logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Olympia Drake 29

Test, Olympia Drake 29

Olympia nám už poněkolikáté dokazuje, že i cenově dostupný bike může vypadat luxusně. Z nemalé části je to zásluhou důrazu na co nejkvalitnější rámový základ, což se týká i testovaného devětadvacítkového hardtailu Drake 29. Ve zkoušené specifikaci se jeho cena vyšplhala na necelých dvacet tisíc korun, z našeho pohledu by však použitý rám snesl klidně kompletní sadu SLX. Hlavním esem v rukávu tohoto tradičního výrobce z Apeninského poloostrova je však možnost individualizace, tedy úprava skladby komponentů dle přání zákazníka. Vyspecifikovat finální osazení bude u většiny modelů jistě lákavé nejen kvůli odlišení se od sériového provedení. Testovaná verze vsadila na ekonomičtější kombinaci dílů s označením „Cougar“, zahrnující například pružinovou vidlici RST Blaze s dálkovým ovládáním lockoutu nebo odolná zapletená kola X-Feel. Jako celek je však daný bike ač nečekaně sportovní, na čemž má hlavní zásluhu závodně střižená geometrie a nekompromisní tuhost rámu.

Právě u rámu ještě chvilku zůstaneme, protože nezapře typický rukopis Olympie. Snad jediným znakem, že se pohybujeme v nižších patrech nabídky, je standardní hlavová trubka bez kónického tvarování, případně absence pevných os. Vše další nás ale odkazuje na vyšší ligu, což platí především o velmi atraktivních profilacích a konstrukčních detailech, kam náleží třeba kompletní vnitřní vedení bovdenů řazení i hadice zadní brzdy. Nepřehlédnutelné jsou primárně ostře řezané rysy, včetně typického zlomu na horní trubce, při bočním pohledu plynule přecházejícího v sedlové vzpěry zadní stavby. Konstruktéři asi nebudou zastírat, že v tomto případě šlo o atraktivitu, ale efekt je parádní. Hodně nevšední je také profil horní i spodní trubky, jejichž průřez lze slovy těžko popsat. Trubky po celé své délce disponují dvojicí výrazných žlábků, ovšem zde byla atraktivita až podružným efektem - důvodem pro použití této profilace bylo navýšení tuhosti. V případě námi testované velikosti sedmnáct palců možná trochu zbytečnost, ale jsme přesvědčeni, že všechny větší velikosti rámu budou za nadstandardní tuhost při záběru podobným konstrukčním prvkům děkovat. Neméně zásadní je i šířka profilu spodní trubky a stejně tak robustnost trubky sedlové. Zadní stavba je naopak konstrukční klasikou, byť doplněnou třeba o pohledný můstek či Post Mount úchyt brzdy před osou kola.

Z hlediska osazení bylo nutné udržet cenu co nejníže, při současném použití nadstandardně zpracovaného rámu. Nicméně jediným místem, kde je to trochu více patrné, jsou kliky, u nichž však musíme naopak pochválit nejen rozsah trojpřevodníku 22-30-40, ale i samotný fakt, že na nich najdeme logo Shimano. Odpružená vidlice sice nemůže být už z důvodu použití vinuté pružiny nejlehčí, ale v reálu překvapila svým celkem kultivovaným projevem a hlavně nadchla skvěle zpracovanou páčkou dálkového lockoutu. Mezi zdařilé díly již poněkolikáté řadíme současnou generaci přehazovačky Alivio a ani přesmykač či páčky Acera neurazí, zvlášť když nabídnou převody 3x9. Kotoučovky Shimano M315 jsou rozumnou a především velmi spolehlivou volbou - výkonově naprosto dostačující. I tak bychom ale možná dopředu preferovali 180mm kotouč.

Nakonec je zde i pár nadstandardních dílů. Máme na mysli třeba řídítka Mud, úžasně pohodlné gripy Ritchey, závodně střižené sedlo Selle Italia X-Base nebo pláště Vittoria Barzo v šířce 2,25“. Asi se budeme opakovat, ale tyto vittorky jsou naprosto fantastické skoro na jakémkoli podkladu.

Dostupný sportovec

Již od pohledu se dá odhadnout, že svou povahou bude Olympia Drake celkem sportovec, přestože displej naší digitální váhy ukázal celkovou hmotnost 14,75 kilogramu. Geometrie je totiž vyloženě stavěná na výkon a zmíněná hmotnost se sice logicky projeví v akceleraci, ale výbornou ovladatelností a schopnostmi v terénu dá bike jasně najevo své priority. Těmi jsou suverénní jízdní vlastnosti ve výjezdech a schopnost letět po rovinkách slušným tempem. Devětadvacítky obuté do plášťů Barzo skutečně „valí“ hodně sebevědomě a k parádním disciplínám plášťů patří rovněž tlumení otřesů, samozřejmě za přispění největšího průměru kol.

Pokud má člověk u biku za dvacet tisíc tendence ponechat sériově nastavený posed a preferovat maximálně komfortní pozici jezdce, Olympia je v tomto směru trochu odlišná. I model základnější řady je totiž v hloubi duše sportovec, na nějž se nějakým nedopatřením dostalo cenově dostupnější osazení. Současně však nejsou na místě obavy, že by bylo ošizeno pohodlí, i cyklo-turista bude tudíž spokojen. Ovšem na rozdíl od řady přímých konkurentů si Drake od prvních metrů říkal o přetočení představce a snížení řídítek, tedy o podpoření jak sportovnější jízdní pozice, tak i vrchařského nadání. Přesně to byla jeho parketa, vlastně jediné, čím nás bike upozorňoval na své zařazení, byla logická, o něco vlažnější akcelerace. Příjemnou kombinací stability a točivosti byl však daleko sportovnější, než by se na první pohled zdálo. Jediné, co zde nehledejme, je ochota jít na zadní a s ní spojený, dnes často zmiňovaný „fun factor“. Tato Olympia je zkrátka klasickou devětadvacítkou, s neotřesitelnou adhezí a s potřebou mít, pokud možno, obě kola v kontaktu se zemí. Pokud po ní nechceme nějaké parádičky či vylomeniny, odmění se nám obrovskou porcí jistoty, dokonce i v prudších sjezdech.

Suma sumárum, za dvacet tisíc získáme neokoukaný bike neokoukané značky, jejž si můžeme navíc nechat doladit na přání. Vybírat je možné z několika variant osazení či různých modelů odpružené vidlice. Pokud bychom měli vpředu rádi něco trochu lehčího, můžeme sáhnout třeba po vzduchové vidlici Rock Shox 30 Silver. Olympia chce zkrátka vyjít maximálně vstříc přáním svých zákazníků.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

(testovaná specifikace)

Rám: Alu 7005 Double Butted

Vidlice: RST Blaze RL, 100 mm

Kliky: Shimano MT100, 22-30-40

Brzdy: Shimano BR AM315, 160 mm

Řazení: Shimano Acera

Přehazovačka: Shimano Alivio

Přesmykač: Shimano Acera

Kazeta: Shimano CS HG200 11-36 (9)

Kola: XFeel Disc

Pláště: Vittoria Barzo 2,25“

Řídítka: MUD

Představec: XFeel

Sedlovka: XFeel

Sedlo: Selle Italia X-Base

Hmotnost: 14,75 kg (vel. M, s pedály)

Cena: 19 950 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Felt F5X

Cyklokros je disciplína vděčná nejen divácky, kvůli přehlednosti tratí na obrazovce, ale jezdec se zde naučí na úzkých pláštích dokonale…

  • Datum: 04. 01. 2018
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Made in Airoo

Pokud s nepříliš omezeným rozpočtem přemýšlíte o pořízení něčeho nepřehlédnutelného, jste na správné adrese. Nás o to více těší, že rám…

  • Datum: 10. 01. 2018
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru