Nejluxusnější silniční model z nabídky rakouského KTM je prakticky ve všech směrech výjimečný – designově, technicky i svým jízdním projevem. Když jsme před dvěma lety poprvé viděli jeho funkční prototyp, hodně nás překvapil svým vzhledem a použitím celkem netradičních konstrukčních prvků, jejichž úkolem byla požadovaná kombinace několika různých ingrediencí. Namíchání co nejlepšího poměru mezi tuhostí, nízkou hmotností a pohodlím je v současnosti v čistě závodním segmentu určitým zaklínadlem, pokud k tomu všemu ale přidáme rovněž požadavek co možná nejlepší aerodynamiky, výsledek ponese jméno Revelator Lisse. Špičková verze s dodatkem Prestige 22 a cenovkou téměř atakující dvousettisícovou hranici je toho přesvědčivým důkazem.
Rám nejnovější generace ultimativního Revelatoru byl vyvíjen v aerodynamickém tunelu a ke zmíněným unikátním konstrukčním prvkům patří třeba nevšedně řešené snížené napojení sedlových vzpěr, dále netradiční tvar přední vidlice nebo třeba vlastní konstrukce aerodynamického představce – tak trochu něco ve stylu koncepce Aerostem konkurenčního Looku. Právě s představcem navrženým výhradně pro Lisse si u KTM dali hodně velkou práci, neboť námi zmiňovaný prototyp byl už ve většině ostatních faktorů prakticky hotov a na představci konstruktéři stále ještě pracovali, neboť z hlediska torzní tuhosti nebyli zprvu plně spokojeni. Poměrně dlouhý vývoj a náročné testování ale nakonec přinesly své ovoce a výsledek je z hlediska mixu tuhosti a nízké váhy přesvědčivý.
Materiálové označení Performance Carbon v sobě ukrývá využití monokokové technologie a opticky extrémně mohutné profily jednotlivých rámových partií jsou v reálu hodně působivé. Ostatně konstruktéři KTM se zcela záměrně nevydali do souboje o nejlehčí rám na trhu a z našeho pohledu je to správně. Navíc skloubit špičkovou aerodynamiku a hmotnost rámu atakující nějakých sedm set gramů dost dobře nelze. Namísto minimalistických profilů sedlových vzpěr zde najdeme dva pořádné macky obdélníkového průřezu, který se opakuje u ještě bytelněji vypadajících řetězových vzpěr a ostře řezaný průřez využívá rovněž spodní či výrazně zploštělá horní trubka. Mezi mistrovská díla náleží tvarování sedlové trubky „obtékající“ zadní plášť, což je prvek donedávna typický spíše pro časovkové speciály nežli pro běžné silniční verze kol. Velmi zajímavé je provedení celé hlavové partie a plynulé napojení přední vidlice – zde šli u KTM nejspíš vědomě proti trendům a upřednostnili čirou aerodynamiku, s níž zde jde až nečekaně dobře ruku v ruce také schopnost vidlice zahlazovat otřesy.
U hlavové partie, do níž náleží také představec Lisse, se na okamžik zastavíme. Nelze přehlédnout, že celé kolo právě zde působí velmi učesaně, žádné vzduchem vedené hadice hydrauliky, nikde nic rušivého, co by způsobovalo nežádoucí turbulence. Několikadílný představec vše skrývá ve svých útrobách a díky důmyslnému řešení hadičky plynule pokračují rámem či přední vidlicí, aby vyústily na povrch až těsně před brzdovými třmeny. U níže postavených modifikací Lisse jsou úplně stejně do útrob představce zakomponovány také bovdeny řazení a výsledek je v reálu opravdu nádherný. Co je ale z našeho pohledu ještě zásadnější, to je naprostá minimalizace čelního odporu hlavové trubky – právě kvůli tomu u KTM záměrně nepoužili dnes tak populární kónický sloupek s 1,5“ spodním ložiskem. Korunka přední vidlice se tváří dost minimalisticky, což jí společně se sloupkem zajišťuje schopnost v mnohem vyšší míře absorbovat nemalou část rázů.
Konstruktéři si byli dobře vědomi, že zmohutnění sloupku a korunky by bylo v rozporu s požadovaným komfortem. Ramena vidlice i její patky jsou ovšem přísně aerodynamické a z dnes populárních prvků nemohou chybět pevné osy, které mají co říct nejen k bezchybnému přenosu síly při záběru, ale také k tuhosti sestavy rámu, vidlice a kol při naklopení do zatáčky. Současně zde bylo uděláno vše pro zachování co nejvyššího stupně komfortu, kdy přední vidlici vzadu efektivně doplňuje unikátní karbonová sedlovka Lisse, navržená pro tento rámový set.
Nejvýše postavená specifikace modelu sází dále na bezdrátovou elektronickou sadu Sram Red eTap a na špičková karbonová kola DT Swiss ARC 1400, zde opravdu na jakékoli kompromisy zapomeňme a cenovka bezmála dvě stě tisíc je proto adekvátní. Každopádně praktický test právě tohoto modelu pro vás během letošního roku připravujeme, tak se můžete těšit na jedno z nejrychlejších kol, která kdy prošla naší redakcí.
(kad)
Elektro-hardtail Fathom E+ 2 Pro 29 je jednou z novinek značky Giant pro letošní sezónu a za dlouhým názvem se ukrývá přepracovaná…