Značku Leader Fox asi není nutné nějak podrobněji představovat, tento jihočeský výrobce sází nejen na kompletní montáž kol na našem území, ale také na velice příznivé ceny svých modelů kol. Za dobu své existence, tedy od roku 1996, ušla značka velký kus cesty a dnes patří nejen mezi důležité domácí výrobce, ale i vývozce. Na následujících řádcích ovšem nemáme v plánu představovat veškeré detaily kolekce Leader Fox 2011, do Českých Budějovic, kde tato kola vznikají, jsme vyrazili kvůli něčemu úplně jinému. V nedávné době totiž v jihočeské metropoli značka Leader Fox nejen spustila úplně novou montážní linku, ale především se kompletně, tedy včetně samotné výroby, přestěhovala do nových velice reprezentativních prostor. V době, kdy jsme již zvyklí slovo krize slýchat ve všech možných i nemožných souvislostech, je takováto událost jasným dokladem fungování značky a jejího obchodního úspěchu. Na toto téma, a samozřejmě i na mnohá další, jsme se proto rozhodli vyzpovídat Pavla Müllera, majitele a zakladatele značky Leader Fox.
Jsme uvítáni v útulné kanceláři ještě vonící novotou a skrz kompletně prosklenou stěnu sledujeme rychlou, ale zároveň velice pečlivou práci zručných mechaniků u montážní linky, kde v daný okamžik před našima očima zrovna vzniká série dětských kol modelového roku 2011. Veškerá montáž kol značky Leader Fox probíhá právě zde, v moderní budově na kraji Českých Budějovic. Dokonalé propojení vedení firmy se samotnou výrobou je zde zárukou nejen kvality, ale především možnosti velice rychlého řešení jakéhokoli problému, který by při výrobě mohl nastat. Zároveň skrz sklo vidíme i velkou část skladových prostor v přilehlé hale. Pokud by někdo byl zvyklý se v práci jakkoli “zašívat”, u Leader Foxu by jednoduše neuspěl. Kontrola kvality nejen výsledných produktů, ale i samotné výroby je zde nepřetržitá.
Celkem čtyři a půl tisíce metrů čtverečních plochy, k nimž náleží ještě dalších pět tisíc metrů ostatních skladových prostor, zde bude brzy bezezbytku využito, i když v tento okamžik je zatím ještě patrná určitá syrovost, s níž souvisí právě vznikající mohutná ocelová konstrukce vestavěného patra. Výroba kol ale již běží na plné obrátky, přestože se očividně ještě částečně buduje. Vedle samotné montážní linky jsou v hale také špičkové vyplétací stroje, dvojice nejmodernějších automatických centrovacích zařízení a mnoho dalších specializovaných strojů, které jsou pro samotnou výrobu nezbytné. Naše exkurze po novém objektu pomalu končí a usazujeme se ve vzdušném showroomu, plynule navazujícím na vstupní vestibul. Zde je konečně více času a především klidu nejen k detailnímu prohlédnutí kompletní kolekce 2011, ale konečně i k rozhovoru s naším dosavadním průvodcem Pavlem Müllerem. Takže se pokud možno usaďte do pohodlné ratanové sadačky, stejně jako my, a nahlédněme společně pod pokličku výroby kol značky Leader Fox.
První otázka snad ani nemůže směřovat k čemukoli jinému než k počtu vyrobených kol, zvlášť když jsme právě zhlédli jejich kompletní montáž. Kolik kol tedy Leader Fox ročně vyprodukuje?
Pro letošní rok máme v plánu vyrobit pětapadesát až šedesát tisíc kol, loni jich bylo přes padesát tisíc. Přitom před nějakými šesti lety, kdy jsme si kola začali sami montovat, byl náš plán patnáct tisíc kol ročně, takže nárůst výroby je značný. Vedle svých vlastních modelů Leader Fox ale montujeme také pro jiné značky, ovšem párkrát jsem již musel kvůli kapacitě původní montážní linky zakázku odmítnout. Ruku v ruce s nárůstem výroby jde také postupné rozšiřování nabídky. Dnes máme sedmdesát základních modelů Leader Fox, samozřejmě nepočítám různé barevné kombinace a velikosti. Přitom původně jich byla asi polovina.
Je vůbec potřeba tolik modelů? Někteří výrobci se vydali spíše cestou určité redukce základní nabídky.
Podle mého názoru je možnost výběru pro zákazníka důležitá a kdybychom se snažili některý model z nabídky vyřadit, byli bychom vlastně sami proti sobě, na všechny modely máme objednávky, a ne malé. Pro nás není problém ten počet modelů vyrobit, přece jen už to děláme pěknou řádku let, takže by byla škoda je zákazníkovi v tomto rozsahu nenabídnout.
Pozorujete postupný kvalitativní posun zájmu zákazníků od levnějších modelů k těm dražším?
Nárůst objednávek byl nejmarkantnější právě v segmentu našich topmodelů. Myslím si, že kolekce Leader Fox 2011 je i v případě drahých kol hodně povedená. Ročně prodáme přibližně sto karbonových biků a stovku karbonových silničních modelů, zároveň ale již dva roky vyvíjíme na přání zákazníků také sjezdový speciál, jenž by se měl v roce 2012 objevit ve standardní nabídce. Jinak jsem ale také zaregistroval například nárůst požadavků po kvalitním citybiku, třeba s osazením Shimano Nexus 3. Přitom před nějakými pěti lety u nás takové kolo nikdo nechtěl. V případě dětských kol je pak jasná převaha zájmu o modely s duralovým rámem, ocel je i v této oblasti jasně na ústupu.
Co je na samotné výrobě či při objednávání dílů pro finální montáž kol nejproblematičtější?
Největším problémem je dostat sem včas a především v dobré kvalitě kompletně nalakované rámy z Asie. S tím samozřejmě souvisí nejen mé obchodní cesty tam, ale především cesty konkrétních dodavatelů dílů k nám do Budějovic. Každý měsíc tady u nás sedí například člověk z hlavního zastoupení značky Shimano ve Stuttgartu, stejně tak k nám jezdí lidé od RST a před pár hodinami zrovna odjel zástupce Selle San Marco. Ve všech případech můžu mluvit o skvělé a bezproblémové spolupráci.
V tuto dobu již asi máte hotové, tedy přesně naspecifikované modely pro následující rok 2012.
Ty jsem musel mít kompletně připravené do konce roku 2010, objednávky dílů na tyto modely už jsou hotové dávno. To samé se týká například designů kol pro příští rok. A nyní už mám v hlavě přibližnou podobu kolekce na rok 2013. Vzorky kol pro následující rok vždy řešíme již v průběhu května, v červnu děláme fotky a v září pak katalogy, abychom se ihned po odprezentování obchodníkům a po skončení důležitých cyklistických veletrhů mohli vrhnout na modely další sezóny, v tomto případě tedy na modely 2013. Je to zkrátka takový nekonečný koloběh...
Jakým způsobem lze odhadnout designové trendy pro následující sezónu? Postupem času se přece vždy mění...
Kola děláme už dvacet let, takže to zkrátka musíme umět odhadnout. Samozřejmě je to ale především o intuici. Design kol je z prodejního hlediska zcela zásadní, co do důležitosti je to ve finále padesát na padesát vzhledem ke koncové ceně. Musíme ale samozřejmě vyslyšet také požadavky či připomínky obchodníků a především koncových uživatelů, k čemuž jsou ideální právě veletrhy. U nás je ale nutné v tomto ohledu počítat s určitým konzervatismem obchodníků. Například když před třemi lety přišla do módy bílá barva, my jsme na tento trend velice rychle reagovali, a prodejcům přitom trvalo rok a půl, možná i dva roky, než zjistli, že lidi bílou barvu skutečně chtěji.
U většiny modelů používáte poměrně nákladnou povrchovou úpravu rámů, ocení to zákazníci?
Myslím si, že to určitě ocení. Kompletně stříkané designy rámů, jejichž výroba je složitá a především zdlouhavá, používáme u všech dražších modelů řádově od patnácti tisíc korun, což je přibližně úroveň Shimana Deore. Cena samostatného rámu je v takovém případě dvojnásobná oproti verzi s běžnými nálepkami. Dokonce sjednocujeme i grafiku, barvu a font písma na rámech a odpružených vidlicích. Se souhlasem značky RST si sami vyrábíme úplně nové samolepky na vnější nohy vidlic, a to třeba i u topmodelu F1. To samé platí také u ráfků a grafiky jejich samolepek.
Na vašich současných modelech je vidět takřka výhradní orientace na Shimano, dříve jste ale nabízeli i alternativy s osazením Sram.
Je to tak. Pro nás je jednodušší používat komponenty Shimano, neboť mají velmi dobře propracovaný objednávkový systém a jejich péče o nás je přímo komfortní. Navíc naši zákazníci sami preferují především komponenty Shimano. Se Shimanem ale spolupracujeme třeba i po stránce testovacích kol. Byli jsme osloveni jako jeden z dodavatelů kol se sadami Nexus 7. Tato kola budou na prodejnách usazena do trenažerů, aby si zákaznící mohli vyzkoušet funkci řazení v náboji.
Chystáte se reagovat na vzrůstající zájem o elektrokola?
Ano, v kolekci 2012 budou hned dva modely elektrokol Leader Fox. Myslím si, že elektrokola mají před sebou budoucnost. Baterie se navíc postupně zmenšují a zároveň se u nich zvyšuje kapacita, vývoj je v této oblasti velice rychlý. Stejně tak lze do budoucna čekat menší, lehčí a přitom výkonnější motor. Až se za pět šest let dostane cena baterií a celého systému elektropohonu podstatně níže, bude to určitě zajímavé. My jsme se zatím rozhodli brát kompletní elektro-kit od firmy Tranz-X, která se touto problematikou zabývá již řadu let, a je to tedy určitá sázka na jistotu. Na příští rok zatím chystáme výrobu pouze asi stovky elektrokol, levnější verze by měla být přibližně za osmnáct až dvacet tisíc, dražší pak za dvacet tři, dvacet čtyři tisíc. V našem novém areálu plánujeme vybudovat testovací dráhu pro elektrokola, aby si je mohli naši obchodníci osobně vyzkoušet.
Lze nějak definovat základní filosofii vaší značky?
My si nehrajeme na nějakou značku s velkým “Z” na začátku, Leader Fox je pro prodejce naopak často alternativou druhé nabízené značky, tedy vedle té skutečně velké, jakým může být třeba Scott a podobné. My jsme si hledali svého zákazníka, kterého chceme oslovit, jemu jsme pak přizpůsobili cenu, kvalitu a samozřejmě i design. To se podle mého názoru povedlo, což ostatně dosvědčují i prodeje. Naším klasickým zákazníkem určitě není závodník, ale spíš hobby jezdec, případně cykloturista.
V souvislosti s cykloturistikou si vybavuji název jednoho z vašich krosových modelů, a sice Šumava. To není úplně běžné pojmenování pro kolo ve světě, kde se všichni snaží, aby vše znělo co nejvíce americky...
Šumava je naším bestsellerem a ke značce Leader Fox už neodmyslitelně patří. Dokonce jsme si tuto značku na kole nechali registrovat. Jinak ale není vymýšlení názvů jednotlivých modelů úplně jednoduché, chce to fantazii. Ovšem s výjimkou například typu Corrial, který se jmenuje po koni mé manželky.
Vraťme se hodně let zpět, co vás přimělo k založení značky Leader Fox?
Díky dovozu kol Trekking Fox jsme nasbírali celkem bohaté zkušenosti v cyklistické branži, což byl vlastně onen důvod. Leader Fox byl naší splněnou představou o nabídce kvalitního kola za příznivou cenu. A nyní je to navíc již sedmý rok, kdy běží výroba těchto kol přímo u nás.
Vedle Leader Foxe produkujete také vlastní značku Dirt Parade, zaměřenou spíše na mladé jezdce. Prezentujete obě značky společně?
Většina našich prodejců nabízí obě značky paralelně a i přes značně odlišný design a použitou grafiku mají Leader Fox i Dirt Parade dokonce totožného designéra. Je zajímavé, že značku Dirt Parade nemusíme nikde prezentovat a ona se přes internet, a především pak internetové diskuse mezi mladými jezdci, prezentuje sama. Což je vlastně nejideálnější řešení reklamy. (smích...)
Jak vidíte současnou situaci nejen na cyklistickém trhu?
Myslím, že už se ta situace zase pomalu otáčí k lepšímu, je to znát třeba v Polsku a na Slovensku. Horší už situace podle mého názoru nebude. O něco složitější je to s postupným zdražováním kol, ceny jdou postupně nahoru a jiné už to nebude. Čína samozřejmě zdražuje, každá objednávka odtamtud je za vyšší a vyšší cenu. Zdražují se materiály, čínská měna posiluje, Číňani chtěji zkrátka více peněz. A právě Čína tvoří z ceny kola stále hodně velkou část, a to i v případě, že se budeme snažit maximálně preferovat evropské dodavatele.
Vy se ale snažíte maximálně preferovat především české dodavatele.
Je to tak, kdyby se u nás dalo sehnat více dílů domácích značek, určitě bychom je používali. Montujeme ráfky Remerx a pláště a duše Rubena. Na topmodely sice používáme pláště Schwalbe, ale pouze z důvodu, že je mnoho lidí preferuje. Přitom v mnoha případech jsou podle mého názoru pláště Rubena lepší než Schwalbe. Bohužel naše Rubena nemá třeba v Evropě potřebnou image, která je pro mnoho zákazníků zásadní.
Na video z výroby Leader Fox se můžete podívat zde: http://www.leaderfox.cz/video.php
Jak je to s případnými reklamacemi?
Způsob řešení případných reklamací je vždy určitou reklamou, ať už pozitivní či negativní. My řešíme reklamace okamžitě, obchodník musí mít vždy jistotu, že když se něco stane, tak že mu okamžitě pomůžeme. Dokonce i v případě, že je oprávněnost reklamace sporná, tak ji často uznáme, aby byl náš zákazník spokojený. O tom je image značky.
V kolika prodejnách u nás narazí zákazník na vaši značku a do kolika zemí vyvážíte?
U nás je to přibližně sto odběratelů a postupně se jejich počet zvyšuje. Země, kam vyvážíme, jsou Německo, Slovensko, Francie, Polsko, Rusko, Maďarsko, Chorvatsko, Ukrajina, Litva a další. Co se týče prodeje na našem trhu a vývozu ven, tak je to co do množství kol padesát na padesát.
Na závěr našeho povídání si neodpustím jednu otázku, a sice, jestli máte při vašem pracovním vytížení vůbec čas sám jezdit na kole.
Musím si ten čas najít, ježdění je pro mě hodně důležité. Ročně najedu přes tři tisíce kilometrů, a to převážně na biku. Vždyť mám pro ježdění absolutně ideální podmínky a Šumavu téměř za barákem. Co více si přát?
Děkuji za rozhovor.
Jan Kadečka
Pokud si hned nemůžete vzpomenout na to, kdo to David Černý je, tak věřte tomu, že s jeho jménem jste se již rozhodně setkali. Entropa,…
Představovat čtenářům výtvarníka Davida Černého by asi bylo dost zbytečné, a to i v případě specializovaného cyklistického periodika. My se…