Už jsme si zvykli, že jakmile je u některého KTM v názvu dodatek „Sonic“, je to vždy to nejrychlejší, nejtužší, případně nejlehčí a logicky také nejdražší. Silniční model Revelator Lisse Sonic je přesně takovým ultimativním strojem, který nezná sebemenší kompromis a jehož cenovka 251 490 korun z něj dělá kolo snů. Něco ve stylu legendárního Ferrari F40, jen na dvou kolech a bez dvanáctiválce, zato s využitím technologií jedenadvacátého století. Řada Revelator Lisse nejde možná tak nekompromisně po každičkém uspořeném gramu jako superlehký Revelator Alto, jehož rám váží jen 790 gramů, ale testovaná modelová řada má za cíl trochu něco jiného, a sice co nejlepší aerodynamiku při zachování všech stavebních kamenů klasického závodního kola. Při hmotnosti rámu pod hranicí tisíc gramů nabízí tudíž nejen optimální obtékání vzduchu, ale především fantastickou torzní i boční tuhost, již by tento stroj mohl klidně vyučovat. I v testované největší velikosti XL (59 cm) byl jeho rám z hlediska kvality přenosu síly zcela nekompromisní a nejen v této disciplíně rozhodně patřil k nejlepším kolům, která kdy prošla naším testem.
Již od pohledu má Revelator Lisse konstrukční prvky donedávna typické pouze pro kategorii časovkových speciálů – platí to o provedení zadní stavby, profilu spodní i horní trubky či o celé partii hlavy, která je nebývale úzká a její průřez vychází z obligátní kapky. Stejně tak sedlová trubka, jejíž středová partie kopíruje linii zadního kola, je ryze aerodynamickým řešením a k nejtypičtějším „lisse-prvkům“ patří konstrukčně unikátní karbonový představec. Na jeho vývoji si konstruktéři z Mattighofenu doslova smlsli a výsledkem je nejen plná integrace veškeré kabeláže hydrauliky brzd, ale navíc opět dokonalá tuhost. Takže ani spurteři nebudou moct nejluxusnější verzi Revelator Lisse cokoli vytknout. Pojem integrace je u této modelové řady dotažen k maximu, byť s vedením kabelů elektronického řazení si nikdo nemusel příliš lámat hlavu, neboť je na testovaném topmodelu použita bezdrátová elektronika Sram Red eTap AXS. Níže postavené stroje téže řady ale mají útrobami vedenou kabeláž řazení, ať už klasickou sestavu lanek a bovdenů, nebo kabely systému Shimano Di2.
Každopádně to hlavní, čím se nejluxusnější Sonic liší od „standardních“ modelů dané řady, je očím skryto. Jde o odlišnou skladbu vláken a použití nejnákladnější technologie, jež se promítla do zmíněné extrémní tuhosti při zachování příznivé hmotnosti. Stačí letmý pohled na rám, na jeho optickou mohutnost a aerodynamické tvarování, abychom znejistěli – jak je možné, že se podařilo dosáhnout hmotnosti pod jedno kilo? Kouzelníci od KTM v případě Revelator Lisse Sonic stvořili skutečně extrémní silničku. Extrémní svým výkonem!
Tuhost a aerodynamika v praxi
Celková hmotnost 7,6 kilogramu nemůže být logicky rekordně nízká, ostatně ani karbonová kola Zipp s výškou profilu ráfku 58 milimetrů nemají za cíl extrémní redukci obvodové hmotnosti. Hlavní parketa tohoto modelu je trochu někde jinde. Nejde o okamžité zrychlení v nízkých rychlostech, ale v těch vysokých. Samozřejmě nejde ani o návykový projev v kopcích, ale primárně na rovinatějších tratích – byť ani v těch kopcovitých se kolo rozhodně neztratí. Každopádně dojem „superkola“ se začíná projevovat někde okolo rychlosti třicet kilometrů za hodinu. Už v ní máme pocit, že sedláme časovanou bombu, že stačí jen trochu více zabrat. A daný pocit se umocňuje s každým dalším zrychlením. Ve čtyřicítce máme ještě větší dojem, že chce kolo dále akcelerovat, v pětačtyřiceti stejně tak. A vězte, že tohle kolo doslova žadoní, abychom mu (sobě) naložili a dostali ze sebe naprosté maximum. Chce nás zničit a je jen na nás samotných, jestli se na tuhle hru necháme zlákat, či nikoli. Na tomhle KTM se dá těžko vrátit z tréninku s průměrnou rychlostí šestadvacet sedmadvacet kilometrů za hodinu. Za prvé bychom si připadali trochu trapně, něco jako jet s lambem celou dobu na trojku. A za druhé to tak nějak nejde fyzicky, i průměrně trénovaný silničář se s takovým kolem vrací z půldenní vyjížďky minimálně s průměrem třicet, pokud tedy ony kilometry nepotřeboval najet někde po Šumavě.
Sestava rámu a kol Zipp se tady fantasticky doplňuje, vždyť maximální důraz na aerodynamiku je vidět i z typického povrchu ráfků, na nichž najdeme velmi jemné důlky – podobně jako na povrchu golfového míčku. Navíc je zde další efekt, který z nás chce dostat maximum, jakého je naše tělo schopné. Je to již zmíněná tuhost, rámu, vidlice i kol. S každým silovým záběrem do pedálů máme pocit, že celých sto procent energie jde jen a pouze na pohyb vpřed. Účinný psychický doping v té nejryzejší a navíc povolené podobě!
Ptáte se na jízdní komfort? V tomhle konkrétním případě otázka ne zas až tak důležitá – vzhledem k rychlosti, jakou nám kolo poskytuje, bychom mu dokázali odpustit, i kdyby bylo při jízdě tvrdé skoro jako kámen. Jenže ono není. Moc velké iluze jsme si o pohlcování otřesů od nekvalitního asfaltu nedělali, proto jsme byli v reálu o to více překvapeni. Není to sice logicky vyložená „žehlička“ nerovností a vibrací, ale mezi dalšími, aerodynamicky laděnými konkurenty patří toto konkrétní KTM rozhodně k těm nejpohodlnějším, či přesněji nejméně spartánským. Nejvíce překvapila schopnost sedlovky, respektive její sestavy se sedlovou trubkou, pružit v předozadním směru. Použitý „U-profil“, tedy průřez se zadním zploštěním, v tomto ohledu zafungoval na výbornou. Předek je pocitově oproti zadní partii tvrdší, ale ne natolik, aby to jezdec registroval jako něco rušivého.
Jízdní pozice je už v sériovém nastavení laděna pro celodenní ježdění, tedy i jednorázových několik set kilometrů v sedle. Sice je zde sedlovka s nulovým offsetem, ale jinak máme před sebou klasické závodní silniční kolo s optimální pozicí sedla vůči klikám a s nataženějším posedem. Stejně tak z hlediska geometrie je Revelator Lisse Sonic strojem dlouhých tratí. Ovladatelnost je velice příjemná a živost přesně taková, jakou bychom si v této kategorii přáli. Jinými slovy – i v padesátce můžeme pustit oběma rukama řídítka (k čemuž nikoho rozhodně nenavádíme), aniž by nás kolo vytrestalo. Schopnost vedení přímého směru je vyloženě příkladná a dokonce ani citlivost na boční vítr nebyla zdaleka tak výrazná, jak u podobně vysokých aero ráfků většinou očekáváme. V nízkých i vysokých rychlostech je tedy směrová stabilita ideální a přitom jakmile přijdou na řadu zatáčky, zjistíme, že i v nich se toto KTM chová jako ryba ve vodě. Ovšem o schopnostech v zatáčkách dá vědět až ve chvíli, kdy jej položíme do první z nich. Takové naladění máme rádi a uspokojí také potřeby jezdců z opačných pólů pelotonu – spokojen bude závodník i rozmazlený amatér, který se jen párkrát do roka se svým superkolem postaví na start silničního maratonu.
Také funkce osazení byla příkladná. Sice nepatříme zrovna k obdivovatelům ovládání bezdrátové elektroniky Sram, ale po chvilce zjistíme, že odlišnosti oproti konkurentům vlastně ničemu nevadí. Již po pár kilometrech mačkáme pro práci přesmykače automaticky obě páčky najednou, aniž bychom nad tím museli přemýšlet. Změna převodu je navíc rychlá a pocitově velmi kultivovaná. Zmenšení pastorků i převodníků, tedy jakýsi „novodobý silniční microdrive“, znamená dvanáct pastorků kazety 10-28 s převodníky 48/35. Ideální rozsah, ať už pro kopce či táhlé sjezdy. V dobrém světle se předvedly také kotoučovky s příjemně krátkým krokem na pákách a pochvalu si již tradičně odnáší obutí od Schwalbe, konkrétně model Pro One Evo V-Guard v šířce 25 mm.
Tolik tedy k tomu nejluxusnějšímu, co najdeme v silniční kolekci rakouského KTM.
Technické specifikace:
Rám: Aero-Design Premium Carbon
Vidlice: Aero-Design Performance Carbon F11
Kliky: Sram Red 48/35
Brzdy: Sram Red 2-piston, 140 mm
Řazení: Sram Red eTap AXS
Přehazovačka: Sram Red eTap AXS
Přesmykač: Sram Red eTap AXS
Kola: Zipp WH404-CC Firecrest 58 Carbon
Kazeta: Sram Red XG1290 10-28 (12)
Pláště: Schwalbe Pro One Evo V-Guard TLE, 25 mm
Řídítka: Ritchey WCS Carbon Streem II
Představec: KTM Lisse Carbon
Sedlovka: KTM ProLink zero Carbon aero
Sedlo: Fizik Arione R5
Hmotnost: 7,6 kg (vel. XL)
Cena: 251 490 Kč
Merida měla vždy ucelenou řadu fullů téměř pro všechny disciplíny, a když na loňský rok doplnila modely One-Twenty o plovoucí uložení…
Možnost otestovat některý z prototypů připravované novinky bývá vždy zajímavé, což platí o to více, jedná-li se o českou „handmade“ značku.…