Možná máte ještě v paměti naše představení dvanáctirychlostní sady SunRace a její praktický test. Naše redakční kolo jezdilo jak kliky, kazetu a řetěz této značky, tak přehazovačku a řadicí páčku. Nicméně se nám kromě přehazovačky MX60 dostala do ruky také její výrazně dražší verze MZ80 s vnějším karbonovým ramínkem, takže jsme v poslední době otestovali i tu.
Přehazovačku jsme skombinovali s již vyzkoušenou páčkou MZ3N a dvanáctkovou kazetou MZ90 s rozsahem 11-50 zubů. Tentokrát však i kromě stříbrného dostupnějšího řetězu SunRace také s lepším „zlatým“ řetězem SunRace CN12H. Montáž přehazovačky je shodná s konkurencí i levnějším modelem, hlavní čep je na 5mm imbusový klíč a nechybí dozadu směřovaný imbusový stavěcí šroub předozadní pozice. Ten je výrazně delší než u konkurence, což platí i pro dva šrouby krajních dorazů. Vodicí kladka pro lanko je na šroubovaném ocelovém nosníku, odkud lanko směřuje k poměrně dlouhému ramenu, kde se zajistí pod imbusový šroub. Kladky 12 a 14 zubů mají profil všech zubů shodný, takže žádná kombinace narrow/wide, otáčejí se na kluzných pouzdrech. Samotná konstrukce paralelogramu přehazovačky spoléhá na čepy se závlačkou na protějším konci, což se během testování prokázalo jako funkční a spolehlivé řešení. Nechybí mechanismus třecí spojky s vnějším ovládáním páčkou, nicméně rozdíl zde není tak výrazný jako v případě tohoto řešení u přehazovaček Shimano. Testované provedení bychom jeho tvarem zařadili někam blíže k Shimanu, protože nemá tolik dopředu vyosenou horní kladku, na rozdíl od měničů Sram, a také tak otevřené provedení spodního ramínka. Od Sramu se možná zase inspirovalo kladkou pro tažení lanka, takže si snad z obojího vzalo to nejlepší. Hmotnost je 260 gramů, cena se pak pohybuje kolem čtyř tisíc korun.
Přehazovačka spolu s páčkou předvedla naprosto spolehlivou funkci a na kazetě s jistotou vodila řetěz nahoru i dolů. Jedinou výtku máme k dorazovým šroubům, tam jsme museli závit ošetřit pojistným tmelem, aby se časem nepovolily. Díky vyššímu odporu spodního ramínka ve vypnutém stavu (proti konkurenčnímu Shimanu) jsme tenhle mechanismus nemuseli ani aktivovat. Nicméně zapnutý nabídne i tak menší odpor, než je tomu u Shimana, kde to při řazení nahoru občas víc tahá za páčku. Přehazovačka schytala během testovací pětistovky kilometrů několik ran a na karbonovém dílu ramínka to je vidět jen jako povrchové šrámy, takže drží spolehlivě, totéž můžeme potvrdit, co se týče vzniku nějakých vůlí v čepech, tam se nic neudálo. Pokud bychom měli volit mezi tímto a levnějším provedením, jedná se zde spíše o investici do designu, než aby byl znát výraznější rozdíl funkcí. Každopádně ale tahle přehazovačka přitáhne zvědavé pohledy, protože vypadá zajímavě a není ani od jednoho ze dvou komponentových gigantů.
Řetěz CN12H je pak spíše záležitostí drobného odlehčování, kde díky dutým čepům ukáže na váze 261 gramů při 126 článcích. Nechybí mu samozřejmě spojka a digitální posuvka ukázala u nového řetězu 131,99 mm, takže přísluší k těm spíše „kratším“, ale na kazetu s nájezdem přes tisícovku kilometrů si sednul s jistotou. Tenhle zlatý kousek stojí kolem sedmnácti stovek, takže rozhodně nepatří k základní nebo střední třídě. Míru opotřebení, vzhledem k malému počtu na tomto kousku najetých kilometrů, neudáváme. Nicméně funkce řazení byla v podstatě shodná s dostupnějším stříbrným řetězem.
Co se týče kompatibility přehazovačky, tady je více možností, z nichž můžeme potvrdit kromě výrobcem udávané spolupráce s 10, 11 i 12rychlostním řazením SunRace, také kompatibilitu s desítkovou a jedenáctkovou páčkou Shimano. S nimi chodí na odpovídajících kazetách naprosto ukázkově, což platí i pro dostupnější verzi MX60. Dle výrobce by měla fungovat i s dvanáctkovou páčkou Sram, což jsme nezkoušeli, naopak námi provedené spárování s jedenáctkovou Sram páčkou nefungovalo vůbec. Vzhledem k současným možnostem kombinací kazet s vysokým počtem zubů, dvěma, vlastně již třem standardům uchycení kazety na ořechu náboje a kombinacím s jediným či dvěma převodníky, lze už zase míchat mezi sebou komponenty jednotlivých firem, jako tomu bylo dříve. Už není jeden systém 1x12 či 1x11, už je tu zase pestrý výběr.
(už)
Nejluxusnější silniční model z nabídky rakouského KTM je prakticky ve všech směrech výjimečný – designově, technicky i svým jízdním…
Elektro-hardtail Fathom E+ 2 Pro 29 je jednou z novinek značky Giant pro letošní sezónu a za dlouhým názvem se ukrývá přepracovaná…