Jízdní komfort, toto spojení se stává pomalu zaklínadlem v případě vývoje karbonového rámu. Nyní ale zapomeňte na vše, co kdy bylo o pohodlí, případně o jeho kombinaci s tuhostí a nízkou hmotností napsáno. Trek Domane nejenže nastavuje novou laťku schopnosti rámu tlumit otřesy, ale je v tomto ohledu úplně někde jinde než většina konkurenční produkce. Pokud hledáte hodně rychlou silnici, ovšem současně použitelnou na rozmlácený český asfalt, případně dlouhé maratonské tratě, vlastně si nemůžete vybrat nic pohodlnějšího. Současně rám nabídne hodně nadprůměrnou torzní tuhost při silném záběru - dokonce i v obří testované velikosti 60 cm.
A co je klíčem jízdních vlastností tohoto kola? Především naprosto unikátní konstrukce s pružným elementem Iso Speed ve spoji mezi sedlovou a horní trubkou. Na vývoji modelu Domane se velkou měrou podílel Fabian Cancellara a laboratorní testování mimo jiné zahrnovalo třeba simulaci legendárního závodu Paříž – Roubaix, kdy byl přesně zkopírován extrémně členitý povrch kostek, aby se jemu přizpůsobily schopnosti kola. A již první usednutí na testovaný model ukázalo, jak moc se dá z karbonu vytěžit. Trek modelem Domane z našeho pohledu utekl drtivé většině konkurence.
My jsme otestovali verzi Domane 5.2 v hodně decentní černé barvě. Vyžadujete-li ovšem efekt, můžete sáhnout po nepřehlédnutelné bílé variantě, jež dokonale vykresluje nejen každou křivku rámu, ale především mohutné profily jednotlivých trubek. Za 79 990 korun s kompletní sadou Shimano Ultegra se podle nás jedná o vynikající poměr cena/výkon.
Byť to v černé barvě trochu zaniká, tak rám z materiálu OCLV 500 Carbon je takovým malým uměleckým dílem. Z vytvarování všech jeho partií je navíc jasně patrné, že pro předejití jakémukoli kroucení zde bylo uděláno maximum. Extrémně široký profil spodní trubky „Power Transfer“ doplňuje plynule se rozšiřující průřez sedlové trubky, jež je vůči středovému pouzdru (standard BB90) lehce vyosena, aby zbyl dostatek prostoru pro přesmykač a pro důmyslný „zobáček“ zabraňující spadnutí řetězu z malého převodníku. Stejně masivně se tváří rovněž řetězové vzpěry zadní stavby, z nichž levá je vybavena přípravou pro jednoduchou integraci čidla měřiče rychlosti a kadence DuoTrap. V námi testované druhé největší velikosti (ideální pro cca 185 až 190 cm vysokého jezdce) vynikla také hodně vysoká hlava, dovolující použití značného slopingu. Samozřejmostí je integrace lanek řazení i zadní brzdy.
Nyní ale už k tomu, co je na modelu Domane nejdůležitější. Nevšední konstrukci sedlovky, která se nasouvá na prodloužení sedlové trubky rámu, zde doplňuje již zmíněný prvek Iso Speed. Koncepce využívá jednodílného spojení horní trubky a sedlových vzpěr zadní stavby s absencí monostay, přičemž do tohoto dílce je pružně uchycena sedlová trubka doplněná o tlumicí pryžový blok. Spoj je natolik pevný, aby neubíral rámu na tuhosti, ale současně dost pružný na to, aby zajistil hodně vysokou schopnost práce sedlové trubky a sedlovky v předozadním směru. A aby bylo kolo vyvážené, vpředu najdeme celokarbonovou vidlici s konstrukcí označenou Iso Speed E2, spoléhající na větší průhyb spíše minimalističtějších ramen, lehce předsazených před samotné patky.
Pohodlí jízdy je skutečně neuvěřitelné, pružný prvek rámu odvádí velký kus práce, a i jízda po velmi nekvalitním povrchu jezdce nevysílí. Práce sedlové trubky, respektive jejího pružného uložení, je nejen citelná, ale dokonce i pouhým okem při jízdě dobře viditelná. S takto pohodlným silničním rámem jsme se jednoduše ještě nesetkali a svůj díl na tomto pocitu mělo i nadmíru pohodlné sedlo Bontrager. Přitom reakce na záběr do pedálů je jednoduše perfektní a Domane 5.2 snese v tomto ohledu srovnání s těmi nejtužšími rámy - vývojovým inženýrům Treku se povedlo vytvořit mistrovské dílo. Zrychlení 7,6 kilogramu vážícího stroje bylo také příkladné, přestože hmotnostní údaj by jej „tabulkově“ řadil někam k průměru. Každopádně si dovolíme tvrdit, že i kdybychom na tento rám posadili 190 cm vysokého a 110 kilo vážícího pořízka, určitě by dotyčný nezaznamenal jakékoli nežádoucí tendence ke kroucení.
Pokud však porovnáme nabízené pohodlí u přední a zadní části kola, přední vidlice logicky nemůže dosahovat schopnosti tlumit otřesy, jakou nabídne pružné uložení sedlové trubky. Takže i když je vidlice v přímém porovnání s konkurencí rozhodně velmi pohodlná a přitom zcela dostatečně tuhá v torzi, tak teprve při porovnání komfortu přední a zadní části kola uživatel pocítí, o kolik je samotný rám ještě pohodlnější než vidlice.
U testovaného modelu do sebe vše ideologicky dokonale zapadá a jízdní komfort doplňuje geometrie s označením Endurance. Ta je v reálu velmi klidná a ve vysokých rychlostech stabilní, současně však kolu neubírá na ovladatelnosti. Domane se nechává lehce pokládat do zatáček, které projíždí velice plynule. Samotná sériově nastavená jízdní pozice však není tak nekompromisně závodní jako u mnoha jiných kol dané třídy, což se nám hodně zamlouvalo. Zároveň však umožňuje značné snížení představce a při jeho výměně za delší by se z kola onen nekompromisní závoďák stal.
A osazení? Co chcete slyšet o současné ultegře? Funguje prostě dokonale. Stejně tak kola Bontrager Race TLR jsou dobrou volbou, a to z hlediska tuhosti, celkové odolnosti i celkem nízké obvodové hmotnosti. Takže pokud máte našetřeno osmdesát tisíc a vaše bolavá záda o sobě po letech závodění či aktivního ježdění dávají čím dál více vědět, pořiďte si Trek Domane. Tohle kolo od nás totiž nedostává jediné minus, je skvělé ve všech ohledech.
Rám: OCLV 500 Carbon Iso Speed
Vidlice: OCLV 500 Carbon E2
Kliky: Shimano Ultegra 50/34
Brzdy: Shimano Ultegra
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28 (11)
Kola: Bontrager Race TLR
Pláště: Bontrager R3 25
Řídítka: Bontrager Race Lite IsoZone
Představec: Bontrager Race X Lite
Sedlo: Bontrager Affinity 3
Hmotnost: 7,6 kg (vel. 60 cm)
Cena: 79 990 Kč
Domácí Amulet se svou nabídkou stále více vymaňuje hlavnímu proudu. Dokazují to nejen zakázkové modely série ST Vision, postavené na rámech…
Čtrnáct tisíc korun, dá se ze tuto částku vůbec koupit použitelné horské kolo? A navrch devětadvacítka? Fakt, že skutečně ano, vás možná…