Značku Focus, u jejíhož zrodu stál v devadesátých letech úspěšný závodník Mike Kluge, rozhodně není nutné blíže představovat. Focus sází na špičkové provedení všech detailů rámu a na výrazné designy, podtrhující závodní ambice. To ostatně platí do puntíku u námi testovaného silničního modelu Izalco Team 2. Jeho celokarbonový rám je totiž doslova prošpikován konstrukčními zajímavostmi. Nestandardním je použití rozdílného průměru trubek v závislosti na konkrétní velikosti rámu, aby byl ve všech případech zaručen optimální poměr mezi tuhostí a schopností pohlcovat otřesy. Série Izalco je zkrátka tím úplně nejlepším, co Focus v portfoliu silničních kol nabízí. O tom vypovídá také cena, která se u typu Izalco Team 2.0 vyšplhala na 97 900 korun.
Dominantním prvkem rámu Izalco je mohutná spodní trubka, do jejíž stěny jsou po obou bocích umístěny kanálky pro vedení lanek řazení. Nepřehlédnutelný je ovšem také profil spodních ramen zadní stavby, do nichž dolní rámová trubka opticky plynule přechází, a to včetně vnitřního vedení lanek. Bowden z řetězové vzpěry vychází nahoře, aby bylo zajištěno jeho co nejpřímější vedení. Konstrukční zajímavost pak přímo čiší ze zadních karbonových patek. Výrazné přesazení sedlových vzpěr směrem dozadu by zde mělo navýšit jízdní komfort při zachování tuhosti. Dalším typickým znakem rámu jsou jen mírně vyosené, celkem subtilní sedlové vzpěry s hodně výrazným průhybem až nad brzdovým můstkem. Tvarování a šířka zadní stavby jsou přizpůsobeny využití plášťů o šířce 25 mm.
Hlavová trubka využívá rozdílný diametr ložisek, zatímco nahoře je 1“⅛, dole je „superoversize“ průměr 1“¼. Středové pouzdro se standardem BB30 je dnes pomalu klasikou, za konstrukční atyp považujeme nesymetrické provedení sedlové trubky. Zatímco se vlevo pozvolna rozšiřuje až na úplnou hranu středového pouzdra, tak na straně u převodníků má ve spodní třetině výrazné vybrání, aby zde byl dostatečný prostor pro přesmykač. Zpracování celého rámu i všech jeho detailů je precizní, což ostatně bývá typické pro všechno, na čem je nálepka „Made in Germany.“
Hmotnost 7,1 kg bez pedálů, v testované velikosti L, rozhodně není špatnou hodnotou, i tak ale jasně naznačuje, že cílem konstruktérů zde nebylo jít po krku nejlehčím modelům dané třídy. Již první metry jízdy jasně ukázaly, že alfou a omegou při navrhování rámu byl co nejvyváženější poměr mezi celkovou torzní tuhostí a schopností pohlcovat část otřesů. V praxi může majitel modelu Izalco počítat s výborným přenosem energie, daným nadprůměrnou tuhostí rámu, kterou připisujeme především mohutné spodní trubce. Ta horní je v porovnání se spodní, a to hlavně při pohledu shora, totiž nepoměrně útlá.
Vzhledem k vlastnostem rámu i k osazení nepřekvapí vynikající akcelerace, na níž mají lví podíl zapletená kola DT Swiss 1450. Použití právě tohoto modelu jsme maximálně ocenili, kola totiž vedle tuhosti a nízké obvodové hmotnosti velice dobře doplňují rám také po stránce komfortu jízdy. Klasická koncepce zapletení nerezovými dráty je zkrátka sázkou na jistotu, bíle lakovaný ráfek pak dodává tomuto koncepčně klasickému produktu určitý punc luxusu.
Hodně se nám líbilo chování modelu Izalco například ve stoupáních po méně kvalitním asfaltu. Kolo skutečně ochotně zahlazovalo ostrost rázů, ovšem při současném skvělém přenosu síly. Každý záběr do pedálů se jezdci v plné míře odměnil akcelerací. Kombinace rámu a zapletených kol, u nichž je vsazeno spíše na přenos síly než na aerodynamiku, se v případě typu Izalco 2.0 povedl. Co nám však k velikosti L nesedělo, byly kliky s délkou pouhých 170 mm, namísto obvyklejších 172,5 mm.
Je zvláštní, že u kola, kde se již samotná konstrukce rámu snaží v největší možné míře promluvit do výsledného pohodlí, a třeba i sedlová trubka má z tohoto důvodu vnitřní průměr 27,2 mm, použil výrobce duralovou sedlovku. Její hodně dozadu přesazený zámek je samozřejmě výhodou a s určitým pružením konstrukce lze počítat, kvalitní karbon na postu sedlovky by však zajistil ještě větší porci jezdcova komfortu. Něco podobného pak platí o přední vidlici. Ta využívá celokarbonovou konstrukci, ovšem velice mohutná plochá ramena i robustně působící korunka příliš otřesů již z principu nepoberou. To je ovšem daň za skvělé vedení směru a nulové tendence k rozvibrování při brzdění.
Kolo již opticky působí kratším dojmem, při detailnějším prozkoumání pak tento dojem podtrhne například velice útlá mezera mezi sedlovou trubkou a zadním pláštěm. Posed je čistě sportovní, ovšem ne zbytečně natažený a jezdec i díky hodně přesazenému zámku sedlovky šlape více před sebe. V rámci své kategorie je izalco jednoznačně výrazněji zaměřeno na jezdcovo pohodlí i v tomto směru. Pohodlný úchop pak nabídla plochá karbonová řídítka 3T Ergonova s velice příjemným mělčím obloukem, který tak řadu jezdců přiměje více využívat i jejich spodní část.
K ovladatelnosti kola nemáme připomínky. I přes bezproblémové vedení přímého směru a celkovou jízdní stabilitu poslouchá izalco i v zatáčkách na slovo a nechá se ochotně naklopit, aniž by následně vyžadovalo neustálé korekce řídítky. Celkový pocit byl tedy o rychlosti v kombinaci s nadprůměrnou ovladatelností a nemalou dávkou pohodlí.
Sram Red fungoval jako hodinky, i když svým ovládáním nemusí sedět každému. Za maximální vychytávku pak považujeme malou duralovou packu, chycenou pod montážním šroubkem přesmykače. Jejím úkolem je zamezení spadnutí řetězu z malého převodníku. Za takovýto sériově použitý doplněk zasluhuje Focus pochvalu.
Rám: Izalco Team
Vidlice: 3T Funda Pro
Kliky: Sram Red 53/39
Brzdy: Sram Red
Řazení: Sram Red DoubleTap
Přehazovačka: Sram Red
Přesmykač: Sram Red
Kola: DT Swiss 1450
Kazeta: Sram Red (11-25)
Pláště: Continental Grand Prix 23
Řídítka: 3T Ergonova Team 420 mm
Představec: 3T ARX
Sedlovka: 3T Dorico Team 27,2
Sedlo: Fi’zi:k Antares
Hmotnost: 7,1 kg (vel. L)
Celoodpružený bike vhodný jak na tvrdší XC ježdění nebo maratony, tak na lehčí enduro pojezd. Hodně tuhý rám se zadním zdvihem 120 mm,…
Začít s kompletním odpružením za rozumnou cenu a nebýt přitom ošizen. Tyto požadavky splňuje základní celoodpružený stroj Mongoose Salvo,…