Domácí Mitas do toho v poslední době pěkně šlape a jeho logo je stále častěji vidět i na největších světových podnicích, například typu prestižního bikového etapáku Cape Epic. My jsme si z kolekce českého výrobce ovšem tentokrát nevybrali MTB model, ale silniční, a sice pláště Syrinx 700 x 25C Racing Pro Weltex+, které mají oslovit nejpočetnější skupinu náročnějších hobby silničářů či amatérských závodníků. V kolekci sice najdeme ještě rychlejší závodní gumu Phoenix vážící pouhých 185 gramů, ale z hlediska univerzality je naším favoritem právě Syrinx.
V čem testovaný model vyniká? Z našeho pohledu především kombinací slušné odolnosti, vynikajícího jízdního projevu a příznivé hmotnosti. Námi navážených 245 gramů v šířce 25 mm přesně odpovídá materiálům výrobce, právě kombinace váhy a životnosti je zde naprosto zásadní. Již při pečlivém prohlédnutí konstrukce pláště, s o něco tužším středem běhounu a optimální výškou směsi v tomto místě, je jasné, že byl při vývoji kladen důraz také na odolnost vůči defektu. V tomto ohledu by mě Syrinx patřit k nejlepším ve své hmotnostní kategorii, ostatně sám výrobce zdůrazňuje, že provedení Racing Pro je vybaveno ochranou Weltex+, tudíž je určeno pro jízdu i na méně kvalitním povrchu. Co přesně ono Weltex+ znamená? Jedná se o technologii ochrany patky, konkrétně jde o hustou a extrémně pevnou pogumovanou tkaninu umístěnou kolem celé patky pláště. Vynikající elasticita, při celkem zanedbatelném nárůstu hmotnosti, zde má několikanásobně navýšit odolnost patky proti oděru od ostřejších bočnic ráfků, a to především karbonových či třeba bezdušových.
Směrový vzorek je jemný, se šikmými žlábky na bocích běhounu, odvádějícími vodu při jízdě po mokrém asfaltu a zlepšujícími adhezi jako takovou. Směs s označením SMC (Silica Medium Compound) využívá příměs „aktivované“ siliky – jinými slovy jde opět o co nejuniverzálnější naladění nabízející jak perfektní odvalování, tak adhezi. Důraz zde byl kladen na stálé vlastnosti i při nižších teplotách, což náš test naplno potvrdil, neboť jsme jej započali ještě v první půlce února, kdy venkovní teploty klesaly výrazně pod bod mrazu. Z dalších detailů zmíníme ještě naprosto zásadní hodnoty, a sice hustotu 127 TPI a maximální povolený tlak 115 psi, tedy 800 kPa. Pro komfort jízdy i výslednou akceleraci je důležitá rovněž technologie SkinWall, nabízející velmi tenké provedení bočnic.
Nyní již k testu samotnému, jenž probíhal na zapletených kolech Forza Norte se standardními duralovými ráfky. Obutí bylo velmi snadné a s trochou správného grifu nevyžadovalo ani použití montpák. Po nafouknutí na maximální povolený tlak, na němž jsme se pohybovali po naprostou většinu testu, bylo usazení pláště dokonale přesné, bez jakékoli, byť jen minimální házivosti – v tomto ohledu patří Syrinx do nejvyšší ligy. Jízdním projevem je pak nad průměrem své kategorie, adheze v zatáčkách byla i na výrazně vychladlém asfaltu vynikající a dávala pocit jistoty, že máme vše dokonale pod kontrolou. Samozřejmě na limitech adheze jsme na vymrzlém povrchu vždy o dost dříve než při pozdějších jarních teplotách, ale přilnavostí patří Syrinx mezi to nejlepší, co nalezneme v kategorii mezi pěti a sedmi sty korunami.
„Naladění“ směsi, tedy kombinace valivého odporu (či spíš ne-odporu), adheze a životnosti vypadala už od počátku velice slibně. V okamžiku psaní tohoto testu mají Syrinxy na svém kontě asi dva tisíce kilometrů, a to z nemalé části po zimně/jarních silnicích plných štěrku a škváry. Dokonce jsme s nimi byli na konci února i dvakrát na šumavském Javorníku, kde jsme se místy skoro brodili posypovým štěrkem. Přední plášť působí při této dosavadní kilometráži téměř netknutě, zadní je ve svém středu již přece jen ojetý, mírně do plošky, ale stále má před sebou evidentně dost kilometrů. Také celková odolnost směsi a konstrukce vůči mechanickému poškození vypadá slušně. Především na zadním plášti sice díky zmíněné škváře a zbytkům posypu na silnicích najdeme pár drobnějších zářezů, ale nic, co by mělo větší vliv na následnou funkci.
Z hlediska pohlcování otřesů patří testované Mitasy „jen“ k průměru své třídy, ovšem v kombinaci akcelerace a přilnavosti velmi příjemně překvapily. O to více potěší, že na jejich bočnici najdeme nápis Made in Czech republic – zkrátka je prima vědět, že i v oblasti kvalitních silničních sportovně/závodních plášťů můžeme být patrioti a vsadit na ryze domácího výrobce. Cenově se model Syrinx 700 x 25C Racing Pro s technologií Weltex+ pohybuje okolo sedmi set korun.
(kad)
Ani značka BBB neunikla bikepackingové vlně a v sortimentu brašen má několik kousků využitelných pro tento aktuálně hodně populární styl…
Přestože dnes vedou chytré telefony, navigace a bezdrátové cyklocomputery, klasickému provedení cyklocomputeru s kabelem ještě stále…