Ryze dámský e-bike by měl mít kratší geometrii, elegantní tvary, příjemnou ovladatelnost a rozhodně nemusí být i v nejmenších velikostech pouze na středním průměru kol, což v plné míře dokazuje letošní novinka Cube Access Hybrid EX 625 29. Tedy hardtail s integrovanou baterií ve spodní trubce, čtvrtou generací pohonu Bosch a devětadvacítkami obutými do macatých 2,6 palců širokých plášťů, jenž nám a především kolegyni testerce dělal nějakou dobu společnost.
Masivní uhlazenost
Nebo by se možná hodil nadpis uhlazená masivnost, protože rám a celé kolo jsou vším, jen ne štíhlým a nenápadným strojem. Nenápadný černý design je totiž díky masivní spodní trubce s elegantně zakomponovaným motorem i baterií naopak tím nejnápadnějším, co každého zaujme. Testovaná sedmnáctka s devětadvacítkovými „balóny“ vypadá díky nápadné spodní trubce, kompaktní zadní stavbě a napojení horní trubky na sedlové vzpěry opticky téměř v jedné přímce doslova fantasticky. Elegantní, decentní, přitom sportovní, zároveň komfortní, takové jsou, už předem to můžeme prozradit, charakterové vlastnosti kola, které svoji majitelku určitě nadchne. Kdo by si totiž ještě před pár lety pomyslel, že by s výškou 160 cm mohl sedlat devětadvacítku a navíc na hodně objemných pláštích? Tenhle stroj to jasně dokazuje a má k tomu geometrií patřičně podložené argumenty.
Kratší horní trubka, postavenější úhel hlavové trubky a lehce strmější úhel sedlové trubky, vše pro to, aby ruce e-bikerky nemusely být zbytečně natažené dopředu, což podporuje i kratší představec. Rám prostě respektuje anatomii ženského těla v úhlech a mírách, nicméně konstrukčně by se nemusel stydět ani pod metrákovým jezdcem. Masivní 1,5“ hlavová trubka je opravdu dominantní, nápadnost spodní trubky jsme zmiňovali, ovšem nakrčení té horní za hlavou je nepřehlédnutelným prvkem. Plastový kryt evokující nějaké chlazení horní části motoru pouze kryje jeho montážní šrouby, takže jde hlavně o design, zato zadní stavba nabídne praktické závity na patkách i můstku sedlových vzpěr pro montáž nosiče nebo blatníků. Pevná boostová osa by pro dámy nemusela být nutností, ale je to bonus navyšující odolnost a když bonus, tak dvojitý, protože vpředu je rovněž boostová vidlice. Šroubem jištěný plastový chránič pod řetězem je neprůstřelným řešením, stejně jako vstupy kabeláže do spodní trubky skrz šroubované plastové krytky. Rám navíc disponuje možností instalace teleskopické sedlovky, a když jsme u detailů, jeden pár závitů na košík pro bidon samozřejmě nechybí.
Elegantní design krásně ladí s novou sadou Sram SX, která posunula Eagle technologii do nižších cenových pater. Dvanáctkové kazetě tak vpředu sekunduje převodník s osmatřiceti zuby, který nenutí šlapat z kopce zbytečně vysokou frekvencí. Pouze v technických pasážích je nutné řadit v předstihu, protože páčka dovoluje zařadit díky e-bike specifikaci jen o jeden pastorek. A přestože jsou převody z dílen koncernu Sram, u brzd vsadila značka na Shimano, a i když jde o základnější verzi, nechybí vpředu čtyřpístkové provedení a 203mm kotouč. Roztočené setrváky devětadvacítek je totiž nutné mít čím zastavit, z čehož by si mohly vzít příklad některé značky, které na elektrokola nasazují menší kotouče a základní modely brzd. Vše je, zdá se, na dámy možná až zbytečně naddimenzované, tedy v nejlepším slova smyslu, ale když je chceme posadit na pětadvacetikilové kolo, měly by mít kromě dostatečně silného pohonu k dispozici i odpovídající ovládací prvky a všechny důležité komponenty, aby se v terénu cítily bezpečně.
Snadná jízda
Zmínili jsme bezpečí? Tak za tím si v případě obutí stojíme stoprocentně, protože u elektrokola jsou širší pláště vždy zárukou jistějšího spojení s terénem a zde tomu není jinak. Motor to přece uveze, takže zapínáme displej, volíme Eco režim a vyrážíme trochu zvolna, protože Eco přece jen není o výkonech, jako spíš o šetření baterie. Tour už je poněkud vstřícnější a kolo ochotněji zrychluje, aniž by mělo snahu jezdce jakkoliv rozhodit. Velká kola krásně drží směr, přitom se strmější hlava stará o to, aby kolo ochotně zatočilo s každým podnětem od řídítek. I přes delší zadní stavbu je točivost opravdu na slušné úrovni, ale zároveň není důvod k obavám, že by jezdec, nebo přesněji jezdkyně, měla pod sebou nějaký vrtkavý stroj. Geometrie totiž ideálně usazuje bikerku hezky do těžiště mezi obě kola, kde je maximálně v bezpečí v každém terénu. Komfortní sedlo, pohodlné ergonomické gripy, širší a příjemně dozadu zahnutá řídítka a k tomu tlumící schopnosti plášťů. Na tomhle se rozhodně nemusí bát ani úplný začátečník a přitom ve vyšší rychlosti kolo zvládá i členitější terén a hravější klikaté stezky. Na rovině a do kopce to samozřejmě svádí k jízdě na E-MTB režim, jenž je vnímavější k síle působící na pedál a umí tak lépe reagovat i v určitých „mrtvých“ pasážích, kde jsme se najednou z maxima ocitli skoro na nule a zase se rozjížděli. Na jízdu ve sportovním tempu má tenhle stroj rozhodně dostatečné vlohy, což jsme prověřili i ve výjezdu, kde nebyla znát nějaká větší ochota kola stavět se na zadní. A když už nešlo jet? Walk Assist režim s držením tlačítka + utlačil kolo vedle nás pohodlně sám.
Ve sjezdech dokázal jezdec dostat kolo přitažením řídítek na zadní bez nějaké výraznější námahy, takže i přes zmíněnou hmotnost bylo možné zdolat terénní schod po zadním. Samozřejmě, že na tom nese podíl i kratší horní trubka nebo vyšší pozice řídítek, ale kolo je prostě k povelům jezdce vnímavé. Snad jen pružinová vidlice je tady prvkem, který by s ohledem na hmotnost e-bikerek mohl nahradit dražší model se vzduchovou patronou pro lepší nastavení. Překvapila ovšem svojí vysokou mírou torzní tuhosti a i se 120mm zdvihem celkově opět naddimenzovanost schopná zvládat i více jak metrákového jezdce. Totéž platí o výkonu přední brzdy, která i slabším stiskem páčky nabídla dostatek síly k zastavení celého kola. Tendenci postavit se na předek tady krásně brzdí těžiště mezi oběma devětadvacítkami, takže není nutné nějak razantněji posouvat při brzdění ve sjezdech zadek za sedlo.
Maximální vstřícnost k tomu, kdo kolo sedlá, takový je projev této devětadvacítky, a když k tomu přičteme dojezd, který s ohledem na kapacitu baterie a menší hmotnost e-bikerek může být v režimu E-MTB i přes šedesát kilometrů, je hybridní Access v testovaném provedení hodně příjemným společníkem. Navíc je i ve verzi s rámem Trapeze, tedy s horní trubkou dole po vzoru dámských rámů.
Technické specifikace
Rám: Alu Superlite, Boost
Vidlice: SR Suntour XCM 34, Boost, 120 mm
Kliky: Acid, 38 z.
Brzdy: Shimano BR-MT 420/400, 203/180 mm
Řazení: Sram SX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram SX Eagle
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 29x2,6“
Ráfky: Cube EX30
Náboje: Shimano MT400, Boost
Kazeta: Sram PG1210, 11-50
Motor: Bosch Performance CX Cruise, 250 W / 75 Nm
Baterie: Bosch PowerTube, 625 Wh
Displej: Bosch Purion
Sedlo: Natural Fit Sequence
Sedlovka: Cube Performance
Představec: Cube Performance, 60 mm
Řídítka: Cube Rise Trail, 700 mm
Hmotnost: 24,8 kg
Cena: 72 990 Kč
Celoodpružené e-biky Merida dostaly pro letošek nový karbonový rám s integrovanou baterií, respektive dostal jej model eOne-Sixty, a pak…
Tentokrát zde máme jednu z nejdůležitějších novinek od HEADu, a sice karbonový elektro-gravel E I-Picton II. Vsadil na osvědčený, stále…