Máme zde další dvousettisícové kolo - v rubrice VIP to vlastně není nic divného. A pokud máte doma naspořenou částku, již by vaše drahá polovička radši obětovala za pár let starou oktávku v kombíku a „tédéíčku", ale vy byste si raději splnili silniční cyklistický sen, neváhejte. Pokud chcete sedlat stejný stroj jako profesionálové týmu Lampre Merida, máte možnost. Merida to s karbonem opravdu umí, o čemž nás přesvědčila už před řádkou let s tehdejším karbonovým topmodelem Theorema a následně s každou další generací typu Scultura. Současná verze silničního topmodelu má jistě jeden z nejlepších rámů, na jakém se můžete po asfaltu svézt, a stejně tak komponenty představují naprostou špičku. Že budete řadit elektronicky, o tom ostatně informuje písmenko E na konci názvu modelu.
Rám nejlepší Scultury spoléhá na materiál s označením Nano Matrix Carbon. Uhlíková vlákna jsou přítomna i v samotném pojivu a při zachování supernízké hmotnosti by měla použitá technologie nabídnout o čtyřicet procent vyšší odolnost stěny trubky. Unikátní je takzvaná Double Chamber technology, rozdělující integrovanou svislou příčkou spodní trubku na dvě komory. Samozřejmě nemůže chybět kónická hlava či vnitřní vedení jak bovdenu zadní brzdy, tak veškeré kabeláže elektronického řazení Di2.
Typickým znakem rámu je naprostá konstrukční čistota. Vše je podřízeno funkci, tedy co nejlepšímu poměru nízké váhy, vysoké torzní tuhosti a schopnosti pohlcovat maximální možné procento otřesů. A jak jsme se již v minulosti mnohokrát na vlastní kůži přesvědčili, v případě silničních topmodelů Merida rozhodně nezůstává jen u slibů. Nepřehlédnutelný je mohutně vyhlížející profil dolní trubky, směrem odshora ke středovému pouzdru se ještě rozšiřující. Lehký sloping využívá mírně prohnutou horní trubku, opticky téměř plynule navazující na sedlové vzpěry zadní stavby. Požadovaná kombinace tuhosti a s ní paralelního jízdního pohodlí vyzařuje ze sestavy řetězových vzpěr s poměrně vysokým profilem a naopak velmi útlých sedlových vzpěr. Podobný požadavek je patrný také z celokarbonové přední vidlice kombinující mohutnou korunku a následně se plynule zužující ramena. Dojem gramaření podtrhuje nejen karbonová krytka hlavového složení, ale i podsedlová objímka z uhlíkových vláken. Každý gram dolů dobrý, jako by si řekli konstruktéři.
Osazení logicky spoléhá na to nejlepší, co umí Shimano vyrobit, tedy na kompletní sadu Dura-Ace Di2, a to ve verzi s akumulátorem umístěným v sedlové trubce. Estetice tedy bylo učiněno zadost a všichni kritici nevzhledných, vně umístěných baterií mají zalepená ústa. Zapletená kola Fulcrum Racing 1 sice nejsou úplně tím nejluxusnějším, co italský výrobce v silničním segmentu nabízí, a typy Racing Light či Red Wind by se nám k celkovému ladění kola líbily více, ale otázku kol možná výrobce záměrně nechává na potenciálním majiteli. Nabídka především karbonových verzí je dnes natolik obsáhlá, že není vůbec lehké trefit se do vkusu zákazníka. A model Racing 1 je navíc v tomto ohledu určitou sázkou na jistotu - bez hmotnostních omezení, navíc v praktickém plášťovém provedení. Tedy, praktickém pro běžné ježdění.
Z dalších dílů zasluhují zmínku karbonová řídítka FSA K-Force Ergo, stejně jako karbonová sedlovka s dodatkem Light pocházející z této sady. Představec FSA OS99 má ve svém názvu dokonce i přesnou hmotnost. K luxusu patří luxus, takže na nejlepší silniční Meridě najdeme sedlo Prologo Zero2 Tirox, barevně sladěné s grafikou rámu. Obutí pak dodal Continental, konkrétně se jedná o pláště Grand Prix 4000S.
Celková hmotnost kola se vyšplhala na 6,7 kilogramu. Chtělo by se napsat „podlimitních" 6,7 kilo, což by ale nebyla až tak úplně pravda, protože silnice jsou váženy zpravidla bez pedálů. Po výměně kol za karbonová by však již nebyl problém dostat se pod oficiální limit UCI.
(kad)
Inspirace názvem populární protitankové zbraně trubkového tvaru je u řídítek Da Bomb Bazooka více než příznačná, neboť jde vzhledem k…
Pokud nabízíte na našem trhu více jak dvacet let značku kol a za tu dobu se vaše značka vryje do povědomí většiny lidí, kteří se zajímají…