gramů méně, než udává výrobce a v podstatě to byla jen o 5 gramů vyšší hodnota, než měl originální Schwalbe. Nicméně mezi úplně nejlehčí pláště se touto hodnotou neřadí, tam je to většinou o dalších padesát gramů méně. Boky pláště jsou silné, vrstva na běhounu nějak extrémně vysoká není, tam měl sourozenec Kimberlite větší tloušťku. Nasadit plášť na ráfek pak nebyl s jednou montpákou problém a naskočil přes kompresor spolehlivě. Žádné propouštění tmelu, tedy takové to „pocení“ skrz bočnice se nekonalo a z povoleného maximálního tlaku 55 PSI během dvou týdnů neztratilo obutí s tmelem Caffé Latex uvnitř téměř nic.
Grus je závodní kousek s jasným určením, což ukazuje i vzorek na běhounu, kde poměrně souvislý středový pás tvoří menší ploché výstupky, takže není hladký, ale naprosto minimální mezery mezi jednotlivými profily i jejich plocha pracují pro co nejnižší valivý odpor. Hodně podobné plášťům s hladkým středovým vzorkem, ovšem s větší jistotou na sypkém povrchu, pevné hlíně i za mokra. Středový pás svým průřezem koresponduje s celkovým profilem pláště, takže v náklonu je přechod do dalších profilů plynulý bez nějaké čitelné hrany. V mírném náklonu ještě drží středový pás, o něco ostřejší náklon už zapojí řidčeji rozmístěné profily po jeho stranách a tam je to na sypkém podkladu nebo na blátě o lepším samočištění a rozumné míře adheze, ačkoliv hustší bahno jej umělo ucpat i tak. Na silnici to bylo zprvu o slyšitelném zvukovém projevu, kdy se profily lehce poddávaly, aby až ještě ostřejší náklon zapojil ostřejší krajní vzorek, kde jsou jednotlivé členy větších rozměrů pocitově zase tužší. Pár kilometrů v terénu, zvukový dojem zmizel a mohli jsme hledat limity.
Rovně jede guma naprosto skvěle a v podstatě i na silnici se umí přiblížit plášťům s hladkým středovým běhounem. Předchozí Schwalbe nechal na asfaltu daleko za sebou, tady je prostě snadné odvalování hlavním cílem. Hodně podobné to je i v terénu, kde na hlíně nebo štěrku nedošlo k nějaké ztrátě adheze, ale přitom guma stále jela lehce. Zatáčky na sypkém podkladu jsou o trochu větší jistotě než na silnici, přece jen rozestupy profilů dovolí se trochu víc zakousnout do terénu a nejvíc je to znát ve větším náklonu, kde už se ke slovu dostanou krajní profily. Zapomeňte ale na nějaké blátivé tratě a ostré zatáčky v nízké rychlosti, tenhle vzorek má rád větší poloměr zatáček a náklon, aby zabraly boky, střed a přechodové profily na to nejsou úplně stavěné. Od toho má AC v nabídce jiné kousky s agresivnějším vzorkem po celé ploše. Grus chce prostě švihat naplno a odmění se jezdci skvělým vedením na sypkém, rychlém povrchu, minimálním odporem a velice příjemnými tlumicími schopnostmi. I když jde o 40mm plášť, umí i na hranici maximálního tlaku velice příjemně kopírovat i hrubší povrch. Na předním kole to byl naprosto jistý a skvěle ovladatelný společník, kdy jsme stále zkoušeli limitní náklon a ono to prostě drží, i když určité fáze náklonu mají na rozdíl od plášťů se shodnými profily po celém běhounu odlišný projev. Záleží ale na tlaku, protože kolem 35 PSI se střed běhounu víc prolamuje a boční profily se dostanou ke slovu i v menším náklonu a přidají na jistotě. Osaháte si jej a pak už prostě víte, co si můžete dovolit a co ne. Docela slušně vás krajní profily vytáhnout z limitních situací, což platilo pro přední i zadní kolo. Střed běhounu pak vzadu i vpředu drží spolehlivě, ovšem smyky v náklonu a podobné agresivnější parádičky dokáží vzadu opotřebovat drobnější boční profily trochu rychleji. Pokud ale řešíte rychlé obutí s odolností proti poškození a univerzálnějším perfektně odvalujícím vzorkem, je Grus skvělá volba.
(už)
Přejít kompletně na voskování řetězů namísto mazání oleji? Pokud tohle udělá takový výrobce řetězů, jakým je KMC, může jim to za rok…
Test karbonového gravelu Grizzly už tady jednou proběhl, bylo to vloni na podzim a šlo o nejdražší verzi osazenou elektronickou sadou. Kolo…