logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test - Stevens Monarch Trail

Test - Stevens Monarch Trail

Stevens Monarch Trail

Stevens je jedním z největších německých výrobců, přesto mohou jeho modely těžit z neokoukanosti, v našich končinách určitě. Devětadvacítkový hardtail Monarch Trail je toho dobrým příkladem. Velmi decentní design, ovšem s grafikou propracovanou do nejmenších detailů, podtrhuje použití zajímavých konstrukčních prvků – ve třídě třicetitisícových biků ne zrovna běžných. Monarch Trail rozhodně není tuctový jak konstrukčně, tak i jízdně. Charakterizuje jej velmi dobrá ovladatelnost, která ovšem sebeméně nenarušila to, proč si většina uživatelů devětadvacítku kupuje, tedy její jízdní stabilitu a příkladnou průchodnost terénem. S cenovkou 33 999 korun má tento bike sice hodně konkurentů, ale svými vyváženými parametry patří mezi kola, pro něž bychom se při výběru rozhodli. Okamžitě totiž padne do ruky, a je jedno, zda jsme byli až doposud uživateli šestadvacítky nebo devětadvacítky.

Rám ze slitiny 6061 s trojitým zeslabením stěny hlavních trubek je novinkou pro letošní sezónu. Respektuje většinu v současnosti módních konstrukčních trendů, kónickou hlavou počínaje a Post Mount uchycením zadní brzdy konče. U hardtailů ne často vídané je dvojité zalomení spodní trubky, které zaprvé opticky zkracuje přední rámový trojúhelník a zadruhé zvyšuje odolnost celé hlavové partie. O navýšení boční tuhosti rámu tímto prvkem se dá spíše jen spekulovat. Zajímavým průřezem se může pochlubit horní trubka, pro celkovou tuhost při záběru je pak podstatně důležitější lehce kónická sedlová trubka, jež nahoře svírá útlou sedlovku průměru 27,2 mm a dole disponuje vnějším průměrem 34,9 mm. Takže je zde v praxi dosaženo solidního jízdního komfortu při boční tuhosti středové partie rámu. Zadní stavba vsadila převážně na zažitou klasiku, tedy na téměř rovné řetězové a jen lehce esovitě zakřivené sedlové vzpěry, doplněné o pohledný, celkem minimalistický horní můstek. K povedeným detailům patří profilované zadní patky s plastickým logem Stevens. Nápis „Designed and engineered in Hamburg“, doplněný o znak města, pak najdeme v tvarově nejatraktivnější části, a sice shora nad dlouhým spojem horní a spodní trubky. Škoda, že precizní zabroušení svarů nebylo použito i na dalších částech rámu.

Skvělý Epicon

Z použitého osazení jasně čiší požadavek konstruktérů na skvělou funkci. O tom vypovídá jak odpružená vidlice Suntour Epicon RL-R, jejíž velmi kultivovaný chod i příznivou hmotnost by jí mohly závidět mnohé dražší modely vyhlášených značek, tak i kombinace komponentů Shimano na všech postech, včetně klik a brzd.

Zmíněná vidlice, s pevnou 15mm osou, seřizováním odskoku a dálkovým lockoutem, v praxi nabídne vynikající tuhost konstrukce, skloubenou s citlivostí zkraje chodu a především využitím drtivé většiny svého 100mm zdvihu. Pouze samotná páčka lockoutu si nezískala naše přílišné sympatie. Výrobci kol si s ní očividně trochu neví rady, jeden ji montuje opačně než druhý, někdo přímo ke gripu, jiný až za objímku řazení, a nikdo nedokáže přesně říci, která pozice je ergonomicky správná. Hlavní ale je, že páčka funguje, samotná vidlice pak funguje naprosto skvěle.

Totéž platilo o kombinaci měničů Deore XT a SLX. Chválíme také kliky, a to nejen za jejich tuhost, ale především za přítomnost trojpřevodníku. Pro vyšvihané závoďáky možná zbytečnost, ale mnozí hobby bikeři budou ke konci nejdelší maratonské tratě přítomnosti nejmenšího převodníku blahořečit. Jako skvělé se ukázaly také brzdy, již tradičně. Sice jim schází prestižnější nápis SLX a na jejich třmenech najdeme pouze kódové označení M615, ale toto OEM provedení je z hlediska funkce i ergonomie naprosto srovnatelné s Deore či SLX. Zvlášť pak za přispění 180mm předního kotouče.

Pro samotné jízdní vlastnosti je však nejdůležitější přítomnost kvalitních kol, v tomto případě zapletených na „centerlockových“ nábojích Deore a lehkých ráfcích vlastní komponentové značky Oxygen Scorpo. Na redukci obvodové hmotnosti kol, jež je u devětadvacítky vždy naprosto zásadní, se podílejí také pláště Continental X-King, a to s kevlarovou patkou - na obutí se rozhodně nešetřilo.

Trailový hardtail

Dodatek Trail v názvu kola určitě není náhodný, máme před sebou totiž povedeného všeuměla. Testovaný bike je sice svou povahou primárně klasickým XC a maratonským strojem, ale jeho geometrie a celkové ladění nabízí daleko více, než od standardní devětadvacítky většinou očekáváme. Nabídne totiž radost z jízdy, vycházející z poměrně živého nastavení. Takže zatímco samotná koncepce zajistí velmi jisté vlastnosti ve sjezdech i prudších výjezdech a dokonce i „vyžehlení“ některých jezdeckých chyb, ovladatelnost kola vyjde najevo na točitých pěšinách, kde si jezdec plnými doušky vychutnává houpáky a plynulé terénní nerovnosti. Není potřeba kolo příliš přemlouvat ani k odlepení předku od země a v testované osmnáctce, v níž opticky vynikla největší velikost kol, působil bike při jízdě až nečekaně kompaktně. Co si pod tím představit? To, že se s ním jezdec okamžitě sžije a že v techničtějších pasážích funguje kolo a jeho pilot jako jeden celek. Přesně to je totiž podstata dobrého pocitu z jízdy. Testovanému stevensu v lehkosti ovládání pomáhala také již výše zmíněná kola, přestože celkovou hmotností 12,8 kilo patří tento bike k průměru dané třídy.

Takže máme-li shrnout naše dojmy, je model Monarch Trail na jednu stranu svými vlastnostmi přesně takový, proč mnozí uživatelé preferují standard 29“. Nabídne totiž stabilitu, skvělou adhezi velkých kol a v neposlední řadě vynikající jízdní komfort. Na stranu druhou je ale i takový, že mnoha odpůrcům největších kol dá celkem přesvědčivé protiargumenty – tedy takové, že devětadvacítka v dostupné cenové relaci nemusí být svým jízdním projevem ani trochu nudná.

Fotogalerie ZDE

Technická specifikace a osazení

Minusy: ovládání páčky lockoutu

Rám: Aluminium 6061 TB

Vidlice: Suntour Epicon RL-R Lite, 100 mm

Kliky: Shimano FC-M622 22/30/40

Brzdy: Shimano M615, 180/160 mm

Řazení: Shimano Deore

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano SLX

Kazeta: Shimano HG-50 11-36 (10)

Náboje: Shimano Deore

Ráfky: Oxygen Scorpo Disc

Pláště: Continental X-King 2,2“

Řídítka: Oxygen Driver

Představec: Oxygen Driver

Sedlovka: Oxygen Scorpo

Sedlo: Oxygen Havoc

Hmotnost: 12,8 kg (vel. 18")

Cena: 33 999 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Nezaměnitelný rukopis od BMC

Švýcarské BMC je jednou z ne mnoha značek, které si díky vlastním konstrukčním prvkům drží nezaměnitelný rukopis. To je v době, kdy jsou si…

  • Datum: 01. 10. 2014
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Merida One - Twenty

Merida se svým univerzálním celoodpruženým bikem One-Twenty vždycky jasně cílila na segment maratonských hobby jezdců a hlavně vyznavačů…

  • Datum: 04. 10. 2014
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru