Italská značka Opera představuje naprostý luxus mezi silničními koly a do naší VIP sekce by si zasloužil zařazení téměř kterýkoli karbonový model z její kolekce. Vzájemné provázání s legendárním Pinarellem je pak jasně patrné nejen z již tradiční společné expozice na největších světových veletrzích, ale i z tvarování rámů. U nich najdeme nepřehlédnutelnou profilaci sedlových vzpěr a přední vidlice, podobnou tvaru Onda, typickému právě pro Pinarello. Ostatně, obě značky, tedy Pinarello a Opera, mají v České republice také téhož dovozce, a sice firmu ID Sport.
Topmodel nazvaný SuperLeonardo FP je nabízen celkem v pěti úrovních, přičemž základem je verze se sadou Shimano Ultegra a cenovkou 131 990 korun, naopak úplný vrchol řady tvoří námi představená varianta s komponenty Dura-Ace a elektronickým řazením Di2. Cena této nejvýše postavené modifikace, výrazně převyšující magickou dvousettisícovou hranici, už patří do kategorie „Za to si můžete koupit hodně pěkné ojeté auto...!“
Celokarbonový rám modelu SuperLeonardo FP vsadil na poměrně mohutné profily trubek, které zajistily vynikající boční tuhost při záběru. Materiál 50HM1K Torayca se zde vedle pevnosti zasloužil rovněž o nízkou hmotnost, která u samostatného rámu ve velikosti 54 dosahuje hodnoty 1050 gramů. Stejně jako v případě topmodelu od sesterského Pinarella, tedy legendárního typu Dogma, zde byl dosažen co nejoptimálnější poměr tuhosti, hmotnosti a nabízeného komfortu, který jsme již před několika lety vyzdvihovali u tehdy testovaného modelu Prince.
Pokud si rám SuperLeonardo prohlédneme podrobněji, podobnost s Pinarellem je naprosto zřetelná. Nechybí typicky tvarovaná hlava, méně výrazný sloping, široký průřez sedlové trubky a především již výše zmíněné esovité prohnutí sedlových vzpěr a v menší míře i ramen přední celokarbonové vidlice. Zde použitá profilace je na rozdíl od sesterské značky pojmenována Opus. Rovněž monostay provedení zadní stavby nad brzdou je charakteristické pro obě značky, atypický profil sedlové trubky si pak vynutil montáž „navářkového“ provedení přesmykače. Hlava využívá integrovaná ložiska s rozměry 1 ⅛“ nahoře a 1 ¼“ dole, kónické tvarování sloupku je tedy o něco méně výrazné než v případě použití 1,5“ ložisek, což se podílí na navýšení schopnosti pohlcovat otřesy, aniž by byla snížena tuhost konstrukce při zatáčení. Sympatické je, že se výrobce nenechal ovlivnit veškerými současnými trendy a lanka řazení vede klasicky, tedy nikoli útrobami trubek, čímž jistě udělal radost především mechanikům.
V případě osazení topmodelu je vedle elektronické Dury použito mnoho komponentů vlastní značky Most, jež se objevuje také na Pinarellu. Logo Most najdeme nejen na zapletených kolech s vysokými karbonovými aerodynamickými ráfky, ale také na karbonové sedlovce, sedlu a na jednodílném setu řídítek a představce, jak jinak než karbonovém.
Pokud vám dnes některé značky přijdou mezi nadšenci a cyklistickými snoby trochu zprofanované, Opera mezi ně rozhodně nepatří. Jestliže tedy chcete stroj se skutečně špičkovými parametry a výrobními technologiemi, jejichž vysokou kvalitu využívá také Pinarello, a současně chcete mít jistotu, že stejné kolo hned tak někde nepotkáte, snad jsme vám poskytli zajímavý tip. A navíc, manželce můžete doma tvrdit, že šetříte na operu. Lhát nebudete a vaše drahá choť vás v investici do kultury možná ještě podpoří...
(kad)
Natočte, nikoliv doprava nebo doleva, ale na video, protože obliba privátních bikových videí, ať už těch pro veřejnost, nebo jen pro sebe,…
Americká firma Kryptonite má podobné začátky jako některé další legendární cyklistické značky. Její zakladatel v sedmdesátých letech…