Jistě jste také zaznamenali, že namísto běžných silničních kol střední či vyšší třídy v poslední době potkáváme stále více kvalitních gravelů. Zdaleka to však neplatí pouze v silničním segmentu, gravely totiž za poměrně krátkou dobu dokázaly v lehčím terénu zastoupit mnoho klasických hardtailů. Slovo „všeuměl“ je zde více než výstižné a postaví-li někdo gravel s důkladným promyšlením všech detailů, univerzalita a reálné schopnosti mimo asfalt mohou být nečekané. Přesně to je případ modelu Ronin XC, zásadní novinky domácího Authoru pro letošní sezónu. Od prvních metrů nás tento gravel na sedmadvacítkových kolech nadchnul a během dvou týdnů společného soužití jsme si ho jednoduše zamilovali. Málokdy píšeme finální verdikt už v úvodu testu, ale Ronin XC je jedním z nejlepších gravelů, který se nám doposud dostal do rukou, a to se může pochlubit poměrně dostupnou cenovkou 44 990 korun.
Základním stavebním kamenem kola se stal rám, jenž známe z vrcholného modelu Ronin SL. Oba stroje totiž pojí nejen zcela totožná geometrie, ale také veškeré konstrukční prvky rámu a především použitý materiál. Tím jsou tenkostěnné chrom-molybdenové trubky Reynolds 725, svými parametry navazující na špičkovou řadu 753. Užité trubky se mohou pochlubit trojitě zeslabovanou stěnou, díky níž se podařilo ušetřit nějaké ty gramy, takže celková hmotnost kola v námi testované třetí největší velikosti 540 byla poměrně příznivých 10,9 kilogramu. Ostatně jméno Reynolds bylo vždy synonymem nejvyšší kvality a z těchto trubek byly stavěny rámy nejzvučnějších značek. Jak jsme již zmínili, rámový základ je shodný s variantou SL, oproti níž však testované XC vsadilo na kola průměru 27,5“ a především výrazně širší pláště, konkrétně 48 milimetrů. Obutí je zde to vůbec nejlepší, a sice kevlarové pláště Panaracer Gravel King SK, jež jsou nedotknutelnými miláčky celé gravelové komunity.
Sport, zábava i praktičnost v jednom
Menší kola a výrazně širší pláště, co z toho v reálu vyplývá? Více pohodlí, trakce a větší míra zábavy zaručená ještě lepší ovladatelností, to vše o Roninu XC platí v plné míře! Vlastně nás až překvapilo, jak sebevědomě si tento gravel počíná prakticky v kterémkoli terénu, jemuž bychom ještě dali visačku „čistokrevné cross-country“. Dokonce i trochu techničtější kamenité pasáže, tedy za předpokladu suchého podkladu, zvládalo kolo s nemalou rezervou a platilo to jak o sjezdech či různých terénních schodech, tak i v případě stoupání. V těchto okamžicích jsme měli pocit, že sedláme spíš tuhý hardtail se silničními řídítky. Průchodnost terénem či míra „fun factoru“ rozhodně přesáhla schopnosti, na něž býváme zvyklí od ryze závodních cyklokrosových speciálů.
V běžném terénu jsme za sucha ani jednou necítili, že bychom kolo dostali do úzkých. Výborně si Ronin XC vedl také v zatáčkách, na rychle projížděných klikatých pěšinách či dokonce v klopenkách. S použitím menšího průměru kol oproti 28“ verzi Roninu zde souvisí snad jediné teoretické omezení vyplývající z nižšího těžiště, či přesněji z nižší pozice středu. Co nejníže umístěné těžiště je sice přesně tím, co násobí pocity z dokonalé ovladatelnosti, současně jsme si však klikami tu a tam škrtli o nějaký ten kámen či kořen – což ale jen dokazuje, do jak tvrdého terénu nás celkové schopnosti kola zavedly. Tedy do míst, kam bychom se s běžným gravelem z principu asi nevydali. Z našeho pohledu je tak verze XC nejzábavnější a vlastně i nejuniverzálnější z celé řady Ronin. Tak nás napadá, už jste někdy sedlali gravel, který by vás svými nadstandardními schopnostmi vyprovokoval k tomu, že na něm budete zkoušet třeba bunny-hop? Máte jej před sebou!
Ke geometrii nemáme jedinou připomínku a pozici klik nad terénem si můžeme celkem snadno pohlídat. Hodně mile nás překvapila celková tuhost rámu, ať už při záběru nebo při průjezdu sérií zatáček. Pevné osy určitě měly na tuhost svůj vliv, ale především to byla správná volba materiálu, který dokáže být současně dostatečně poddajný pro pohlcování nemalé části rázů. Přední vidlice je přitom kompletně duralová, navíc s kónickým sloupkem a 1,5“ spodním ložiskem, přesto jsme ani po půldenní jízdě doslova cestou necestou neměli pocit, že bychom byli znatelně „vyklepaní“. Svou roli v tomto ohledu jistě sehrály již zmíněné pláště, které jsou podle nás jedním slovem fantastické. A pokud bychom náhodou chtěli ještě navýšit pohodlí jízdy, můžeme sáhnout třeba po karbonové sedlovce, útlý průměr 27,2 milimetru je pro komfort zcela ideální.
Zatím jsme ale psali pouze o terénu, jenže výhody gravelu mají být především v univerzalitě. Jak je na tom tedy druhá stránka kola, a sice schopnost neomezovat nás v rozletu na asfaltu? Tato disciplína byla ve finále asi stejným překvapením jako terénní schopnosti. Říká se, že cokoli univerzálního nebývá ve výsledku ideální ani na jedno, to však rozhodně není případ Ronina XC. Menší průměr kol znamená lepší akceleraci a když k tomu přidáme lehké kevlarové pláště, byť trochu objemnější, rozhodně jsme neměli pocit, že by tento 27,5“ gravel jel po asfaltu méně ochotně nežli jeho standardní 28“ konkurenti. Abychom naše pocity vysvětlili přesněji – zatímco na asfaltu jsme měli pocit klasického rychlého gravelu padesátitisícové třídy, jeho terénní schopnosti naše očekávání výrazně předčily.
Ocel tedy nemusí být retro a Ronin XC nás neskutečně bavil. Při jízdě zde člověk vůbec nepřemýšlel o tom, jakou pasáž kolo zvládne a jakou už ne, s tímto gravelem jsme prostě jezdili prakticky stejným způsobem jako na běžném lehkém XC hardtailu, což je pro gravel to nejlepší možné hodnocení. Pokud jsme většině klasických gravelů mnohdy vytýkali, že i přes avizovanou univerzalitu je nutné v terénu přece jen hodně zpomalit a pečlivě volit stopu, tak to zde neplatí. Ronin XC projede většinu pasáží naplno jako cross-countryový bike. Navíc řídítka vycházející z těch silničních pomohou v terénních výjezdech, neboť nás při úchopu za páky dostávají znatelně více dopředu.
Reynolds – krásná práce!
Na konec jsme si nechali popis použité techniky, přičemž nejprve se zaměříme na samotný rám. Vyšší, atraktivně tvarovaná kónická hlava, jasně patrný sloping, jednodílný bovden k přehazovačce i hadice zadní brzdy tažené zespodu dolní trubky – zdá se, že funkce slaví trumf nad zbytečnými designovými kudrlinkami. Tedy směr, kdy funkce určuje tvar. Přesazení hlavy nad horní trubku je ryze praktickou záležitostí, abychom to nemuseli přehánět s počtem podložek pod představcem. Také zadní stavba ctí spíše designový a konstrukční minimalismus, dvojice klasických můstků nabízí snadnou montáž blatníků a řada závitů uspokojí náročné cykloturisty vyžadující nosiče. To ostatně platí také o šestici závitů na ramenech přední vidlice, byť celkový duch tohoto gravelu svádí spíše k čistokrevnému bikepackingu. Pardon, gravel-packingu. Hodně se nám líbily také nekonvenční zadní patky, které již známe z modelu Ronin SL. Nepřehlédnutelným detailem je naletovaný držák pro přesmykač, byť v tomto případě nevyužitý. Toto je další doklad, že jde o totožný rám s „eselkem“, a navíc nám přijde praktický pro jezdce, kteří by si v budoucnu chtěli ještě navýšit převodový rozsah montáží přesmykače a „dvojplacky“. Ovšem sériový převodový rozsah je více než dostatečný.
Z hlediska komponentů jsme byli maximálně spokojeni a nová čistě gravelová sada Shimano GRX 600 fungovala bezchybně jak z hlediska řazení, tak i výkonu brzd. Velmi příjemný byl také tvar řídítek Ritchey Road ErgoMax, která jsme už v loňské sezóně hodně chválili. Ovšem i zdánlivá drobnost, jakou je omotávka, může udělat radost – zde použitá „micro fiber / gelová“ omotávka od Authoru je totiž fantastická. A design kola? Matově šedá barva působí moderně a v reálu vypadá fakt pěkně, zvlášť na útlých trubkách.
Technická specifikace
Rám: triple butted Cr-Mo Reynolds
Vidlice: Author dural 1,5“ tapered
Kliky: Shimano GRX 600-1, 40 z.
Brzdy: Shimano GRX 400, 160 mm
Řazení: Shimano GRX 600
Přehazovačka: Shimano GRX 812
Náboje: Shimano 105
Ráfky: Jalco SR240
Kazeta: Shimano CS-M7000 11-42 (11)
Pláště: Panaracer Gravel King SK 650B x 48c
Řídítka: Richey Road ErgoMax
Představec: Ritchey Comp 4Axis
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Author Guru CR
Hmotnost: 10,9 kg (vel. 540)
Cena: 44 990 Kč
Naposledy jsme od domácího Leader Foxu testovali zajímavý e-bike se středovým pohonem Fazua, tentokrát zde máme opět klasický horský model,…
V celé té záplavě všemožně přetvarovaných a mnohdy rádoby aerodynamických karbonových silničních rámů současnosti působí Ritchey Logic jako…