Model Bronson je považován za jeden z nejlepších biků posledních let, a to snad napříč jednotlivými kategoriemi. Čím je tento enduro stroj se sto padesáti milimetry zdvihu a koly průměru 27,5“ tak skvělý? Především skloubením všech jeho dovedností, kdy si dovolíme tvrdit, že snad vyjma ceny nemá jediný nedostatek. A nic na tom nemění ani fakt, že se už zdaleka nejedná o novinku, nýbrž o model, který se za dobu své existence stačil na trhu nejluxusnějších kol dobře zabydlet. My jsme otestovali verzi Bronson C, vycházející při současném, ne právě výhodném, kurzu dolaru na nějakých 135 tisíc korun, a to s vidlicí RS Sektor Gold. Námi testovaný kus se však od letošní sériové specifikace v celé řadě detailů lišil.
Z konstrukčního hlediska máme před sebou klasického „santu“, jemuž nemůže chybět zavěšení VPP (Virtual Pivot Point) využívající dvojice vahadel. Je tedy konstrukčně spřízněný s ostatními modely značky, přičemž od počátku směřoval někam mezi Blur LT a typ Nomad, přičemž zdvihově má blíže k druhému jmenovanému. Karbonový rám i zadní trojúhelník však z modelu Bronson C dělají podstatně lehčí a i pro běžné ježdění použitelnější stroj, než by hodnota zdvihu 150 mm naznačovala. Jinými slovy jde o velmi lehké enduro, v naší konfiguraci vážící pouhých 13,1 kilogramu. Nabízí příkladnou ovladatelnost, precizní průběh pružení a v neposlední řadě tuhost při záběru, u jejíhož hodnocení nás napadají pouze slova typu fantastický či dokonalý. Navíc i použitý „kompromisní“ průměr kol se nám vzhledem k tomuto určení zdá být více než adekvátní, protože kolu neubírá na točivosti či ochotě akcelerovat a přitom jsou schopnosti ve výjezdech i sjezdech díky adhezi velmi, ale opravdu velmi dobré. Bronson C je totiž kolem, které toho dokáže za jezdce mnoho udělat a neustálé posouvání limitů v tvrdém terénu je s ním až nečekaně snadné.
Santa dělá vše pro to, aby vaši investici vyvážil nejen dokonale fungující, ale rovněž velice spolehlivou technikou, jejíž servisovatelnost nebude problematická. Na karbonovém rámu je proto velmi sympatické závitové středové pouzdro či vnější vedení bovdenů řazení či hadice zadní brzdy, útrobami je vedena pouze hadička teleskopické sedlovky Rock Shox Reverb. Nemůže chybět pevná osa, kónická hlava či montážní body pro vodítko ISCG-05. Lehkým anachronismem, ovšem z naší strany akceptovatelným, je úchyt brzdy IS. Asymetrická zadní stavba je, stejně jako přední trojúhelník, řešena jako karbonový monokok, pouze dvojice černých vahadel je vyrobena z hliníkové slitiny. Líbilo se nám jejich konstrukční řešení – z kovaných vahadel na jednu stranu doslova sálá odolnost a na druhou je to spodní skoro až přehlédnutelné, jak je minimalistické. Výsledkem všeho je hmotnost rámového setu, včetně tlumiče, pouhých 2,76 kilogramu.
U konkrétního, námi testovaného modelu byly použity obě jednotky Fox - vidlice 34 Float CTD a tlumič se shodným přednastavením tří úrovní komprese, v obou případech se superdrahou a superkluzkou povrchovou úpravou Kashima.
Testovaný „santa“ se v prvé řadě chová jako čistokrevné enduro, u nějž je nízká hmotnost a schopnost jet dlouhodobě ve sportovním tempu jakousi přidanou hodnotou. Jeho schopnosti v hodně členitém terénu jsou skutečně impozantní a nejen že má jezdec pocit, že skoro vše sjede a vyjede, ale navíc si užívá každý metr jízdy – ať už je trail plný zatáček či ostrých hran, které se dají tak snadno využít k odrazu. Bronson je přesně tím kolem, u nějž se opřete do pedálů, vyrazíte ostře kupředu a budete přední kolo či rovnou obě odlepovat od země při každé sebemenší příležitosti. Zdoláte extrémně prudký sjezd, v němž přijde ke slovu teleskopická sedlovka, a hned pod ním opět zrychlíte, a to klidně ze sedla, aniž byste pocítili, že se to kolu či jeho systému odpružení nelíbí. Prostě zde uživatel přestává řešit zbytečnosti, které bike odladí za něj, a soustředí se pouze na výkon. Krátký představec a lehce vzad posunuté těžiště jsou ideálním receptem na všechny pasáže, které by se daly nazvat přívlastkem „technický“. Je zde však ještě něco navíc. Řada trailbiků s koly průměru 27,5“ se totiž méně či více pere s určitou nervozitou řízení v nízkých rychlostech, třeba ve výjezdech, což je pro Bronson zcela neznámý pojem. Řízení je rozhodně živé, ovšem současně ne natolik, aby to v pomalé rychlosti jakkoli obtěžovalo. Jezdec zde nepociťuje kompromisy, tedy že by ovladatelnost byla na úkor čehokoli jiného. V prudších stoupáních je pouze zapotřebí přesunutí na špičku sedla, jinak bike působí přirozeně, skoro jako klasický maratonský full.
Hmotnost třináct kilo je pro drtivou většinu enduro strojů nedosažitelnou metou a zde je jedním z aspektů, proč můžeme psát o univerzalitě. S dokonalou tuhostí rámu, virtuálním zavěšením a ovládáním komprese CTD je totiž bronson kolem, na kterém jsme objeli docela svižnou osmdesátikilometrovou vyjížďku v rozmočeném zimním terénu, aniž bychom byli kolem neustále informováni o tom, že je určeno pro jiné aktivity. Pokud aktivujeme mód „trail“, je imunita vůči jakémukoli nežádoucímu pohupování fantastická a ve výjezdech můžeme kolu klidně pořádně naložit a ani při silovější jízdě ze sedla nebude protestovat. Vlastně jedinými znaky, že máme při běžné sportovní jízdě terénem s sebou značnou zdvihovou rezervu, jsou hrubší pláště a krátký představec.
Bronson nám přijde jako skvělá volba v okamžiku, kdy jsme se od běžného XC posunuli blíže k bikeparkům a lávkám, ale stále se chceme tu a tam projet s naší původní partou. Testovaný „santa“ se totiž v tvrdém terénu chová přesně tak, jak se od něho očekává, tedy jako odolné a skvěle ovladatelné enduro, z něhož jeho majitel stále cítí potenciál zdvihu 150 milimetrů, jež jsou v praxi plně využity. Perfektní tuhost celé konstrukce dovoluje rychlou jízdu v klopenkách a ostrost řízení nabízí dokonalé reakce na všechny podněty, jež kolu dáváme. Na tomto biku to při plné aktivitě tlumiče (režim Descend) skutečně můžeme poslat naplno do kamenité pasáže či zdolat sjezdovou trať, jenže se na něm dostaneme i zpět na kopec, a to skoro stejně rychle jako kolegové na XC strojích, jež by byly pro předchozí jízdu směrem dolů skoro nepoužitelné. Santa Cruz Bronson C je synonymem perfektního univerzálu. Vlastně slovo „univerzál“ nedokážeme charakterizovat lépe.
(„nesériové“ osazení testovaného kola)
Rám: Bronson VPP, 150 mm
Tlumič: Fox CTD Kashima
Vidlice: Fox 34 CTD, Kashima, 150 mm
Kliky: Shimano Deore XT 42/32//24
Brzdy: Shimano Deore XT, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-36 (10)
Náboje: DT Swiss 350
Ráfky: WTB Frequency i23
Pláště: Schwalbe Hans Dampf 2,25“
Řídítka: Easton Haven, 700 mm
Představec: Truvativ Aka
Sedlovka: Rock Shox Reverb teleskop.
Sedlo: WTB Volt Ti
Hmotnost: 13,1 kg (vel. L)
Cena: od cca 135 000 Kč
(při kurzu Dolaru 25 Kč / 1 USD)
Otestovali jsme jeden z nejvýše postavených hardtailů domácí značky 4Ever, a sice závodně laděnou devětadvacítku Scanner X01, s lehkým…
„Chtěl bych nějakou slušnou devětadvacítku s cenou tak do pětadvaceti tisíc“, to je poměrně častý požadavek nejednoho zákazníka. Jednu…