V cyklistickém světě není značka HJC tak zaběhlá jako v tom motoristickém, kde působí už od roku 1971, a stala se v podstatě legendou. Její přilby vozí řada jezdců Moto GP nebo se objevují dokonce i v kreslených příbězích o závodních autíčkách od studia Disney. Dnes dodává HJC své přilby do více jak pětašedesáti zemí, zaujímá 20 % evropského trhu s motocyklovými přilbami a úspěšně se etablovala i v cyklistickém světě na hlavách řady profesionálů.
My jsme měli možnost otestovat přilbu HJC Valeco, která spojuje současné trendy, tedy aerodynamický tvar s maximální ventilací a ochranou hlavy. Svým tvarem Valeco nevybočuje z designu celé kolekce, která vznikala za přispění aerodynamického tunelu, a je tak cenově příznivější variantou topmodelu Ibex, nebo trochu více aerodynamicky střiženého modelu Furion, které jsou v hierarchii oba o stupínek výše. In-Mold konstrukce skrývá uvnitř tvrzeného jádra ještě zpevňující kostru, která nejen navyšuje odolnost, ale měla by v případě nárazu lépe udržet celou přilbu pohromadě. Vnější skořepina pokrývá nejen horní stranu přilby, ale je přetažena až na spodní okraj a částečně až dovnitř. Tam najdeme stahovací plastovou čelenku vedoucí po polovině obvodu přilby, pohodlné popruhy s pevným ukotvením vpředu a s možností posuvu vzadu pod stahovacím mechanismem. Ten má jednoduché opěrné plastové rámečky ideálně rozkládající tlak, minimalistické regulační kolečko a hodně nadstandardní rozpětí výškové regulace mechanismu. Ten dovolí mít přilbu na hlavě buď s přední částí docela komfortně nahoru, či naopak skloněnou maximálně v „aero“ pozici co nejvíce do čela. Takové výškové rozpětí jsme u konkurence zatím nezaznamenali, dokonce i čelenku lze na bocích uchytit ve dvou pozicích. Boční přezky jsou posuvné a s ohledem na pevné uchycení popruhů vpředu vyžaduje jejich prvotní nastavení trochu více trpělivosti.
S ohledem na až nadprůměrnou hloubku přilby a její dokonalé usazení na hlavě i bez nutnosti nějakého výraznějšího stažení celého mechanismu se pár minut navíc vyplatí. Přilba sedí opravdu dokonale (testováno největší L 58-63 cm) i jezdci s větší hlavou a výstelky uvnitř příjemně rozkládají tlak, byť ty přední přece jen počítají spíše s kulatým než oválným profilem hlavy a při větším stažení čelenky je cítit tlak spíše na čele a vzadu než na bocích. Ventilace je díky rozměrnějším otvorům a trojici hlavních vnitřních kanálů ideální i při vyšších teplotách a dvanáctka průduchů tak svoji práci odvádí poctivě i v táhlých výjezdech. Kombinace aero tvaru a účinné ventilace se zde opravdu povedla, a když přihlédneme k hmotnosti 265 gramů, pak musíme uznat, že moto legenda opravdu vykročila do cyklistického světa pevným krokem bez jakéhokoliv zaškobrtnutí. Možná bychom mohli mít výtku k absenci reflexe na zadní straně přilby, ale to lze vyřešit nějakou reflexní nálepkou. Kdo chce být lépe vidět, může zvolit kromě několika tradičních i méně obvyklých barevných provedení reflexní žluto-černé, které míru bezpečnosti výrazně zvýší. Cena je pak pro všechny varianty shodná, tedy 3899 korun.
(už)
Ne každý potřebuje nutně přilbu za pět tisíc korun, aby splnila jeho požadavky. Každý ale potřebuje přilbu, která je bezpečná, a především…
Na drtiče mrazu v podobě silných neoprenových návleků na tretry je zatím brzy, ale tenčí nepromokavé návleky, navíc v nápadném fluo…