Závodní bike v naprosto nezaměnitelné barevné kombinaci, takový je testovaný Ridley Ignite SLX. Někomu může daná, zdánlivě nesourodá sestava odstínů připadat trochu ujetá, jiný se pro ni nadchne. My patříme do druhé skupiny. Vedle konfigurátoru designů a osazení se v nabídce belgické značky, v rámci nového programu, čas od času objeví také limitovaná edice, což je případ námi testovaného kola. Konkrétní barevná kombinace modelového ročníku 2021, již vidíte na fotkách, si proto vyžádala objednávat kolo s nemalým předstihem – od půlky do konce letošního července. Tato limitovaná edice byla vyprodána za pouhý týden! I tak je ale nabídka dalších variant mimo tuto „limitku“ výrazně nadstandardní. V Čechách je Ignite SLX v této barevné kombinaci pouze jediný, patří Tomášovi z pražského Bike Investu, jenž nám své úplně nové kolo do testu ochotně zapůjčil.
S osazením Sram X0 vychází cena na 108 tisíc korun, vedle toho je možné vybírat také z variant na Shimanu, nebo si pořídit pouze rámový set s cenovkou 49 990 korun. Možností je zde celá řada a pokud je vynásobíme barevnými variantami rámu, vznikne nám několik set možných kombinací. Totéž ale platí, podíváme-li se třeba do konfigurátoru barev u silničních modelů Fenix SL či Helium SLX.
Značka Ridley je samozřejmě nejvíce známa z cyklokrosových tratí a silničního profipelotonu, ovšem její závodní hardtail Ignite SLX je neméně působivý. A vůbec nemusí mít na sobě čtyři různé barvy v duchu značky Klein první poloviny 90. let. Každopádně poslední generace testovaného závodního XC biku je ve všech ohledech mnohem dále než ta předchozí. Úpravy se dočkala nejen konstrukce, ale i geometrie, přibyly boostové osy, zkrátka změnilo se prakticky vše od základu. Aktuální rám váží v testované velikosti M přesně 990 gramů, což znamená odlehčení o bezmála dvě stě gramů. Nová geometrie by měla být ještě agresivnější a adekvátní pro stále náročnější tratě světových závodů cross-country.
Nový Ignite SLX jde částečně v duchu současných trendů, z nichž si však bere jen to, co považuje za opravdový přínos. Nehledejme zde extrémně dlouhý přední trojúhelník či hodně položenou hlavu a byť se právě dané hodnoty délky či úhlu mírně změnily, tak pouze v rámci lehkého doladění celku. Z hlediska geometrie nebylo možné předchůdce za cokoli kritizovat, takže by bylo chybou snažit se postavit úplně odlišné kolo. Šlo pouze o vycizelování jeho schopností. Třeba hlavový úhel se změnil o jeden stupeň a bike stále vyhlíží nadmíru ostře a rychle. Opticky rám zkracuje typické nahrbení horní trubky, také představec svou délkou náleží do čistě závodního XC segmentu, tak, jak jsme byli po léty zvyklí. Totéž platí o krátké zadní stavbě či pozici sedla. Zde je vše zaměřeno na rychlost.
Z hlediska konstrukce tady najdeme celou řadu prvků známých ze silniční produkce Ridley. Týká se to třeba horní krytky hlavového složení, tvarově zakomponované do rámu, dále integrovaného stahování sedlovky či vyloženě minimalistických sedlových vzpěr zadní stavby. Ty postrádají jakýkoli můstek a napojují se z boku na sedlovou trubku, s plynulým přechodem do bočních hran trubky horní. Opět v podstatě silniční detail, navíc dokonale fungující – vzpěry disponují zahnutím ve výšce vzorku pláště a perfektně pohlcují rázy od terénu. Naopak extra široký obdélníkový profil najdeme u spodní trubky rámu, jež plynule přechází ve středové pouzdro. Totéž platí o sedlové trubce, která se ve své půlce hodně rozšiřuje a mění se z kruhového ve čtyřhranný kónický profil.
Kolo je naprosto fantastické ve výjezdech, ostatně právě v nich se majitel kola vyžívá a odjakživa se snaží vyjet více než ostatní. Právě z toho důvodu jsou řídítka v téměř nejnižší možné pozici a sedlo je z hlediska předozadního nastavení přesně v ose sedlovky. Ta nese logo 4ZA a je už v sériovém osazení kola karbonová, což vedle jejího průměru 27,2 mm ještě dále navyšuje už tak vysokou míru pohodlí. Z hlediska torzní a boční tuhosti patří rám k lepšímu průměru – není extrémně tuhý a byla upřednostněna spíše kombinace solidního přenosu síly a schopnosti absorbovat otřesy, což se povedlo na výbornou.
Geometrie je jedním slovem příjemná. Na jednu stranu čistě závodní a adekvátně ostrá, na stranu druhou přátelská a nevyžadující neustálé korekce směru. Takové naladění nám vyhovuje a máme tudíž pocit, že dané kolo sedláme snad odjakživa. Nejvíce je to patrné při hodně pomalé jízdě v extra prudkých výjezdech, kde nás mile překvapilo, že nemusíme křečovitě svírat řídítka a snažit se o jízdu přímým směrem, bike jej držel bez většího přemlouvání. Navíc vyjede skoro všechno, je to rozený vrchař. Ani ve sjezdech není Ignite SLX neklidný, byť je znát priorita v rychlosti a perfektních vrchařských parametrech. Každopádně geometrie je vyvážená a dovoluje i nějaké ty parádičky, a to i díky celkové hmotnosti kola 10,1 kilogramu, která nás přímo nabádá k tomu, abychom odlepili obě kola od země. V tomto ohledu musíme zmínit také příjemně zahnutá řídítka 4ZA, jež nás nenatahují do nekompromisně závodního posedu.
Z hlediska osazení nelze mít ke kolu připomínky. Foxka fungovala luxusně, dvojpáčka dálkového ovládání lockoutu je skvěle při ruce, řazení Sram X01 pracovalo dokonale přesně a ani brzdy Level TL nás nezklamaly. Snad pouze převody by vzhledem k závodnímu zaměření kola mohly být více do rychla a raději bychom zde viděli převodník se čtyřiatřiceti zuby, nežli s dvaatřiceti. Ale to je otázka vkusu a priorit – jak již bylo zmíněno, majitel kola upřednostňuje perfektní vrchařské schopnosti a v ten okamžik je 32 zubů převodníku zcela v pořádku. Skvělé byly již tradičně pláště Vittoria Barzo v šíři 2,25“. Rychlé, dostatečně univerzální a ve výjezdech zajišťující perfektní adhezi i na členitém povrchu.
Tolik tedy k testu inovovaného Ridley Ignite SLX. Co říkáte na tu barevnou kombinaci?
Terchnické specifikace
Rám: Ignite SLX Carbon
Vidlice: Fox SC 32 Performance, 100 mm
Kliky: Truvativ Stylo Carbon, 32z.
Brzdy: Sram Level TL, 180 / 160 mm
Řazení: Sram X01 Eagle 1x12
Přehazovačka: Sram X01 Eagle
Kazeta: Sram XG 1295, 10-50 (12)
Kola: DT Swiss X1700 Spline
Pláště: Vittoria Barzo TNT G+, 2,25“
Řídítka: 4ZA Cirrus Pro
Představec: 4ZA Cirrus
Sedlovka: 4ZA Cirrus karbon
Sedlo: Selle Italia X-LR
Hmotnost: 10,1 kg (vel. M, s pedály XT)
Cena: 108 000 Kč
Příjemný kros za příjemnou cenu, tak by se dal pár slovy charakterizovat Oktant 28“, nejvýše postavený krosový model jihočeské značky…
Émonda je v nabídce Treku považována za ideální silniční univerzál – rychlý, současně dostatečně pohodlný a svým jízdním projevem…