Italské Gaerne asi netřeba představovat - tato sympatická rodinná firma dělá jedny z nejlepších treter na světě, které obouvá celá řada profesionálů. My jsme vyzkoušeli to vůbec nejlepší, co v bikové kolekci tohoto výrobce nalezneme. Model G. Sincro Carbon je dokonalý nejen po konstrukční stránce, ale neméně přesvědčivé jsou jeho parametry, tuhostí podešve z uhlíkových vláken počínaje a kvalitou usazení na noze konče. Vedle toho může uživatel počítat s příkladně nízkou hmotností (váha páru ve vel. 43 je 690 g), a především nepřehlédnutelným designem. Grafiku se zakomponovaným velkým nápisem Gaerne doplňují výrazné barevné kombinace, jako třeba námi zkoušená zeleno-bílá. Snad ještě ostřeji působí oranžovo-zelená verze těchto treter, naopak černé či bílo-červené provedení jsou již osvědčenou klasikou.
Základem treter je již zmíněná karbonová podešev, doplněná o standardně působící vzorek z poměrně odolného materiálu. Ten se však současně může pochlubit dobrou přilnavostí i na kluzkém povrchu, a především vhodným členěním zajišťujícím záběr i v rozmočeném terénu (v němž mohou přijít vhod přiložené šroubovací duralové čepy). Zajímavostí svrchní části je její jednodílné provedení, tedy na špičce ani na bocích nenajdeme žádné švy, a tudíž žádná místa, kde by mohlo po čase dojít k nežádoucímu rozpárání. Uhlíkový kompozit pak najdeme ještě na patní výztuze. Odvětrání pomocí téměř přehlédnutelné perforace materiálu není sice extra výkonné, ale v praxi je zcela dostačující. Nejparádnější disciplínou testovaných treter je však primárně usazení na noze, jež je jedním slovem perfektní. Anatomické vytvarování svrchní části obuvi v kombinaci s vyšší patní částí a vhodně polstrovaným jazykem je zkrátka jistotou, že bota padne přesně tak, jak má. Nemalou výhodou je rovněž schopnost značného tvarového přizpůsobení noze, zvlášť v oblasti vnějšího malíkového kloubu. Vyhovovalo nám vytvarování špičky, dobře kopírující linii prstů a na špičce jsme ocenili i přetažení podrážky, takže je zde částečně předejito okopání. Vnitřní stélka je také vytvarovaná pro dobré rozložení tlaku mezi podešví a chodidlem, i když nedosahuje anatomické preciznosti svršku obuvi. Takže by se nám zde možná více zamlouvala stélka s ještě výraznější podporou přirozené nožní klenby, i když nutno uznat, že ta použitá je tvarově hodně univerzální pro co největší počet potenciálních zákazníků. A stahování? To je vyřešeno kombinací dvojice otočných koleček Boa a jednoho pásku se suchým zipem. Stažení je dokonale rovnoměrné, a především praktické. Poslední generace Boa se vyznačuje velice nízkými ovládacími silami, a především možností jemného doladění za jízdy. Na rozdíl od starších modelů téhož systému zde kolečka nabízejí jednoduché povolení o pouhou jednu, dvě, tři (a tak dále...) západky. Přitom aretace je více než dostatečně silná, takže nemůže dojít k nežádoucímu samovolnému povolení. Pokud chceme tretry povolit úplně a zout, stačí za kolečko zatáhnout směrem vzhůru, čímž se stahovací lanko zcela odjistí. Každopádně, poslední generace systému Boa je na hony vzdálena jeho prvním generacím, a nyní už není sebemenší důvod si tretry právě s tímto stahováním nepořídit. Skvělá je životnost systému a jeho ovládání je skoro až návykové.
Tretry Gaerne G. Sincro Carbon jsou nabízeny za cenu 9490 korun, provedení s klasickou podešví s označením 3Density Sole je pak o rovnou tisícovku levnější. A jak už bývá u tohoto výrobce standardem, bikový topmodel má své dvojče i v silniční nabídce. Nese název G. Stilo a barevné varianty i použitá grafika odpovídají testovanému MTB modelu.
(kad)
Při vyslovení jména Maloja si většina cyklistů pravděpodobně představí spíše volnější textil s nepřehlédnutelnými, například havajskými…
Nabídka treter italské značky Gaerne dokazuje, že nemusí být nezbytné sáhnout rovnou po topmodelu, když chceme špičkové vlastnosti pro…