Tlouštík od DT Swiss
Když se v loňském roce objevilo pár nových kousků vidlice Rock Shox RS-1 na kolech vybraných závodníků, každý si kladl otázku, kdy se tahle vidlice dočká masivnějšího rozšíření, a kdo se k novému standardu uchycení přední osy přidá.
Netrvalo to dlouho, a zatímco Sram samozřejmě přišel současně s vidlicí s nábojem odpovídajících parametrů, švýcarská nábojová legenda DT Swiss následovala vzápětí. Zatímco Rock Shox vytvořil nový standard s vnitřní 27mm osou, kvůli zajištění maximální tuhosti, s níž bývá upside down konstrukce dost často na štíru, stejně muselo přijít řešení vhodné i pro další výrobce. Nakonec je vnitřní osa velkého průměru jen jakousi vymezovací vložkou s velkými dosedacími plochami a vše se stahuje 15mm pevnou osou. Cesta tedy byla volná a DT Swiss tak svůj náboj řady 240 přinesli i ve verzi 240S Predictive Steering Straightpull – DB IS pro tuto vidlici.
Zatímco náboje řady 240 sázely na zahnuté dráty v kombinaci se šestiděrovým uchycením kotouče a přímé dráty pro Centerclok, verze pro RS-1 skombinovala přímé dráty se šestiděrovým uchycením kotouče. Logicky, protože Centerlock má vnitřní průměr dost malý a obtížně by se to kombinovalo s velkým průměrem osy a dosedacích ploch, takže šest děr přineslo zjednodušení a navíc větší kompatibilitu s kotouči mnoha výrobců. Náboj samotný váží 178 gramů, což je o 46 gramů víc než ve standardní verzi téhož modelu a rozteč do vidlice je 110 mm, což je hlavní rozdíl proti 100mm standardu. Nárůst tuhosti a průměr osy prostě nutí přinášet oběti na oltář digitální váhy. Osmadvacet přímých drátů lze zaplést do odpovídajícího ráfku, a pokud tedy tuhle vidlici pořizujete a nehodláte v ní vozit náboj stejné značky, ale spoléháte na švýcarského výrobce, připravte si částku 6900 korun.
Nebyla by to ovšem firma DT Swiss, aby nepřišla rovnou i s výplety na tento standard, takže přináší i tuto alternativu v podobě zapletených kol XR/XM Spline One 29. Konkrétně typ XM 1501 Spline 29 za 25 700 korun nabídne přední kolo s nábojem pro vidlici RS-1 a zadní kolo s nábojem ve standardu 142x12 s konverzním kitem pro systém RWS na běžné patky. Hmotnost páru je 1700 gramů, přímé dráty a šestiděrové uchycení jsou standardem, stejně jako čelní rohatky v ořechu zadního náboje. Ráfek s vnější šířkou 26 mm řadí tyto výplety do kategorie trail a all mountain, samozřejmě s možností volby zadního kola s ořechem XD pro jedenáctkovou kazetu Sram.
Kola XR 1501 Spline 29 pro RS-1 spoléhají na 24mm vnější šíři ráfku a jsou zaměřena více na XC, což potvrzuje i hmotnost 1540 gramů. Počet drátů je stejný a zadní náboj je rovněž v provedení 142x12 mm s konverzním kitem na RWS nebo ořechem XD. Cena je nepatrně nižší, konkrétně 25 100 korun. Lahůdkový kousek RS-1 tedy lze doplnit výplety nebo jen náboji DT Swiss dle libosti a uvidíme, zda přijde totéž třeba v kompletu s karbonovým ráfkem téže značky.
(už)
Nejsme sice fanoušky přemíry elektronických funkcí na řídítkách, protože to zbytečně odvádí pozornost od toho, proč vlastně člověk na kole…
Určitě se vám už někdy přihodilo, že ač jste na každém kroku doslova obklopeni elektrickými zásuvkami, najednou váš telefon z nedostatku…