Cítit se rozmazlován asistencí pohonu není na elektrokole rozhodně neobvyklý pocit, tak nějak se to od tohoto typu kola očekává, ale pokud máme dnes down-country kategorii sjezdově schopnějších XC fullů, tak proč bychom nemohli mít u pevných elektrokol její protipól? Crosscountry e-bike tak nějak ještě víc XC schopný, ve smyslu výkonu a svižnosti jízdního projevu, tak bychom charakterizovali vlastní kategorizaci E-Country, kam jednoznačně patří testovaná lahůdka 4EVER Exstream Pro.
Dva základy výkonu
U elektrokol se většina uživatelů pídí po kapacitě baterie a točivém momentu pohonu, pak až následuje geometrie a celkový jízdní dojem. Jenže občas dokáží právě geometrie a jízdní vlastnosti natolik překvapit a nadchnout, že se pohon stane vlastně až podružným. Exstream je přesně takovým kolem, kde se sami sebe ptáte, jestli byste tohle nechtěli jezdit i bez asistence motoru. Otestovali jsme už celou řadu pevných elektrokol, a zatímco je pro ně většinou charakteristická orientace na objemnější pláště, kratší komfortnější posed a celkově vyšší míru univerzálnosti pro širší uživatelské spektrum, Exstream se vyprofiloval jako ryzí sportovec. Sice elektrifikovaný, ale jasně orientovaný na svižnější tempo a se sportovně naladěným posedem, jemuž nějaká nedělní vyjížďka s výletně vzpřímenou hlavou nebude zrovna po chuti. Delší rám, sportovně skloněný posed, spíše „svižnější“ šíře devětadvacítkových plášťů a k tomu vyloženě závodní střih sedla nebo rovná řídítka nesnažící se dostat ruce jezdce zbytečně vysoko. Tohle všechno a samozřejmě celková geometrie pak byly atributy, jejichž součet přinesl ve výsledku docela jiné jízdní dojmy, než tomu bývá u většiny pevných elektrokol, primárně zacílených na pohodlí a spíše rekreační charakter jízdy.
Hliníkový rám zde dostal charakteristický prvek v podobě výrazně nakrčené horní trubky navozující dojem výše položeného řízení, což se ale v reálu neděje. Kónická hlavová trubka, samozřejmě osazená vidlicí s kónickým sloupkem, ne klasikou s redukcemi, to s výškou nepřehání a jen dvě podložky pod představce tak částečně dorovnávají hodnoty z kategorie komfort. Trochu překvapením je pár závitů na košík vespod horní trubky doplňující další pár na sedlové trubce. Masivní spodní rámová trubka totiž nese na své horní straně kryt baterie, jenž montáž košíku nedovoluje, a jelikož je kolo předurčeno pro delší ostré vyjížďky, dva bidony se prostě hodí. Spodní trubka je pak oslavou na téma nenarušeného designu, protože od hlavy až po řetězové vzpěry má dokonale plynulý tvar s hladkými přechody z masivního bloku pro baterii do šasi motoru. Žádné ostré hrany, žádné přiznané svary, vyjma napojení sedlové trubky a samozřejmě řetězových vzpěr. I přes přiznané svary ve všech ostatních partiích ale nepůsobí celek nesourodě, právě naopak. Řetězové i sedlové vzpěry jsou na pohled štíhlejší, zato s větším rozestupem v místě průchodu pláště u sedlových vzpěr, vybavených spojovacím můstkem i závity, stejně jako u patek na pevnou boostovou osu, kde jsou dokonce dva páry závitů. Sice to se sportovním charakterem kola tak nějak nejde dohromady, ale je to praktický detail. Vypíchnout musíme i vnitřní vedení bovdenů, vcházející do spodní trubky jedním šroubovanou vložkou chráněným vstupem na pravé straně a vyvedené ven až v poslední třetině řetězových vzpěr. Ty ukrývají i kabel ke snímači otáček zadního kola, jenž je zakomponovaný zevnitř patky, přičemž magnet je součástí podložky matice brzdového kotouče. Tvůrci kola si prostě dali práci se všemi detaily rámu a třeba i typ zadní pevné osy dokonale podtrhuje celkově vyšší úroveň zpracování.
A nebyl by to 4EVER, aby se nesnažil o unifikované komponentové osazení, takže na kole najdeme přehazovačku i ikstéčkové řazení, jdoucí tak trochu proti proudu tím, že dovoluje odřadit nejen nahoru, ale i dolů o vícero pastorků. Tady musíme podotknout, že škubavý projev při řazení se projevuje až při jízdě na nejsilnější režim současně s větším záběrem do pedálů, takže páčka XT není na škodu. Nepředbíhejme ale a hezky odpředu začněme vidlicí s poměrně citlivým projevem v kopírování terénu, v nástupech ze sedla pak s vítaným umravněním pomocí lockoutu z řídítek. Pevná osa zde nechybí, ovšem 32 milimetrů průměru vnitřních noh není zrovna vstřícných pro ostré zatáčky pod brzdou ovládanou těžkým jezdcem. Svým máslovým projevem ale vše kompenzuje a je příjemnou společnicí, stejně jako univerzální vzorek plášťů, které se výraznou měrou podílely na celkově lehkém a svižném jízdním projevu, jenž se nakonec ukázal být doslova návykový.
Chcete víc
Víc rychlosti, víc vlastního výkonu, víc kilometrů, víc zábavy, prostě vás tohle kolo dostane a podmaní si vás ne v poslední době tak populárním „fun faktorem“, ale tou chutí jet dopředu a makat naplno, prostě ostrým XC projevem. Posed na testované devatenáctce je s ohledem na kratší sedlovku pro maximálně 185cm jezdce, ale se čtyřstovkou sedlovkou by kolo mohl sedlat jezdec klidně o sedm centimetrů vyšší. Délka horní trubky tomu odpovídá a na 180cm jezdce už rám působil nepatrně delším dojmem, byť jej dokázal zcela bez problémů krotit jak ve sjezdech, tak v zatáčkách. Tady se naplno ukázaly schopnosti kola příkladně držet směr, přitom si nechat kdykoliv poručit k jeho změně. Nízké těžiště nahrává zatáčení, delší zadní stavba vše zklidňuje a ne úplně ostrý úhel vidlice je pak schopný jak ostřeji zatočit, tak podržet ve sjezdech. Jistě, kolo je spíše delší raketou než živější hračkou, ale i tak si na něm jezdec užije hodně zábavy, a přitom se stále může soustředit, ač to zní u e-biku trochu kontraproduktivně, na svůj výkon.
Čtvero režimů asistence nejlepšího „Broseovského“ pohonu S-Mag s 90Nm krouťákem sice nabídne maximální podporu, ale to, že kolo stále vykazuje chuť jet rychleji a překonávat pětadvacetikilometrový rychlostní limit, je až návykové. Nalehnout na řídítka a rvát se s nejprudšími výjezdy, to je pro Exstream charakteristické pojetí jízdy, kdy delší zadní stavba prostě podrží a ve stoupání vás zastaví až proklouznutí celistvého středového vzorku pláště, jinak prostě kolo výjezdy drtí co to jde. Do táhlých stoupání přitom motor krásně zabírá už odspodu, takže umí pomáhat i na těžší převod a není tak znatelný nárůst záběru při přeřazení na větší pastorek s nárůstem frekvence šlapání. Vysoké otáčky nebyly na rozdíl od pohonů Bosch tím, kde by si Brose liboval, tady je projev podobný čtyřtaktu, než aby to uměl roztočit jako dvoutaktní pila. Na rovinách a do mírných výjezdů tak motor plynule nabírá na síle a rychlost a svižnost je tím, co si jezdec vychutnává naplno, aniž by po překročení limitu motor nějak škubnul a kolo mělo tendenci razantně zlenivět. Právě přechod přes limit nebo jízda na nižší úroveň asistence jsou silnou stránkou tohoto kola, protože nenutí svým lehkým jízdním projevem jezdce tolik spoléhat na podporu pohonu. Když k tomu přidáme 725Wh kapacitu baterie, je tady velká šance na pořádnou kilometrovou porci. Malý displej s ne zrovna ideálně umístěnými přepínači režimů výkonu mimo zorné pole informuje o všech základních údajích, a přestože se hodnota dojezdu na nejsilnější Boost režim ukázala občas jako strašidelně nízká, jen pomalé ubývání pětice dílků indikátoru kapacity baterie (mizí po půlce dílku) nakonec dovolilo při řádění na Sport a Boost metrákovému jezdci najezdit v kopcích víc jak čtyřicet kilometrů, a to jsme opravdu kolo nešetřili nějakými táhlými výjezdy, ale spíše trápili do spousty výzev.
Výška těžiště, převodový rozsah nebo pozice pedálů nad terénem pak nevykazovaly žádná omezení, takže si jen užíváte jízdu a byť byl občas projev zadní stavby a sportovního sedla lehce spartánský, ke sportovnímu charakteru kola, dá-li se to takto u e-biku nazvat, to tak nějak pasovalo. Dostatečný výkon brzd nás nenechal na holičkách, a přestože ve sjezdech je to rovněž o XC projevu s dopady na obě kola, a ne nějakém dovádění na zadním, jízda byla vyrovnaná a neměli jsme pocit, že bychom chtěli něco měnit. Pokud tedy přijmete E-XC projev kola za svůj a hodláte jej využít třeba k maximálnímu nájezdu v Eco či Tour režimu nebo ostrým jízdám na Boost, případně téměř podobně výkonný režim Sport, budete nadšeni. Exstream prostě není kolem pro e-bikové nováčky a nedělní výletníky, je to sportovní nebo spíše e-sportovní nástroj. A pokud hodláte takhle jezdit i s podporou motoru, určitě budete mít na tváři onen pověstný rohlík.
Technické specifikace:
Rám: Alu E7005 Boost
Vidlice: Rock Shox Judy Gold RLO, 120 mm, Boost
Kliky: FSA, 175 mm, 36 z.
Brzdy: Shimano BR-M6100, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT, 1x12
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano MT410, Boost
Ráfky: Mach1 Neo Disc
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 29x2,25“
Kazeta: Shimano M6100, 10-51
Sedlo: Selle Italia X3
Sedlovka: 4EX
Řídítka: 4EX
Představec: 4EX
Motor: Brose S-Mag, 90 Nm
Baterie: BMZ V10, 725 Wh, 36 V
Hmotnost: 23,6 kg
Cena: 104.990 Kč
City bike nemusí nutně patřit jen do města, ale může se stát společníkem i pro cyklistické výlety, kde bude komfort jezdce vždy na prvním…
Elektrifikovat silničku, fitness kolo i gravel, takové nejspíš bylo konstrukční zadání pro návrháře značky Merida, z něhož nakonec vzešla…