Japonská značka Cateye si pro svou zatím poslední kolekci přichystala celou řadu úplně nových světel a blikaček. My jsme otestovali praktický model Duplex SL-LD400, který můžeme během okamžiku upnout jak na přilbu, tak třeba na nohy přední vidlice kola. Jeho minimalistické rozměry, srovnatelné s dvojicí standardních tužkových baterií, a především zdvojená funkce nabízející přední světlo i zadní blikačku v jednom – to je zkrátka ideál. Přitom se nejedná o pouhé „nouzové“ světlo, ale o celkem plnohodnotného pomocníka, jenž dokáže nasvětlit cestu před kolem a řidiče aut za námi informuje o naší přítomnosti.
Základem světla je tělo z odolného plastu, doplněné o chytrý otočný systém uchycení. Ten dovoluje, za pomoci gumového pásku a plastové koncové spony, upevnění prakticky kamkoli, kam nás napadne. Středová příčka přilby mezi jednotlivými průduchy se pak doslova nabízí a také upínací systém s hodně dlouhou gumičkou právě s tímto místem upnutí primárně počítá. Dobrou zprávou je, že se nám mezi běžnými bikovými i silničními přilbami nepovedlo nalézt model, na nějž by toto světlo nešlo upnout. Pokud však přemýšlíte o klasické montáži na řídítka, rovnou na ni zapomeňte. Ne že by sem světlo nešlo uchytit, za prvé by ale nebyla vidět zadní blikačka a za druhé by nás právě zadní červené světlo oslňovalo. Oba módy od sebe totiž nelze zcela záměrně oddělit, a pokud nám svítí či bliká přední bílé světlo, současně je aktivována i zadní červená blikačka. Ostatně pro montáž na řídítka má Cateye celou řadu daleko vhodnějších a podstatně výkonnějších modelů.
Pro aktivaci i přepínání módů slouží zadní sklíčko, které je současně jednoduchou optikou červené blikačky s jednou LED „chip“ diodou. Trochu propracovanější optiku OptiCube pak najdeme u výrazně výkonnější přední diody, byť na parabolu zesilující světelný tok nezbylo místo. Přesto je výkon světla dostatečný pro jízdu po asfaltu i za úplné tmy, pouze je nutné počítat s ne dokonale celistvým světelným kuželem. Hlavní úlohou testovaného světla je však praktická čelovka a zadní blikačka v jednom, jež si přímo říká o uchycení na přilbu. V takovém případě je výkon přední diody zcela dostatečný, neboť většinou představuje sekundární zdroj světla – vedle toho primárního na řídítkách. Perfektně se nám Duplex SL-LD400 osvědčil při městských jízdách v roli jediného osvětlení. Pouze je v takovém případě nutné „vychytat“ ideální umístění na přilbě. Pokud jej totiž situujeme příliš nad čelo, svítíme si zbytečně blízko před sebe a zadní blikačka může být v takovém případě v lehkém zákrytu zadní partie přilby. Na to je nutné dát pozor.
Světlo napájí dvojice standardních mikrotužkových baterií AAA, jež jsou přiloženy v balení. Dvojice nabízených módů představuje oboustrannou blikačku nebo zadní blikačku v kombinaci s předním konstantním svícením. Jak již bylo řečeno výše, samostatně nelze aktivovat přední či zadní světlo. Výdrž baterií záleží na konkrétním módu a pohybuje se až okolo sta hodin, při konstantním svícení předního světla je lepší počítat s poloviční výdrží. Pochvalu zasluhuje spínání i přepínání podržením či zmačknutím zadního červeného sklíčka - vše lze dělat pouhým hmatem, kdy necháme přilbu se světlem na hlavě.
Cena modelu Cateye Duplex SL-LD400 je 799 korun.
(kad)
Na plastovém košíku pro lahev se nezdá nic příliš složitého, ale chyba lávky. Namíchání ideálního poměru mezi pevností uchycení lahve a…
Tuhle otázku si asi položí každý, kdo uvidí brzdové destičky, jejichž podkladový plech není z hliníku nebo železa, ale z karbonu. Ano, z…