Gaerne G.Motion
Nabídka treter italské značky Gaerne dokazuje, že nemusí být nezbytné sáhnout rovnou po topmodelu, když chceme špičkové vlastnosti pro závodní nasazení. Samozřejmě, i zde platí, že čím vyšší postavení, tím nižší hmotnost, respektive ještě dokonalejší poměr mezi hmotností a tuhostí celku. Námi zkoušené tretry s názvem G.Motion jsou však v hierarchii letošní kolekce „až“ čtvrté nejvyšší, přitom se kvalitou přenosu energie a usazení na noze řadí k tomu nejlepšímu. My je s klidným svědomím vřele doporučíme nejen v případě, že ročně najíždíte mnoho tisíc kilometrů, ale i pokud úspěšně závodíte v některé z domácích amatérských lig – tyto tretry vás rozhodně nebudou jakkoli limitovat. Naopak, kombinace velmi tuhé karbonové podešve a optimálního systému stahování jsou podobnou výhodou jako hmotnost páru pouhých 610 gramů v testované velikosti 43.
Z hlediska konstrukce se jedná o klasiku spoléhající na střih s lehce zvýšenou patou a trojici stahovacích přezek, z nichž ta horní disponuje mikro-nastavitelným mechanismem. Vše je provedeno nejen s citem pro detail, ale především s požadavkem dlouhé životnosti. Najdeme plastem zpevněnou patu, zesílenou špičku, zapínání s kvalitním suchým zipem a také konstrukce stavitelné horní přezky je velmi odolná, neboť je celokovová, a tudíž odolávající i nárazu při pádu na asfalt. Samotné odvětrání se pak může zdát lehce v pozadí, neboť je tvořeno pouze nevelkými panely síťoviny shora špičky a dále relativně minimalistickou perforací základního materiálu svršku. V reálu je však ventilace dostačující, a troufneme si tvrdit, že tomu tak bude i v letním parnu.
Základem je samozřejmě kvalitní usazení na noze, čehož jsou si u Gaerne dobře vědomi. Právě z tohoto důvodu proběhla pro letošní sezónu lehká úprava výšky paty, která nyní ještě lépe obepíná nohu a brání jejímu nežádoucímu pohybu při záběru vzad a nahoru. Samotný vnitřní tvar treter lze nazvat vhodně zvoleným univerzálem s naprosto dostačujícím místem pro prsty v partii špičky a stejně tak s optimálně vysokým nártem. A přestože byla právě značka Gaerne dlouho typická použitím spíše vyššího „kopyta“ a orientací na uživatele s vyšším nártem, testované tretry se v tomto ohledu ukázaly jako zdařilý kompromis, u nějž si dovolíme tvrdit, že padne většině potenciálních uživatelů. Týká se to i celkové šířky střihu, který je sice opticky spíše užší, ale nabízí velmi dobré tvarové přizpůsobení chodidlu, zvlášť u vnějšího malíkového kloubu a v oblasti palce. Stejně tak na nártu je rozložení tlaku i při silnějším stažení přezek naprosto ideální, což je zásluha nadstandardně polstrovaného jazyka. Právě jazyk je jedním z detailů, který mnoho výrobců podceňuje, a Gaerne v případě testovaných treter dokazuje, jak je jeho polstrování zásadní. Ještě důležitější však u zkoušeného modelu byla tuhost podešve a velice nízká hmotnost. Tato kombinace má v reálu za následek, že o tretrách jezdec prakticky neví, jak jsou pohodlné. Současně však nabídnou zcela nekompromisní přenos energie, plně srovnatelný s tím, co známe od nejdražších topmodelů konkurenčních značek.
S cenovkou 4390 korun považujeme testované silniční tretry za skvělou volbu. Námi zkoušená verze s celoreflexním povrchem je pak o tři stovky dražší, a my bychom si za ni, kvůli bezpečnosti a možná i efektu, asi připlatili. Jinak biková obdoba testovaného modelu nese název Gaerne G.Rappa a silniční verzi odpovídá jak grafikou a barevnými kombinacemi, tak i cenově.
(kad)
Už se nám pomalu blíží dny, kdy budeme moci vyrazit na kolo jen v zatepleném dresu a vestičce, ale i kdyby zima ještě chvíli trápila,…
Při vyslovení jména Answer se skalním fandům MTB nejspíš primárně vybaví řídítka či představce, v nabídce tohoto téměř legendárního výrobce…