Z nabídky rakouského KTM jsme si do naší VIP sekce mohli vybrat podstatně dražší nebo luxusnější kola. Například některou z nádherných celoodpružených karbonových sedmadvacítek Scarp - nejvýše postavený Scarp 27 Prestige se může pochlubit cenovkou 155 990 korun. My jsme ale tentokrát sáhli zcela záměrně úplně jinam, superdrahými biky se totiž tato naše rubrika jen hemží, a jen zkuste přijít na to, který jiný výrobce nabízí trekking s cenou přesahující šedesát tisíc korun. Takže už asi víte, proč tentokrát mezi VIP koly vidíte stroj ověšený blatníky, světly a nosičem. Model KTM Phonic je totiž nefalšovaným Rolls-Roycem mezi trekkingy, chcete-li, plně vybavenými krosy.
Svou konstrukcí se použitý karbonový rám vlastně nijak zásadně neliší od toho, co jsme byli v předchozích letech zvyklí vídat u závodně koncipovaných MTB hardtailů. Celkem mohutně působící profily trubek s klasickou oversize hlavou, poměrně velký, pro tuto kategorii kol ne až tak typický sloping. Provedení rámu i minimalistická, do oranžova laděná grafika podtrhují výsadní postavení tohoto modelu, který odskočil zbytku krosové nabídky KTM téměř o pětadvacet tisíc korun. Každopádně, ve své domovině mají luxusní krosy na růžích ustláno, na rozdíl od nás si Rakušané či Němci v podobných špičkových „cesťácích" doslova libují.
Značka z Mattighofenu u modelu Phonic dokazuje, že lehký karbonový rám a kompletní ikstéčko nemusí jako celek podtrhávat vždy jen závodní ambice kola. Suverénně nejdražší kros v kolekci KTM 2014 je totiž koncipován pro nejvyšší možný uživatelský komfort, s nímž ale logicky souvisí i velmi nízká hmotnost (v rámci třídy luxusních krosů) či ideální přenos energie. Jednoduše řečeno, velice pohodlný vzpřímenější posed je zde doplněn nadstandardní ochotou zrychlovat a stejně tak nemalou schopností poradit si s nekvalitním asfaltem. A přestože drtivá většina majitelů tohoto kola pravděpodobně nikdy neopustí asfalt či zpevněné cesty se zcela rovným povrchem, jeho koncepce dovolí i jízdu lehčím terénem. Práce karbonového rámu a přední vidlice dokáže zahladit značnou část otřesů. Vzduchový model Suntour SF14 NCX-E je nejen funkčně kultivovaný, ale i designově s kolem ladí. Uzamykání ovládané z řídítek je dalším příjemným detailem.
Vysoko umístěný představec s variabilní sestavou podložek pod ním, anatomicky tvarované rohy a pohodlné gripy Ergon vzadu doplňuje vysoce komfortní sedlo Selle Royal Respiro Sport. Právě řada Respiro je totiž synonymem maximálního pohodlí i při delší, mnohahodinové jízdě. Komfortní výbavu podtrhuje třeba i kryt převodníků na klikách Deore XT (s převodníky 26-36-48) a především řada dalších doplňků. Mezi ty patří lehké plastové blatníky s nerezovými vzpěrami, poměrně bytelný stojánek na zadní stavbě a hlavně pak odolný nosič z alu trubek. Umístění stojánku vypovídá o promyšlení celé koncepce – i kolo s plně naloženými zadními brašnami stojánek snadno udrží. A nemohou chybět také výkonná světla, a to s napájením pomocí předního dynamo-náboje Shimano Deore XT. Druhá nejvyšší sada japonské značky je zde tedy opravdu kompletní, a to včetně skvělých brzd, které si s rozjetým strojem poradí i v případě, že jezdec váží sto dvacet kilo. Další díly vsadily na klasiku, tedy na značku Ritchey, od níž pochází představec, řídítka a sedlovka. Ráfky KTM Line Ryde se tváří odolně a totéž platí o univerzálních pláštích Schwalbe Marathon Racer.
Takže, pokud vás model KTM Phonic zaujal, budete se v případě jeho pořízení moct spolehnout, že máte skutečně výjimečné kolo. Ale až někde ve společnosti cyklistů řeknete, že jste dali přes šedesát tisíc za kros, dost možná si budou uživatelé sportovních či závodních kol ťukat na čelo. V našich končinách je zkrátka vnímání dražších kol posunuto směrem k „závodnu" a nikoli ke „komfortnu".
(kad)
Migréna, plešatost a další neduhy spojené s hlavou se sice mohou týkat i cyklisty, ale u něho bude mnohem aktuálnější problém s hlavovým…
Máme zde další dvousettisícové kolo - v rubrice VIP to vlastně není nic divného. A pokud máte doma naspořenou částku, již by vaše drahá…