Německý Stevens má na našem trhu nové zastoupení, neboť od letošního podzimu spadá pod křídla jihočeské společnosti CykloŠvec. Od té jsme k testu dostali zapůjčen sportovní hardtail s nezaměnitelným označením Applebee a cenovkou 26 990 korun. Námi zkoušená verze v druhé největší velikosti 20“ spoléhala na kola průměru 29“, naopak nejmenší velikosti rámu 14“ a 16“ jsou vždy zkombinovány s 27,5“ koly. Přiznáváme, že již toto rozdělení průměru kol podle výšky postavy je nám u Stevensu sympatické, stejně jako preference co nejlepší ovladatelnosti i celkově velmi přátelské naladění kola.
Pokud svou pozornost zaměříme na rám ze slitiny 6061, jistě zaujme esovitě prohnutá, hydroformingem tvarovaná dolní trubka, jež je na svém spodním konci výrazně přesazená oproti středovému pouzdru. Tento detail není samoúčelný, neboť umožňuje spodní vyvedení lanek řazení, která i přes integraci do útrob trubky již dále pokračují standardně. Ačkoli mechanici nemají vnitřní vedení příliš v lásce, zde není důvod ke stížnostem. Z dalších konstrukčních prvků vynikne výrazný sloping s přesazením sedlové trubky přes úroveň té horní, zajímavě působí také zadní patky s plastickými logy Stevens, byť s IS montážními body pro brzdový třmen. Pochvalu zasluhuje tvarování patek, usazující řetězové vzpěry o něco níže a redukující tak nárazy řetězu na povrch pravého ramene. Klasické rychloupínací osy nábojů nejsou nijak na škodu, celková tuhost vidlice i rámu je natolik dimenzována, že jezdec nepocítí jakékoli tendence ke kroucení. Spíše naopak, torzní tuhostí patří rám k tomu nejlepšímu, a to i ve velikosti odpovídající 190cm jezdci. V tomto ohledu Stevens nezná kompromisy.
Velmi příjemný společník
Jak jsme již psali výše, Applebee je ke svému majiteli velmi přátelský. Stačí totiž ujet prvních pár metrů a máme okamžitě pocit, že tento bike sedláme snad odjakživa – zkrátka ideálně padne do ruky. Svou nemalou zásluhu na tom má bezvadná ovladatelnost, rozdávající radost z jízdy plnými doušky. Snažíme se lovit v paměti, kdy jsme naposledy sedlali devětadvacítku, která by šla takto snadno na zadní a užili jsme si na ní i náročnější terén. Ve své cenové kategorii bude právě v tomto ohledu Applebee sázkou na jistotu, pakliže hledáte dostupný bike, na němž zvládnete jak maratonskou trať, tak i techničtější pasáže o víkendových vyjížďkách. Do zatáček se vrhá doslova s nadšením, a nedělají mu vrásky na čele ani hodně ostré vracečky, případně nadhození kola při nájezdu na terénní překážku. V těchto ohledech se chová spíše jako dobře postavená „sedmadvacítka“ a svůj díl na příjemné ovladatelnosti mají i 70cm řídítka, která však pocitově nepůsobí tak široce, aby nám znepříjemnila proplétání mezi stromy. Pak jsou zde ale disciplíny, v nichž naopak vynikne devětadvacítková povaha stroje. Adheze největšího průměru kol, obutých do poměrně hrubých plášťů Schwalbe Tough Tom, se zdá být téměř nezdolná – ať už stoupáme náročnějším výjezdem, či se spouštíme kamenitou úvozovou cestou. Německé značky byly první, kdo začal na klasické XC modely obouvat 2,25“ široké pláště, často navíc s výrazněji dimenzovaným vzorkem. A právě tento zdánlivý detail posunuje schopnosti modelu Applebee o nemalý kus dále – záběr i v rozmočeném terénu byl dostatečně jistý, především však vynikla trakce při průjezdech zatáčkami i při brzdění. Prostě ideální volba, která sice maličko otupuje rychlost na tvrdém podkladě, ale bohatě to vynahradí právě v zatáčkách, terénních sjezdech i výjezdech.
Do celkového ladění zapadá i jízdní pozice, která jde opět spíše v duchu ovladatelnosti nežli za každou cenu co největší „sportovnosti“. Sedlovka s přímým zámkem a výrazněji zvednutá řídítka se postaraly o to, aby jezdec za prvé neseděl příliš vzadu a za druhé, aby nebyl zbytečně natažený a předkloněný. V prudkých výjezdech je sice nutné přesunout těžiště o něco více vpřed, 29“ kola a hrubý vzorek plášťů se však postarají o to, abychom bez velkého zápolení zdolali i hodně strmá stoupání. Sjezdy můžeme zdolávat takříkajíc s prstem v nose - tady maximálně doceníme nastavení posedu i výše položená řídítka, stejně jako preferenci ovladatelnosti. Při tom všem ale není naladění kola přespříliš živé, takže s jeho zkrocením nebude mít sebemenší problém ani začínající jezdec. Zdařilý kompromis mezi XC klasikou a lehčím trailbikem – tak nějak by zněla stručná charakteristika modelu. Je totiž současně příjemně stabilní při jízdě přímým směrem, což u řady takto ovladatelných kol nebývá pravidlem.
Akcelerace byla bezproblémová a v reálu je možná i lepší, než bychom předpovídali 13,6 kilogramu vážícímu biku, pocitově je tedy kolo spíše lehčí. Naši pochvalu si vysloužila přední vzduchová vidlice Suntour Raidon, jejíž chod byl velmi kultivovaný, dokázala využít většiny svého zdvihu a v neposlední řadě disponovala dokonale provedenou páčkou dálkového lockoutu. Tuto ergonomicky zdařilou páčku by od Suntouru mohly klidně nakupovat odpruženářské firmy daleko zvučnějších značek. Na celkovém pohodlí jízdy měly logicky zásluhu také širší pláště a spokojeni jsme byli rovněž se sedlem. To se sice tváří skoro až závodně, ale nabídkou komfortu bylo poměrně štědré. K brzdám nemáme připomínku, a přestože za zbylým osazením z řad SLX/Deore snad technologicky lehce zaostávají, jejich výkon byl velmi dobrý, a to i díky 180mm přednímu kotouči. Snad jediné minus tak vidíme v levnějších nábojích Acera. Největší pochvalu si naopak odnášejí použité převody disponující trojpřevodníkovou klasikou 40/30/22 a kazetou 11-36. Zde se určitě nestane, že by nám došly převody, ať už lehké v prudkých výjezdech, či naopak těžké na rychlých rovinkách a ve sjezdech. Jako celek je Stevens Applebee hodně zdařilým bikem nabízejícím univerzalitu a terénní dovednosti mnohdy výrazně dražších strojů
Rám: Aluminium 6061 DB
Vidlice: SR Suntour Raidon Air, 100 mm
Kliky: Shimano FC-MT500 40 / 30 / 22
Brzdy: Shimano BR-M395, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano CS-HG50 11-36 (10)
Náboje: Shimano Acera
Ráfky: Oxygen Comp-D X19
Pláště: Schwalbe Tough Tom LiteSkin 2,25“
Řídítka: Oxygen Driver, 700 mm
Představec: Oxygen Driver
Sedlovka: Oxygen Driver
Sedlo: Oxygen Havoc
Hmotnost: 13,6 kg (vel. 20“, s pedály)
Cena: 26 990 Kč
Vlajkovou lodí cyklokrosových modelů je u domácí značky celokarbonový kousek, stylově pojmenovaný po známém belgickém městě se závodištěm,…
Tarpan byl divoký evropský kůň a stejnojmenný šestadvacítkový trailbike v nabídce značky Pells byl sice určen divočejšímu stylu jízdy,…