logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Vautron Alpen - test kola

Vautron Alpen - test kola

Vautron Alpen

Domácí značka Vautron je bezesporu jedním z králů hydroformingu a její model Alpen, který až na sedlovou trubku disponuje všude rozličnými profily, to jasně potvrzuje.

Ostré tvary

Základem rámu je dural řady 6061 s označením Aluxx SL. Dominantní je spodní rámová trubka, která má vysoký hranatý profil a je lehce tvarovaná do oblouku. Masivní výšku u hlavy dohání rozšíření u středového pouzdra. Horní trubka rovněž nese výrazné plochy a ostřejší rysy. Zadní stavba naopak sází na trojúhelníkový průřez s oblou vnější stranou, nicméně rozšíření řetězových vzpěr za středovým pouzdrem je rovněž ostře lomené. Sedlové vzpěry končí v masivní monostay, vybavené závity pro případnou montáž nosiče nebo blatníků.

vautron

Komponentové osazení zajišťuje nová sada Alivio s devíti pastorky a ráfkovými brzdami. K této sadě lze mít právě tento rám s drobným příplatkem, nebo jiný z nabídky, tato variabilita výběru rámů, barev nebo vidlic je právě specialitou značky Vautron.

Ovládání je stejné jako u dražších řad, řadicí páčky jsou trochu rozměrnější, takže jsou pohodlné, samozřejmostí je možnost odřadit vzadu na menší pastorek malou páčkou oběma směry. Navíc velmi dobrý pocit jsme měli z chodu přesmykače, ten pracoval přesně a s rozumnou tolerancí. Dražší design přehazovačky nepatrně kazí jen širší plech vodítka, horní paralelogram by klidně mohl patřit vyšším sadám. Ráfkové brzdy této sady jsou díky své tuhosti a přesnému kroku jedněmi z nejlépe fungujících a dost často předčí i dražší modely. Trochu archaické je čtyřhranné provedení osy, ovšem u kola za necelých 12 tisíc korun je to v pořádku.

vautron_1

Kliďas

Geometrie modelu Alpen je spíše klidnější a stabilní, takže jezdec rozhodně nemusí oplývat zkušenostmi, právě naopak. Středně natažený posed s celkem rozumnou mírou pohodlí umístí jezdce zhruba doprostřed těžiště. Odezva na záběr do pedálů je slušná díky extrémně tuhému rámu, nicméně akcelerace není vzhledem k hmotnosti nijak oslnivá. Zrychlení je spíše plynulé a jakmile kolo získá rychlost, bez problémů si ji drží a valí kupředu.

Vidlice SR Suntour XCR má velmi citlivou pružinu, takže každá nerovnost se okamžitě ztratí ve zdvihu. Pouze těžší jezdci by uvítali tvrdší provedení, použitá verze je ideální maximálně do osmdesáti kilogramů. Lze to částečně dohnat přitvrzením komprese, tím ale vidlice výrazně ztrácí na citlivosti. Hydraulický lockout pak pružení zamkne úplně bez ponechání ochranného zdvihu.

V terénu je tuhost rámu hodně znatelná, každou nerovnost dostane jezdec pocítit. Sice to částečně eliminuje sedlovka průměru 27,2 mm a poměrně komfortní sedlo, nicméně rám chyby moc neodpouští.

Manévrování s kolem je díky jeho klidnější povaze na střední úrovni, není problém okamžitě změnit směr, ale kolo prostě točí plynule. Nejde o žádný závodní projev, kdy by bylo možné okamžitě reagovat a hbitě se proplétat po úzkých stezkách. Kolo zatáčí hladce a spolehlivě, ale není to žádný divočák, takže bude sedět spíše klidnějším jezdcům, kteří nevyhledávají hravé pasáže.

Geometrie je silnější ve výjezdech, kdy kolo nemá tendenci stavět se na zadní, a v sedle tak lze vyjet i prudší pasáže. Ve sjezdech pak dobře vede směr, ale dostat jej do vzduchu nebo tam s ním manévrovat, to vyžaduje trochu snahy. Je to zkrátka kliďas. Na druhou stranu v prudších pasážích ale nebyl problém výraznějším přitažením řídítek nadhodit předek a hranu si trochu odskočit.

vautron_3

Vzorek plášťů Maxxis Tomahavk je univerzálem do hrubšího i lehčího terénu, na silnici úplně ideální není, ale méně zkušeného jezdce prostě podrží. Bytelné se ukázaly i méně často používané ráfky Ambrosio.

Alpen s osazením Alivio bude bytelným základem pro rekreační jezdce, kteří ocení jeho boční tuhost a určitě originální tvarování rámu. Funkce všech komponentů je rozhodně nezklame, jen musí počítat s trošku menší mírou komfortu tlumení rázů.

Technická specifikace

Rám: Aluxx SL 6061

Vidlice: SR Suntour XCR 100 mm

Kliky: Shimano Alivio

Brzdy: Shimano Alivio

Řazení: Shimano Alivio

Přehazovačka: Shimano Alivio

Přesmykač: Shimano Alivio

Náboje: Shimano Alivio

Ráfky: Ambrosio

Pláště: Maxxis Tomahavk 1,95‘‘

Sedlo: X Pro

Sedlovka: Zoom

Řídítka: Zoom

Představec: Zoom

Hmotnost: 13,6 kg

Cena: 11 460 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Focus Izalco team - test kola

Značku Focus, u jejíhož zrodu stál v devadesátých letech úspěšný závodník Mike Kluge, rozhodně není nutné blíže představovat. Focus sází na…

  • Datum: 21. 10. 2010
  • Kategorie: Testy kol

Merida One Twenty

Celoodpružený bike vhodný jak na tvrdší XC ježdění nebo maratony, tak na lehčí enduro pojezd. Hodně tuhý rám se zadním zdvihem 120 mm,…

  • Datum: 24. 10. 2010
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru