logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • TEST, 4Ever Scanner X01

TEST, 4Ever Scanner X01

Otestovali jsme jeden z nejvýše postavených hardtailů domácí značky 4Ever, a sice závodně laděnou devětadvacítku Scanner X01, s lehkým karbonovým rámem a cenovkou 96 990 korun. Tohle je přesně kolo, s kterým můžete vyhrávat, ať už se postavíte na start bikemaratonu, či závodu cross-country. Vše záleží jen na vaší výkonnosti a schopnostech, na kolo svůj případný neúspěch nebudete moct svádět.

Základem je monokokový rám z materiálu Carbon High Modulus, u nějž nelze přehlédnout typický rukopis značky. Ta totiž devětadvacítky umí a snaží se maximálně potlačit veškerá negativa spojená s velkými koly – výsledkem je skvěle ovladatelný hardtail, jenž se může pochlubit akcelerací střely a jízdním komfortem vaší kožené sedačky v obýváku. Bike s celkovou hmotností 10,25 kilogramu (ve velikosti 19“ včetně pedálů) působí v reálu neskutečně lehce, skoro jako by měl ještě o dobré půl kilo méně. Jeho slopingový přední trojúhelník ctí pravidlo, že by nad rámem měl být nadbytek prostoru k manévrování, což je určitě dobře. Nemůže chybět kónická hlava a profilace spodní trubky, jejíž průřez vychází z trojúhelníku. Ke krásným detailům patří tvarově propracované napojení vzpěry mezi horní a sedlovou trubkou. Podobně nepřehlédnutelná je ovšem také prohnutá sedlová trubka, nabízející zadnímu plášti dostatek prostoru a dodávající sedlovce větší sklon, výhodný z hlediska schopnosti pružit. Zadní stavba je také uzpůsobena pro jízdní komfort, snížené napojení sedlových vzpěr a absence monostay je z tohoto pohledu jednoznačně výhodná. Jinak je rám představitelem současné konstrukční školy – najdeme pevnou zadní osu, úchyt brzdového třmenu Post Mount předsunutý na levé řetězové vzpěře či integrovaná středová ložiska. Z dalších detailů zasluhuje pozornost úchyt pro přesmykač s přímou montáží, jenž však u testovaného kola s převody 1x11 zůstal nevyužit, a na jeho místě nalezneme decentní záslepku. Oko estéta uspokojí vnitřní vedení řadicích lanek, které by však mělo být z hlediska servisovatelnosti zcela bezproblémové. Lanka k měničům (zde pouze to k přehazovačce) jsou vyústěna ještě před středovým pouzdrem, na jehož spodní straně najdeme standardní plastový „smyk“, jak jsme byli zvyklí v minulosti. Designové čistotě tak bylo učiněno zadost, ovšem praktičnost neutrpěla, snad jen větší vystavení nečistotám může být nevýhodou. Zajímavostí je přítomnost dvojice párů závitů pro košík, a to shora i zespodu dolní trubky.

Osazení bylo voleno v duchu předpokládaného závodního nasazení a není mu co vytknout, z hlediska funkce určitě. Vidlice Rock Shox SID s 15mm pevnou přední osou, zdvihem sto milimetrů a hydraulickým dálkovým lockoutem nabídla přesně takovou funkci, na jakou jsme u topmodelů této značky zvyklí. Především může uživatel počítat s velmi dobrou citlivostí na malé nerovnosti, dále s dostatečnou tuhostí, praktickým využitím většiny zdvihu a v neposlední řadě s nízkou hmotností. Snad jen ovládací páčka, přesněji řečeno tlačítko lockoutu, není z našeho pohledu příkladem ideální ergonomie, i když samotná funkce uzamykání byla zcela bezproblémová.

Velmi důležitý komponent představují zapletená kola Mavic CrossRoc 29“, jež jsou odolná a celkem lehká, takže ve spojení s plášti Schwalbe Thunder Burt jsou i velmi rychlá. Jen vzorek obutí není z našeho pohledu příliš univerzální, což jsme pocítili v únorovém blátě, kde velmi jemný dezén nenabídl přílišnou jistotu. Na druhou stranu, na suchu budou pláště vynikající, byť bude materiál na běhounu trochu rychleji ubývat.

Scanner X01 na jedničku

Testovaný 4Ever je v reálu přesně takový, jak se na závodní devětadvácu sluší a patří. Pokud jste někde četli, že velká kola výrazně hůře zrychlují, scanner je jednou z výjimek, neboť nízká hmotnost tento vrozený hendikep skoro stoprocentně zredukovala. Z hlediska torzní tuhosti patřil rám ve velikosti 19“ k lepšímu průměru, což bylo znát jak při záběru, tak i při naklopení do zatáčky. Z našeho pohledu zde byl poměr tuhosti a schopnosti pohltit nemalou část otřesů namíchán velmi rozumně, právě jízdní komfort je totiž parádní disciplínou testovaného stroje. Konstrukce rámu doplněná o kvalitní sedlovku Ritchey WCS byla totiž k jezdci až nebývale štědrá a párkrát jsme se museli i přesvědčit, zda nemáme defekt, jak sestava rámu a sedlovky dokázala pracovat. A to jsme měli nasazeny pláště šířky 2,1“, které jsme tak nějak automaticky foukali o něco více, než jsme zvyklí u stále častěji obouvaných 2,25“.

Velkou pochvalu si od nás odnáší geometrie, kterou můžeme mezi závodními devětadvacítkami zařadit k tomu nejlepšímu. Zatáčení tomuto kolu nečiní sebemenší potíže, ať už s ním budeme kličkovat po úzkém singletracku, či jej „lámat“ do ostré vracečky - někde na trati rychlého cross-country. Pouze celková délka kola o sobě dá vědět, chceme-li se otočit na omezeném prostoru, samotná ovladatelnost a ochota zatáčet jsou však vyloženě příkladné. Dokonce se kolo moc nebrání ani jízdě po zadním či nějakým těm parádičkám, byť je jeho hlavní přirozeností klasický XC terén. V tom exceluje, ať už jedeme do prudkého kopce, či ve sjezdu. Limitní jsou pouze zmíněné pláště, jinak je adheze velkých kol do jisté míry schopna vyžehlit i řadu limitních situací. Nízká hmotnost pak vyloženě láká k odlepení obou kol od země a užití si každého metru jízdy, především pak ochoty akcelerovat.

Z použitých komponentů jsme si museli chvilku zvykat na řídítka Ritchey, respektive na jejich tvar s jen minimálním zahnutím směrem k jezdci. Naopak na převody systému 1x11 si uživatel navykne prakticky okamžitě, není tedy důvod se „jedenáctky“ s největším pastorkem velikosti motocyklové rozety obávat. Vyložená superlativa patří brzdnému výkonu - třmeny X0 tisknou kotouče průměru 180/160 mm opravdu silně a decelerace je podobně impozantní jako samotné zrychlení.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

Rám: Carbon Hardtail High Modulus 29“

Vidlice: Rock Shox SID 15 RLO, 100 mm

Kliky: Sram X0 34z.

Brzdy: Sram DB X0, 180/160 mm

Řazení: Sram X0 1x11

Přehazovačka: Sram X0

Kazeta: Sram CS XG-1180 10-42 (11)

Kola: Mavic CrossRoc 29“

Pláště: Schwalbe Thunder Burt 2,1“

Řídítka: Ritchey WCS, 720 mm

Představec: Ritchey WCS

Sedlovka: Ritchey WCS

Sedlo: Selle Italia SLS Kit Carbonio

Hmotnost: 10,25 kg (vel. 19“)

Cena: 96 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

TEST, Head X-Rubi III 29

„Chtěl bych nějakou slušnou devětadvacítku s cenou tak do pětadvaceti tisíc“, to je poměrně častý požadavek nejednoho zákazníka. Jednu…

  • Datum: 19. 06. 2015
  • Kategorie: Testy kol

TEST, Author Modus 29

Jméno Modus je v kolekci značky Author doslova stálicí a již tradičně představuje vstup do světa karbonu. Jinými slovy – právě tento bike…

  • Datum: 19. 06. 2015
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru