Když jsme od značky Superior vybírali cenově příznivý hardtail do testu, volba padla, díky výšce testerů, nakonec na devětadvacítku. Totožný model na novém průměru 27,5 palce sice vypadal stejně lákavě, ale tato značka si zakládá na tom, že sedmadvacítky jsou pro menší jezdce a devětadvacítky prostě patří dlouhánům, takže menší průměr kol nabízí maximálně s rámem vysokým 17,5 palce, což má svoji logiku.
Rám z hliníkové slitiny rozhodně nepatří mezi žádné střízlíky, ale naopak svojí čtyřhrannou profilací masivní spodní trubky budí hodně bytelný dojem. Zatímco spodní a kónická hlavová trubka patří k nejobjemnějším částem rámu, horní trubka směrem dozadu postupně zeštíhluje svůj průřez a sedlové vzpěry jsou pak proti celému rámu na pohled docela subtilní. Řetězové vzpěry naopak sázejí na zlatý střed, takže jsou dostatečně vysoké u středového pouzdra, a naopak u kazety směřují ukázkově dolů, aby nedocházelo k tak silnému kontaktu s řetězem. Snad jen opěrka bovdenu přesmykače hned před zadním kolem není kvůli blátu moc praktickým detailem, což se brzy projeví na tužším ovládání.
Konstruktérům se podařilo namíchat rámový trojúhelník s torzní tuhostí z řádu závodních strojů, a přitom dostatečným komfortem díky zadní stavbě. Na záběr od pedálů totiž rám reaguje přímo ukázkově a jen celková hmotnost a komponenty střední třídy jezdce ujistí, že sedlá bike v ceně kolem pětadvaceti tisíc.
Některé detaily rámu totiž na první pohled evokují dražší stroj, tedy vnitřní vedení bovdenů, a především celkový design, který se podařilo sladit i s výplety a vidlicí. Ta konkrétně ukrývá vzduchovou pružinu a vnější ladění odskoku, jen lockout na korunce trochu kazí dojem dražšího modelu. Komponentové osazení zvolené s ohledem na cenu je ovšem vybráno citlivě a sada Deore s přehazovačkou SLX funguje spolehlivě, což můžeme říci také o brzdách z produkce téhož výrobce.
Kola jsou na nábojích ONE se Sapim dráty zapletenými ráfky Weinmann a dominantní je u nich hlavně 28mm šířka ráfku. Odolnost jim tedy nelze upřít, ačkoliv lehčí kola by tenhle stroj okamžitě zařadila výkonnostně o kategorii výš. Tam ale svým projevem určitě patří pláště Thunder Burt od Schwalbe, jejichž jemný vzorek velice dobře jede na suchém povrchu, ale přitom se dokáže drobnými členy slušně zachytit každého kamene a nezklame ani na štěrku. Nicméně je to závodní obutí do sucha, takže mokrá tráva nebo bláto nejsou zrovna jeho šálek kávy.
Jak jsme již zmínili, rám příjemně překvapí tuhostí a výkonem a rovněž posed nepatří mezi ty, na něž by si jezdec dlouho zvykal. Devatenáctka svojí délkou ideálně padne jezdci s téměř sto devadesáti centimetry, a jen sedlovka vytažená na maximum informuje o tom, že už je to na hraně, a buď by to chtělo delší sedlovku, nebo sáhnout po největší verzi rámu. Geometrie usadí jezdce více dozadu, ale ruce nejsou extrémně natažené a ani příliš nízko, v tomto směru je to takový maratonský a XC ideál vyžadující středně skloněná záda a sportovně natažené ruce. Silnější gripy ONE jsou hodně pohodlné a totéž platí i pro sedlo.
Akceleraci rozhodně podporuje tuhost rámu a jen lehce ji brzdí celková hmotnost. Naopak vzduchová vidlice svým projevem nepatří mezi citlivé houpačky, ale měla dostatečně sportovní charakter, který dokázal vyzobat malé i velké nerovnosti ve sjezdech ze sedla, a přitom ve výjezdech neubíral na výkonu. Na rovině by sice mohl být projev nepatrně citlivější, ale celkově spokojenost a navíc nebylo příliš zapotřebí používat lockout. Stabilní geometrie se ukázala hned na prvních metrech, kdy se celková délka projevila dokonalým držením směru, ovšem široká řídítka si s tím hravě poradila a střední výška těžiště pak jezdci okamžitě nahrála v první zatáčce. Do ní se bike ochotně sklápí jak v nízké rychlosti, kdy sice bylo v uzavřených serpentinách cítit celkovou délku, ale ochotu zatáčet bike neztratil. Ve vyšší rychlosti je pak zatáčení velice přirozené a kolo si nechá líbit i nějakou tu parádičku nebo i přeskok nerovnosti. Stabilita prostě nezklame ani začátečníka, kterého bike dokáže protáhnout většinou nástrah a v hodně prudkých pasážích mu dovolí s těžištěm jen mírně posunutým za sedlo sjet téměř cokoliv. To samé v opačném gardu ale platí i ve výjezdech, kde byl jediným omezením jemnější vzorek plášťů na mokrém podkladu, jinak bike stoupá velice ochotně a předek drží na zemi.
XP 29 Special Edition je opravdu dobrým společníkem pro jezdce, který hledá stabilní devětadvacítku s výkonným rámem za příznivou cenu. Celodenní toulání v terénu nebo kratší švih rozhodně nezkazí v žádném směru.
Rám: Alu X6 Ultralite
Vidlice: SR Suntour Raidon LOR Air, 100 mm
Kliky: Shimano Deore, 24/32/42
Brzdy: Shimano BL-M395, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore, 3x10
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Ráfky: Weinmann U28 Disc
Pláště: Schwalbe Thunder Burt, 2,1“
Náboje: ONE KT
Kazeta: Shimano HG-62, 11-36
Sedlo: Selle Royal Seta M1
Sedlovka: ONE Sport
Řídítka: ONE Race, 68 cm
Představec: ONE Pro
Hmotnost: 12,85 kg
Cena: 25 990 Kč
Kola ozdobená z mnoha sportovních odvětví známým logem na spodní trubce zasahují do většiny kategorií, a vzhledem k popularitě krosových a…
Standard 27,5“ neustále sílí a pro letošní rok jej najdeme u drtivé většiny značek. Domácí Apache samozřejmě nemůže být výjimkou, což…