Cyklokros je disciplína vděčná nejen divácky, kvůli přehlednosti tratí na obrazovce, ale jezdec se zde naučí na úzkých pláštích dokonale číst terén a zvládat klouzavé pasáže. Cyklokrosová kola pak mohou dobře posloužit nejen vlastní disciplíně, ale i jako tréninkový zimák či univerzál na „gravel“ jízdu i silnici s horším povrchem. Každopádně cyklokrosový speciál, jakým testovaný felt je, musí splňovat určitá kritéria, která jej od silniček i gravel kol odlišují.
Hlavně tuhost a odolnost
Cyklokros je akcelerace, jistota ovládání kola, schopnost zvládnout třeba i skoky přes bariéry na trati, takže rámy v sobě musí skloubit odolnost a současně jakýsi komfort, vše samozřejmě s ideální ovladatelností. Felt na to jde v případě karbonové řady FX, jejíž je testovaný kousek cenově nejdostupnějším modelem, rámem ze špičkového karbonu. Všechny modely mají stejný rám i vidlici, ovšem námi ježděná verze už má kvůli cenové úspoře hliníkový, nikoliv karbonový sloupek vidlice.
Dokonale hladkým tvarům dominuje spodní trubka kruhového průřezu, kde se nehraje na žádné parádní profilace. Volba lisovaného středového složení je zde kvůli jeho šíři, a tím pádem i přímějšímu tažení vláken v těchto místech, jasným důkazem honby za co nejvyšší tuhostí. Horní trubka svůj profil postupně směrem dozadu mění, aby velice elegantně přešla ze čtverhranného průřezu kolem sedlové trubky plynule v sedlové vzpěry. Tenhle hezký detail navyšuje tuhost v těchto místech, a co se týče absence můstku sedlových vzpěr, je to kvůli navýšení prostoru pro zadní plášť a případné bláto. Přímé sedlové vzpěry nehrají na absorpci, ale na odolnost, a totéž lze tvrdit o dostatečně naddimenzované partii patek na pevnou osu. Před levou je navíc dvojice otvorů pro Flat Mount úchyt třmene zadní kotoučové brzdy, součástí pravé je otvor pro lanko přehazovačky.
Vedení bovdenů a hadiček je zde kompletně ukryté v rámu i vidlici, navíc s propracovanou duralovou opěrkou s těsnicími gumičkami na vstupu hadičky do hlavové trubky. Bovdeny řazení vstupují z boků do spodní trubky, a aby nerušila hadička přední brzdy, vede ke třmenu skrz levou nohu vidlice. Proto mají hadice brzd speciální spojky mezi řídítky a rámem, aby bylo možné demontovat řídítka bez nutnosti vytahovat hadičku z rámu či vidlice. Abychom nezapomněli na vidlici, tak její doménou je, i přes schopnost vyzobat určité nerovnosti, hlavně odolnost. Přímé nohy a pevná osa, Flat Mount úchyt brzdy a dostatečná světlost předního pláště, konstrukčně žádný nedostatek.
Rám je dostatečně masivní v nejdůležitějších uzlech, což se ve výsledku projevilo vynikající tuhostí, ovšem komponenty jsou místa, kde se naopak trochu zmenšovalo. Hovoříme zde o pohonu a počtu zubů na převodnících, kde prostě není počítáno kvůli kombinaci 36/46 zubů s nějakými táhlými sjezdy, ale vše míří do terénu. Rovněž kotoučové brzdy se 140mm kotouči jsou ideální svým výkonem a hlavně páky padnou do dlaní jako ulité. Jemné výstupky na pláštích, vyšší ráfky se širším profilem nebo řídítka s konci spodních oblouků lehce vyhnutými směrem ven. Sice je zde poměrně těžká kombinace sedla a hliníkové sedlovky, ale to je asi jediná výtka k osazení. Jinak je tohle cyklokros se vším všudy, takže vzhůru do terénu.
Horší podmínky = lepší výkon
Posed na druhé nejvyšší velikosti rámu je zcela bez diskuze sportovní, ale na druhou stranu to nepřehání s nucením jezdce ohýbat záda příliš. Vyšší pozice řídítek zde totiž musí umožnit sjet i prudší pasáže na trati, takže pro normální jízdu je to celkem příjemné. Jezdec s výškou 192 cm bude chválit optimální délku horní trubky, šíři řídítek i rozvor kola, které rozhodně nelze srovnávat s hbitou silničkou, protože stabilita ve sjezdech si zde ukrojila svůj malý díl obratnosti.
Nelze ale kolu přiřknout malou obratnost nebo dlouhou geometrii, naopak je vše v ideálně vyváženém poměru, takže zatímco v nízké rychlosti bychom na silnici možná chtěli ostřejší projev, v terénu už se to doslova ztratí a jistější stopa předního kola dokonale vede díky konstrukci i pevné ose jak do zatáček, tak podrží ve vyšší rychlosti. Přitom ale nebyl problém manévrovat na klikaté stezce nebo v terénu rychle zahnout kolem stromu. Prostě obratnost adekvátní tomu, aby kolo poskytlo i dostatek stability ve vyšší rychlosti.
S tou se pojí i rozdílný projev na silnici a v terénu, kdy zrychlení není na silnici omračující, protože jednak těžší odolné výplety, ale především vzorek plášťů jezdce trochu brzdí. Pláště jako by svým vzorkem doslova objímaly každý kamínek či nerovnost na vozovce a lepily k podkladu. Tohle je ale přesně to, co jezdec ocení při nájezdu do terénu, kde se vzorek drží každého výstupku a nabídne naprostou jistotu. Samozřejmě, že průjezd místy, kde to obvykle hodně klouže, znamená horší samočištění vzorku, ale pláště se tady prostě zaříznou hlouběji do bláta a kolo sedí. Kdo oželí komfort odpružení a tlumení bikových devětadvacítek, zažije jinou dimenzi terénní cyklistiky. Samozřejmě, že na kořenech a horším povrchu už dá šíře plášťů pocítit svůj limit, ale louka, polní a lesní cesta, to je ten nejlepší parket. A na kostkách pak objem plášťů bohatě vynahradí to, co nezvládne sedlovka nebo přímé sedlové vzpěry. Čím více v terénu nebo na polňačkách se bude jezdec pohybovat, tím více si jízdu užije, protože pláště tam pocitově tak nelepí jako na silnici a kolo tenhle povrch doslova miluje.
Paradoxně i přes zaměření rámu na tuhost, mimochodem se pod jezdcem ani nehne, a je tudíž naprosto přesný v ovládání, není rám tvrdý. To, že pláště dokážou utlumit hodně, je jedna věc, ale rám i vidlice umí zpracovat velkou část vibrací, takže rozhodně nejde o nějaký kostitřas, spíše naopak. Dokážeme si představit instalaci hladkých plášťů v šíři 28 mm a brázdění silnic, protože rám to krásně zvládne, a přerod v silničku jej nebude moc bolet. Na druhou stranu, silnější terénní obutí zde nebude mít už moc prostoru za středovým pouzdrem, takže tady budeme na limitu.
Zadní stavbu se nám ale nepodařilo v prosincovém blátě ucpat, takže průchodnost je dostatečná. Co se týče volby převodů, návyky z MTB je zde třeba u sady 105 lehce poupravit. Přeřazení jen o dva pastorky nahoru naráz vyžaduje větší razanci do pedálů, případně zařadit ještě jednou. Kvůli hmotnosti a menšímu odporu plášťů nebo nezanořování vidlice ale kolo nemá takovou tendenci zpomalovat, takže to chce jen víc zabrat. Rám je na to připravený a delší zadní stavba vás nepustí ve výjezdu na zadní, takže je to perfektní opora, a nejlehčí převod je pak dostatečně frekvenční i na ostřejší stojky. Ve sjezdech jsme pak ocenili výkon a dávkování síly brzd, kdy při horním úchopu pák lze přibrzdit i jedním prstem. Spodní úchop řídítek sice nabízí páky dostatečně blízko, ale pozor na účinnost, předek přece jen může jít taky hned do smyku. Vyšší pozice řídítek a porce jistoty dané geometrií však ve sjezdech protáhnou i méně zkušeného jezdce všemi nástrahami, takže ani v tomto směru kolo nestrádá. A kdo se chce častěji odlepit od země, prosím, ale musí hezky zatáhnout za pedály a řídítka naráz, zadní stavba a délka představce tady nedovolí to, co bike s polovičním představcem.
Cyklokros, tedy v takovémto rekreačním vyjížďkovo/tréninkovém pojetí, je příjemným zpestřením, tedy pokud máte odpovídající stroj, jakým testovaná „efpětx“ bezesporu je. Rám, vidlice, brzdy a další komponenty ale zvládnou i závodní okruhy, takže buď jako cenově rozumný model se špičkovým rámem, nebo jako základ pro postupné odlehčování některých dílů, testovaný kousek zkušené i začínající cyklokrosaře nezklame.
Rám: UHC Advanced+ TeXtreme Carbon
Vidlice: UHC Advanced+ TeXtreme Carbon, Alu sloupek
Kliky: FSA Gossamer Pro ABS, 36/46, 175 mm
Brzdy: Shimano RS505, 140 mm
Řazení: Shimano RS505, 2x11
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Ráfky: Felt CXR3
Pláště: Schwalbe X-One, 33-622
Náboje: Felt R3, 12x100, 12x142 mm
Sedlo: Prologo Nago Evo
Sedlovka: Felt CXR2
Řídítka: Felt CXR SuperLite
Představec: Felt CXR SuperLite
Hmotnost: 9,45 kg
Cena: 69 990 Kč
Pokud s nepříliš omezeným rozpočtem přemýšlíte o pořízení něčeho nepřehlédnutelného, jste na správné adrese. Nás o to více těší, že rám…
Takhle nějak by se dala charakterizovat lahůdka SB 4.5 kultovní značky Yeti, která i přes kombinaci zdvihů 140 mm vpředu a „jen“ 115 mm…