V celé té záplavě všemožně přetvarovaných a mnohdy rádoby aerodynamických karbonových silničních rámů současnosti působí Ritchey Logic jako z jiného světa. A on skutečně z jiného světa je. Tento rámový set za prvé vzniká v malých sériích, za druhé nadále spoléhá na útlé elegantní chrom-molybdenové trubky a za třetí vše završuje designem a barevnými kombinacemi, které se nebojíme označit za dokonalé retro. Ostatně, velmi zajímavá šedavě modrá metalíza může našincům připomínat původní rokycanské závodní speciály. Jenže! To, co na první pohled vypadá jako návrat do minulosti, nabízí zcela současný jízdní projev a parametry – v řadě ohledů je tento ocelový Ritchey Logic podle našeho názoru ještě lepší než mnohý „karbon“ od nejzvučnějších značek! V čem tkví jeho kouzlo? Je zde tuhost, jíž bychom od oceli určitě nečekali a stejně tak příkladně naladěná geometrie, ale tím hlavním, co nás ohromilo, byl jízdní komfort a celková kultivovanost projevu. Je to podobné, jako byste u výkonného, čistě sportovního vozu docílili jízdního komfortu Rolls-Roycu, ovšem bez ztráty původních jízdních dovedností.
Tom Ritchey u svých rámů, ať už silničních či bikových, dlouhá léta s oblibou popírá obecné přesvědčení, že ocel je dávno přežitá a že je navíc vhodná maximálně tak pro konfekční postavy. Námi testovaný silniční rámový set Logic, ve velikosti 59 cm největší nabízený, pod jezdcem výšky 192 centimetrů ukázal nadstandardní tuhost, a to jak boční, v partii okolo středového pouzdra, tak i celkovou torzní. Kdo by to byl od útlých trubek čekal? Tutéž zkušenost však máme s Ritcheyho bikovými rámy řady Ultra. Každopádně u testované, zatím poslední generace silničního rámu Logic se hodně pracovalo na dalším navýšení komfortu, došlo k mírné úpravě geometrie a také konstrukce, nově umožňující montáž širších plášťů. Maximum je zde až třicet milimetrů, optimum je okolo 25-27 mm. Daný rám je proto možné naladit jako standardní silnici, nebo zde podpořit určitý menší gravelový přesah. Nám osobně dělaly po dobu testu společnost závodní sedmadvacítky značky Challenge.
Prostě klasika
Z hlediska materiálu bylo vsazeno na osvědčené tenkostěnné chrom-molybdenové trubky Logic s trojitě zeslabovanou stěnou, jež pro potřeby Toma Ritcheyho produkuje společnost Tange. Hmotnost rámu ve velikosti 55 cm je 1750 gramů, přední celokarbonová vidlice váží skvělých 325 gramů, a to s nezaříznutým sloupkem. Rám v sobě nezapře eleganci a jedním z dominantních, pro značku charakteristických prvků je třeba horní napojení sedlových vzpěr, přesněji integrace stahovacích oček přímo do tohoto spoje, které v reálu vypadá parádně. Neméně efektní je velmi lehká kovaná a následně obráběná hlavová trubka s rozšířením obou konců pro usazení integrovaných ložisek. Nádherný detail. Současně se ale zbytečně neexperimentovalo, což je jen dobře. Závitové středové složení šířky 68 milimetrů, klasický brzdový můstek zadní stavby a především vymazlené, extra titěrné patky s plastickým logem „TR“ zezadu – to vše jsou možná retro prvky, u kterých si však přejeme, aby v dané podobě přežily aspoň dalších sto let! Platí to rovněž o minimalistických opěrkách řadicích bovdenů nebo o sedlové trubce s vnitřním průměrem 27,2 milimetru, která je poměrně zásadním prvkem pro výsledný komfort sestavy rám/sedlovka. V nabídce je také disková varianta tohoto rámu a aby byl výčet silniční kolekce Ritchey kompletní, musíme zmínit rovněž unikátní skládací modely Break-Away, a to i v karbonové verzi.
Zpět ale k rámu Logic, který je nabízen jako set s vidlicí a hlavovým složením WCS, a to za cenu 34 990 korun. Konkrétní podoba kola jako celku je tedy již na majiteli, jeho vkusu, potřebách i rozpočtu. To se Logic-ky týkalo i námi testovaného kola, které již mělo svého majitele. Namíchání finálního osazení nám ale přišlo promyšlené do posledního detailu a takto nějak by Logic vypadal, i pokud bychom si jej naspecifikovali sami. Tenké trubky a vysoké karbonové ráfky sice jako sestava možná vypadají nezvykle, ale daná kombinace se v reálu skvěle doplňuje. Mimochodem, přední vidlice patří k nejpěknějším, jaké jsme doposud viděli. Trojúhelníkový profil jejích ramen doplňuje sloupek průměru 1 1/8“, tedy standardní oversize, nikoli kónické provedení, což je jeden z důležitých dílků skládanky zvané celkový jízdní komfort.
Jízda na vzduchovém polštáři
Komfort nemusí být jen o schopnosti pohlcovat otřesy od nekvalitního asfaltu či vibrace při jízdě po „roletě“, ale také o kultivovanosti a potlačení všech nežádoucích zvukových vjemů. Ritchey Logic nám ukázal něco, čemu jsme již dávno odvykli. Tedy naprostou bezhlučnost projevu, tak neznámou drtivé většině moderních karbonových kol – u nichž se třeba pouhé cvakání od klik přenáší celým rámem a my z něho málem zešílíme. Zde to neplatí. V daném ohledu je ocel nedostižná a pokud ji správně naladíme a doplníme karbonem na pár důležitých místech, v tomto případě hlavně u vidlice, výsledkem je pohodlí, které strčí většinu „celokarbonů“ do kapsy.
Každopádně bezhlučnost, tedy potlačení přenosu veškerých nepříjemných zvuků, jezdce překvapí již během prvních metrů a přesvědčujeme se o tom při každém najetí na méně kvalitní asfalt. Jinými slovy, kde bychom u „rezonujícího“ karbonu měli pocit, že se na tak špatném povrchu musí každou chvíli rozpadnout, tam ocelový Logic projede s velmi utlumeným, téměř neslyšným zvukovým doprovodem. Nejvíce nás to překvapilo u vysokých karbonových ráfků, které mají takřka vždy ze své podstaty tendence rezonovat, ať už na špatném povrchu či při vysokých rychlostech. Chrom-molybdenový Ritchey však dokázal zkultivovat i tato kola a výsledek byl tichý na jakémkoli povrchu.
Také z hlediska schopnosti pohlcovat otřesy patří rámový set Logic k tomu nejlepšímu ve svém segmentu. Částečně za to jistě mohou úpravy, k nimž u zatím poslední evoluce rámového setu došlo. Vedle rozšíření zadní stavby, hlavně v napojení řetězových vzpěr na středové pouzdro, se dané úpravy dotkly také přední vidlice, která je nyní trochu delší a pod korunkou mírně rozšířena. S mírným prodloužením ramen došlo k navýšení její schopnosti pružit – podobně se řeší navýšení komfortu předku kola pro extrémní závody typu Paříž – Roubaix, což se týká třeba i současné generace speciálů Ridley Noah. Ale tím trochu odbíháme, zpět k Ritchey. Velmi důležitým prvkem v tomto ohledu je již zmíněný sloupek, který má po celé své délce průměr oversize 1 1/8“, není tedy kónický, jak je dnes zvykem. Právě standardní, konstantně široký sloupek a celokarbonová konstrukce vidlice mají podle nás zásadní vliv na výsledný komfort a když k tomu přičteme karbonové ráfky, naprosto famózní pláště Challenge Strada Pro nebo sedlo Ritchey Skyline WCS s karbonovými vzpěrami, výsledkem je jedno z úplně nejpříjemnějších silničních kol, která nám kdy prošla rukama.
Celková hmotnost 7,75 kilogramu u testovaného kola může být trochu zavádějícím údajem, akcelerace je pocitově o dost ostřejší, byť logicky ne vyloženě živelná. Nicméně pokud bychom se zaměřili na poměr mezi pohodlím, kultivovaností projevu a zrychlením, jen těžko si vybereme lépe. K tomu všemu má samozřejmě co říct také geometrie, která byla sice lehce upravena pro možnost osazení širšího obutí, nadále ale zůstává enormně přátelská k jezdci. Tom Ritchey geometrie vždycky uměl a silniční rám Logic působí v jakékoli rychlosti velmi stabilně. Dokonce i při jízdě ze sedla drží přímý směr bez jakéhokoli přetahování se s řídítky. Jezdce skoro až ukolébá pocitem, že jej nic nevyvede z míry, na čemž měl jistě částečnou zásluhu i 120 mm dlouhý představec konkrétního testovaného kola. Připletou-li se nám ale do cesty zatáčky, zjistíme, že kolo reaguje přesně tak, jak si přejeme – jen nám o své točivosti a dalších schopnostech nedává vědět při běžné jízdě, třeba při skupinovém tréninku v „balíku“. Schopnost zahladit nerovnosti bez jakýchkoli zvukových rezonancí nejvíce oceníme v okamžiku, kdy v zatáčce naplno vymeteme sérii děr či asfaltovou roletu. V ten moment budeme děkovat i širšímu obutí!
Zaměříme-li pozornost na další osazení, tak vedle dokonale fungující sady Shimano Dura-Ace se nám hodně líbila již zmíněná, konstrukčně úplně nová sedlovka WCS s nulovým offsetem a se sedlem Skyline, a pak také aktuální generace představce a řídítek WCS. Řídítka série Classic s klasickým obloukem „Giro d'Italia“ uchvátí všechny tradicionalisty, přesto je však oblouk řídítek vytvarovaný přesně tak, aby páky navazovaly v nejvhodnějším úhlu. Mimochodem, představec a řídítka jsou v tomto designu na trhu druhou sezónu a vypadají opravdu nádherně.
Nyní již pár slov závěrem. Tom Ritchey je, i přes své inovativní schopnosti, v některých ohledech nadále tradicionalista a je přesvědčen, že co dokonale funguje, bylo by chybou měnit. S čímž nelze než souhlasit. Proto ocel, proto stále tradiční patky nebo jen pozvolná evoluce geometrií. Z hlediska jízdního projevu, byť je použit tradiční materiál, je však silniční rámový set Logic velmi moderní a splňuje nejnáročnější požadavky hodně zmlsaných zákazníků. Unikátní je nejen nabízeným komfortem, tedy svou schopností zahlazování otřesů a vibrací, ale hlavně celkovou kultivovaností projevu. Toto byla vlastnost, jíž jsme si během několika set kilometrů testovacích jízd užívali plnými doušky a budeme na ni vzpomínat. To víme už nyní.
Z hlediska použitého materiálu i designu šlo v případě námi zkoušeného kola o zcela sériový rámový set Logic, vedle něj má však Ritchey v nabídce také limitovanou edici kombinující několik různých druhů rámových trubek, ale o tom třeba někdy příště.
Rámový set Ritchey Logic:
Rám: heat treated, triple-butted Ritchey Logic steel
Vidlice: Ritchey WCS Carbon Road
Hlavové složení: Ritchey WCS 1-1/8“ integrované
Vnitř. průměr sedlové trubky: 27,2 mm
Středové pouzdro: závitové, 68 mm
Hmotnost rámu: 1750 g (velikost 55)
Hmotnost vidlice: 325 g
Nabízené velikosti: 49, 51, 53, 55, 57, 59 cm
Cena rámového setu: 34 990 Kč
Context 29 ASL rozšířil nabídku dámských hardtailů domácího Authoru a rovnou zaujal roli topmodelu své části kolekce. Nabídne čistě…
„Chtěl bych nějakou trochu slušnější devětadvacítku v ceně okolo dvaceti tisíc korun“, to je věta, s níž se prodejci setkávají velmi často.…