Yeti SB4,5c XTR , 301 920 Kč
Pokud můžeme ještě dnes, v době bikové konstrukční unifikace a ekonomické globalizace, o některém výrobci stále hovořit jako o kultovním, pak je to bezesporu Yeti. Tato americká prémiová značka si do dnešních dnů ponechala svou výjimečnost a po jejích modelech touží bikeři snad napříč všemi kategoriemi. Ve VIP sekci Cykloservisu si tudíž zaslouží místo prakticky kterýkoli model z nabídky, my jsme si ovšem vybrali devětadvacítkový full SB4,5c, jenž je jedním z nejnovějších přírůstků v kolekci Yeti. A to samozřejmě v jeho úplně nejluxusnější specifikaci, se sadou Shimano XTR a cenovkou o pár korun převyšující magickou třísettisícovou hranici.
Tento nádherně zpracovaný trailbike s lehkým přesahem do třídy all-mountain a zadním zdvihem 115 milimetrů je typickým zástupcem své značky, neboť jeho karbonový rám (HM karbon) s hmotností pod dvě a půl kilogramu spoléhá na vlastní, velmi unikátní systém Switch Infinity. Ten jako celek funguje na bázi virtuálního zavěšení s „mechanicky“ naprogramovanou charakteristikou zadního odpružení. Zatímco horní vahadlo najdeme těsně pod tlumičem, spodní je nahrazeno posuvným dolním čepem, uloženým na dvojici poměrně masivních pístků. Ty zde zajistí svislý pohyb čepu při stlačení zadní stavby, a to nejprve vzhůru, a v konečné fázi zdvihu naopak směrem dolů. Precizní chod kluzného dílce po pístcích zajišťuje povrchová úprava Kashima, což znamená, že daný díl pro Yeti vyrábí Fox.
Jinak je karbonový rám této devětadvacítky doslova pastvou pro oko a je samozřejmě nositelem nejnovějších technologií. Provedení jednotlivých detailů, mezi něž patří třeba „boost“ osy či kompletní vnitřní vedení včetně ovládání sedlovky, je prostě fantastické a plně odpovídá cenovce kola. Vše dokonale vynikne v nepřehlédnutelné zelené nebo typické světle modré barvě, vedle nichž je možné volit podstatně nenápadnější černý „karbonový“ mat. To však zdaleka není jediná možnost volby, druhou je použité osazení. Námi prezentované variantě na XTR dělá společnost „ekonomičtější“ model s komponenty Sram X01 a konečnou cenovkou o sto tisíc korun nižší. Obě verze spoléhají na 140mm zdvih vidlice Fox 34 Factory, tlumič Float DPS Factory nebo teleskopickou sedlovku Sram Reverb.
Námi prezentovaný „top“ model dané komponenty doplňuje nejen luxusním ikstéerkem, ale třeba i vyloženými skvosty, mezi něž náleží hlavové složení Chris King nebo kliky Race Face Next SL, samozřejmě s jediným převodníkem. Brzdy, rovněž ze sady XTR, nesou dodatek Trail a využívají kotouče 180/160 mm. Do tohoto superluxusního hávu bezvadně zapadají zapletená kola Enve M60, využívající vyšší profil karbonových ráfků zajišťujících nízkou obvodovou hmotnost, a tudíž i vynikající akceleraci. Poměrně nevšední je kombinace celkem rychlého obutí Maxxis, které spoléhá na vzorek Ardent o šířce 2,4“ vpředu a Ikon 2,2“ vzadu. Ke kolu jako celku se skvěle hodí také sestava karbonových řídítek a představce Easton Haven. Chcete-li však nechat osazení raději na své fantazii, bude vás jistě zajímat cena rámu, jež činí 106 100 korun.
Pokud vás Yeti SB4,5c oslovil svým vzhledem, pak vězte, že jeho reálný projev je neméně precizní. Hmotnost pohybující se jen těsně nad jedenácti kilogramy je sama o sobě zárukou nejen rychlé jízdy, ale především nemalé univerzality. Daná devětadvacítka by zkrátka měla dokázat nabídnout rychlost maratonského fullu s terénní prostupností a dovednostmi trailbiku. Co jsme měli možnost se na tomto stroji krátce povozit, byli jsme nadšeni jeho reakcemi, tuhostí rámu a především precizně fungujícím zadním odpružením. Systém Switch Infinity rozhodně nebyl použit kvůli tomu, aby se Yeti odlišil, ale přínos netradičního řešení je v praxi skutečně znatelný. Abychom nezapomněli, Yeti SB4,5c můžete mít hned ve čtyřech velikostech (S až XL), takže si tu svou najde každý. Byť pro každého tento nádherný bike určitě není…
(kad)
Časopis Cykloservis vám opět přináší přehled zajímavého zboží za zajímavé ceny ve vybraných prodejnách. Velmi často se jedná o zboží ve…
Vidět na cestu, ale i být viděn, znamená dojet bezpečně do cíle. Jedním z mnoha předních svítidel na jízdní kolo na našem trhu je velmi…