Německý Stevens je již dlouhé roky doslova synonymem profesionálního cyklokrosu a na svém kontě má celou sbírku nejcennějších světových titulů. Jelikož je cyklokrosová sezóna v plném proudu, vybrali jsme si do testu právě „CX“ model Prestige, tvořící kvalitativní střed nabídky kolekce 2019. S cenovkou ne o mnoho převyšující čtyřicetitisícovou hranici se jedná o skvělou kombinaci výkonu a vynaložených nákladů. Jízdní projev je totiž až nečekaně blízko topmodelům řady Super Prestige, kterou jsme už v minulosti rovněž otestovali. Stevens zbytečně neexperimentuje a sází na vyzkoušenou závodní cyklokrosovou klasiku – tedy osvědčený recept nabízející dokonalou ovladatelnost na extrémně točivých tratích a současně příjemnou porci stability nejen ve vyšších rychlostech. Prestige se vedle cyklokrosové kariéry může klidně stát třeba i dokonalým „cesťákem“ pro dálkové jezdce a nejnáročnější cykloturisty, případně celoročním tréninkovým nástrojem závodníků. Jeho teoretických rolí je celá řada.
Nyní už k technice samotné. Oba měniče Ultegra, kotoučové brzdy Shimano 105, vynikající zapletená kola Fulcrum, a to vše navěšeno na velmi bytelném rámu ze slitiny 7005 SL Triple Butted. Na první pohled vyniknou kompaktní, výrazně zkrácený přední trojúhelník a použité profilace trubek. Spodní s bi-axiálním vytvarováním, horní se zploštěním zadní části a k tomu sedlová s kónickým průřezem. Všechny tyto prvky, za přispění zadní stavby s esovitým zakřivením sedlových vzpěr a obou pevných os, mají za úkol spojit ideální přenos síly s maximálním možným pohodlím. Dokonalým příkladem je právě sedlová trubka, jež svou spodní půlkou s mohutnějším profilem napomáhá boční tuhosti rámu, zatímco nahoře svírá poměrně subtilní sedlovku průměru 27,2 mm, která dokáže mnohem ochotněji absorbovat rázy od terénu, zvlášť pokud bychom dodatečně nainstalovali její karbonové provedení.
Pokud jsme v úvodu psali o osvědčené konstrukční klasice, týká se to také pouze mírného slopingu. Ostatně „kroska“ musí vždy nabídnout dostatek prostoru v předním trojúhelníku, abychom si ji mohli ve výbězích snadno přehodit přes rameno. Snížení rámu a maximální naklonění horní trubky by sice ještě navýšily tuhost a schopnost sedlovky tlumit rázy, ale samotné cyklokrosové určení by tím utrpělo, takže v cyklokrosovém segmentu nehledejme extrémní slopingy. Další prvky jsou již současnou konstrukční modernou, ať už pozornost zaměříme na kónickou hlavu, nevšední zadní můstek, nebo na efektně řešené vstupy vnitřního vedení bovdenů řazení i hadice hydrauliky. Jejich výstup z útrob rámu je řešen poměrně jednoduše a z pohledu mechanika velmi prakticky, a sice větším otvorem před (pod) středovým pouzdrem, využívajícím integrovaná ložiska systému Press Fit. To je jediný prvek, který bychom si zde odpustili – závitová klasika nám přijde praktičtější.
Přední vidlice s označením S-Lite Aluminium, jak již název materiálu napovídá, není karbonová. Důvod je prostý, v dané cenové hladině není jednoduché, aby „karbonka“ nabídla optimální poměr tuhosti a schopnosti pohlcovat rázy od terénu, takže preference duralu je v tomto případě volbou rozumu, byť za cenu trochu nižšího stupně komfortu. Praktičnosti však bylo učiněno zadost, o čemž svědčí množství závitů na přední vidlici i zadní stavbě. To nahrává zmíněnému cykloturistickému či spíše cestovatelskému určení s nutností osadit kolo nosiči a brašnami, případně snadné instalaci blatníků, chceme-li si vytvořit superpraktického „zimáka“.
Hurá do terénu!
Kratší přední trojúhelník i celkový rozvor jsou velmi žádoucími společníky na točitých tratích plných ostrých vraceček. Právě zde se Stevens Prestige chová jako ryba ve vodě, či ještě výstižněji jako štika. Ovladatelnost je doslova fantastická a kolo se dokáže do protisměru otočit snad na pětníku, přičemž ochota zatáčet je dominantní v jakékoli rychlosti. Cyklokrosová podstata byla tudíž splněna do puntíku, jak je na tom ale Prestige z hlediska zmiňované univerzality? V současné záplavě všemožných „štěrko-univerzálů“ se rozhodně neztratí, vždyť ony dnes tak populární gravely jsou vlastně jen oprášené „cyklokrosky“ s trochu honosnějším názvem – takže testovaný Stevens je podle našeho názoru perfektní cyklokroskou a gravelem současně. Oproti typickým gravelům nabízí jako přidanou hodnotu právě výrazně nadstandardní ovladatelnost, která však není vykoupena nervozitou při běžném, mimoterénním použití. Stovkový představec a ideálně naladěné rámové úhly totiž poskytnou naprosto dostatečnou stabilitu a skoro se nechce věřit, jak přátelsky a nezáludně může působit geometrie preferující ovladatelnost. Jinými slovy bude Prestige ideálním parťákem i pro nepříliš zkušené jezdce a ani při osazení nosiči a brašnami nemusí být závodní ladění geometrie na obtíž.
Tento Stevens zkrátka okamžitě padne do ruky a příjemně překvapí také ochota akcelerovat. Kola Fulcrum Racing 700 DB jsou nejen esteticky na výši, ale i kombinací tuhosti a nízké obvodové hmotnosti jsou výborná, zvlášť po nasazení tak skvělého obutí, jež představují kevlarové pláště Schwalbe G-One. Celková váha 9,7 kilogramu, dokonale tuhý rám a k tomu nízká obvodová hmotnost kol dělají své a pocit lehkosti jízdy zde odpovídá o třídu dražším strojům. Použité obutí v šířce 40 milimetrů navíc v suchém terénu a na zpevněných cestách exceluje a jeho jemné kruhové výstupky se perfektně přilepí k podkladu, takže jediným nepřítelem vzorku je vyložené bahno. Důležitá je nadstandardní šířka ráfků, jež má co říci k celkovému pohodlí, stejně jako příjemné sedlo a dokonalý tvar řídítek, doplněných o „macatou“ omotávku. Nejde jen o kompaktní spodní oblouk, ale především o horní zahnutí řídítek směrem k jezdci a v neposlední řadě o průřez anatomicky vytvarované horní úchopové části. Pochvalu si odnáší také šířka řídítek 420 milimetrů, adekvátní k velikosti rámu 54 cm.
Jako hodinky
Použité osazení kombinující měniče Ultegra s brzdami 105 se zdá být ideálem. Změna převodů je u posledních generací těchto sad vytříbená, jedenáct pastorků a převodníky 50-34 nabídnou optimální rozsah a ergonomie pák jednoduše nemá chybu, přestože byla do jejich těla zakomponována expanzka hydrauliky. Brzdy se 160mm kotouči jsou z hlediska funkce plně srovnatelné s dražší Ultegrou, možnost jemného dávkování i samotný výkon jsou na vysoké úrovni a zdá se, že jiná cesta než disková již není. Na klikách pak sice nenajdeme logo 105, ale z pohledu tuhosti či designu je „OEM“ model RS510 stopětce velmi podobný.
Na konec se musíme ještě na skok zastavit u barvy. Model Prestige je nabízen ve velmi decentním černém polomatu nebo v námi zkoušeném, svítivě červeno-oranžovém odstínu. Na fotkách to tak úplně nevynikne, ale tato barva je skutečně nepřehlédnutelná a kolo v ní vypadá naprosto fantasticky. Tolik tedy k testu Stevens Prestige.
Vybavení kola
Rám: Aluminium SL 7005 TB
Vidlice: S-Lite Aluminium
Kliky: Shimano FC-RS510 50/34
Brzdy: Shimano 105, 160 mm
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Fulcrum Racing 700 DB DRP
Kazeta: Shimano 105, 11-32 (11)
Pláště: Schwalbe G-One Bite, 40 mm
Řídítka: Oxygen Scorpo Aero, 420 mm
Představec: Oxygen Scorpo Road
Sedlovka: Oxygen Scorpo Road
Sedlo: Oxygen Trigon
Hmotnost: 9,7 kg (vel. 540, bez pedálů)
Cena: 44 190 Kč
Sněhově bílý hardtail Zero 27,5 s cenovkou 14 990 korun nabídne vyvážené osazení sestávající ze sady Shimano Alivio, kotoučovek Tektro či…
Když jsme loni přinesli reportáž z vývoje odpružených rámů RB Bandit a test devětadvacítkového modelu se 120mm zdvihem, přece jen to ještě…