Zbrusu nová generace špičkového silničního modelu TCR v „kotoučové“ verzi je zde a my jsme ji hned otestovali. Konkrétně variantu Advanced Pro Disc, jejíž označení napovídá, že se jedná o to nejlepší, co umí Giant z karbonu vyprodukovat. Samozřejmě nesmí chybět osvědčená Compact Road geometrie, zajišťující čistě závodní projev, jenž je podpořen nadstandardní torzní tuhostí rámu, mimochodem vznikajícího v továrně náležící přímo Giantu. Materiál s označením T-700 se zde díky do puntíku dotažené konstrukci zasloužil nejen o nízkou hmotnost, ale současně o slušnou porci jízdního komfortu. Právě naladění výsledné kombinace jízdních vlastností je tím, čím nás nový TCR Advanced Pro Disc oslovil.
Zkoušený model s cenovkou 113 999 korun, kompletní sadou Shimano Ultegra Di2 a celkovou hmotností 7,55 kilogramu je zaměřen hlavně na náročné hobby jezdce. Do profipelotonu mu zatím UCI zamezila vstup zákazem diskových brzd pro hromadné závody, což však neznamená, že by na závodní nasazení nebyl jeho rám připraven. Naopak, je to ryzí závoďák, svou geometrií a kvalitou přenosu energie stoprocentně. Snad by mu slušela určitá gramová redukce z hlediska obvodové hmotnosti zapletených kol, jejichž vyšší profil ráfku zdaleka ne každý docení, ale to je spíše záležitostí vkusu a konkrétních požadavků koncového zákazníka, nikoli naše kritika.
Rámu dominuje větší sloping a s ním související vyšší hlavová trubka, což jsou společně detaily opticky zkracující přední rámový trojúhelník. V duchu současných trendů nemohou chybět pevné osy, flat-mount uchycení brzdových třmenů a puristicky působící design upřednostňující funkci před zbytečnými a nepodstatnými parádičkami. Už ze samotných průřezů jednotlivých rámových partií je patrné zaměření na tuhost, jak celkovou torzní, tak i boční v oblasti středového pouzdra. Širší plochá monostay vzpěra zadní stavby, extrémně široký profil spodní trubky s obdélníkovým průřezem plynule přecházejícím ve středové pouzdro (s integrovanými ložisky) a neméně dimenzovaná spodní část sedlové trubky. Zde by nemohlo docházet k jakémukoli kroucení snad ani v případě, že by stěna trubky svou silou připomínala papír. Netradičně působí tvarování hlavové partie, jež se směrem vzhůru, před napojením na horní trubku, rozšiřuje. Ložiska standardu OverDrive 2 přinášejí žádanou tuhost, ovšem současně znatelně nesnižují schopnost celokarbonové přední vidlice pružit. Tento požadavek je patrný i z vytvarování ramen a korunky vidlice, tedy z partií, jež nejsou zbytečně naddimenzovány.
K dalším nepřehlédnutelným detailům patří sedlová trubka svírající aerodynamicky tvarovanou karbonovou sedlovku, u níž je podsedlová objímka integrována do trubky, respektive je zde použit stahovací mechanismus plně zasazený do rámu, a nerušící tak ladnost designu. Minimalistické jsou rovněž zadní patky a nemůže chybět kompletně vnitřní vedení brzdového bovdenu i kabeláže elektronického řazení. Nekonvenčním řešením je asymetrické vytvarování sedlových vzpěr zadní stavby a ramen přední vidlice – důvod je jednoduchý, a sice uzpůsobení tvaru pro umístění brzdového kotouče, aniž by byl použit jakýkoli nadbytečný materiál. Sice dané řešení nepovažujeme za nejelegantnější, ale je dokonale funkční, stejně jako výrazně zploštělý profil sedlových vzpěr, navyšující schopnost zadní stavby zahlazovat rázy od nekvalitního asfaltu.
K osazení není co dodat, elektronická Ultegra funguje dokonale, byť k ergonomii tlačítek lze mít menší připomínky. Vyhovovala nám řídítka s mělčím spodním obloukem a především nadstandardně širokou horní úchopovou plochou. Naopak chvilku zvyku vyžadovalo sedlo, které nebylo úplně podle našich představ, ovšem mezi závodně tvarovanými a minimalisticky polstrovanými modely určitě nepatří mezi ty nepohodlné, ale spíše k průměru. Samostatnou kapitolou jsou zapletená kola, sériově obutá do 25mm bezdušových plášťů Gavia SLR. Tato kola jsou velmi rychlá na rovinatých tratích, a kupodivu jejich přítomnost neznamenala snížení jízdního komfortu – naopak ve spojení s bezdušovými plášti přinesla v tomto ohledu spíše výhodu. Pouze okamžitá akcelerace není jejich vyloženou zálibou, byť i zde bychom mluvili spíše o průměru dané kategorie.
Jízdní vlastnosti jako celek však musíme hodnotit pouze kladně. Dokonalá tuhost rámu, famózní ovladatelnost i zcela dostačující schopnost držet přímý směr a v neposlední řadě vyloženě znatelná schopnost pohlcovat otřesy – to vše jsou nepopiratelné devizy silniční novinky od Giantu. Na novém diskovém TCR jsme si užili jak rovinatější úseky s udržováním vyšších rychlostních průměrů, tak i zatáčkovité pasáže. V nich jsme vedle bezvadně naladěné geometrie opět ocenili tuhost rámu a přítomnost pevných os - vedení směru a položení do zatáčky bylo vyloženou radostí. Přiznáváme, že samotný jízdní komfort byl v reálu vyšší, než jsme od kola zprvu čekali. Sedlovka s kapkovitým průřezem, široká monostay a vysoké ráfky v nás na počátku testu nevyvolávaly přílišné iluze o pohodlí. Již během prvních kilometrů jsme však byli mile překvapeni, lidé od Giantu odvedli skvělou práci a zahlazování ostrosti rázů bylo velmi citelné. U řady výrobců je přitvrzení předku kola kvůli předejití kroucení asymetricky namáhané vidlice právě důvodem snížení pohodlí, což se však testovaného TCR naštěstí příliš nedotklo.
Přítomnost kotoučových brzd, tedy zda kotoučovky na silnici ano, či ne, je pouze otázkou priorit. Zkoušené TCR dokázalo, že jejich přítomnost nemusí být nutně vyvážena ztrátou jízdního komfortu – jakožto nezbytného důsledku zesílení konstrukce přední vidlice. A je pravda, že brzdný účinek hydraulik Shimano ve spojení se 140mm kotouči byl hodně příjemný, zvláště pak v dlouhých sjezdech. Ale jak již bylo řečeno, vše je otázkou priorit…
Rám: Advanced Grade Composite
Vidlice: Advanced Grade Composite
Kliky: Shimano Ultegra 52/36
Brzdy: Shimano BR-RS805
Páky: Shimano ST-RS785 Di2
Přehazovačka: Shimano Ultegra Di2
Přesmykač: Shimano Ultegra Di2
Kola: Giant SLR1 Disc
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28 (11)
Pláště: Giant Gavia SLR tubeless 25
Řídítka: Giant Contact SL
Představec: Giant Contact SL
Sedlovka: Giant Variant Composite
Sedlo: Giant Contact SL
Hmotnost: 7,55 kg (vel. L)
Cena: 113 999 Kč
Když už Shimano představilo svoji verzi terénního elektropohonu, kombinace s elektronickým řazením vlastní produkce je jen logickým krokem.…
Kombinace vysokého zdvihu a největšího průměru kol v nás až na výjimky vzbuzuje leckdy smíšené pocity, takže jsme do testování prototypu…