Americká značka Lezyne má ve své nabídce samé šperky, přičemž testovaná hustilka Alloy Floor Drive je toho skvělým příkladem. Dokonalá funkce se u ní snoubí s vysokou odolností a hlavně nádherným zpracováním, kdy je leštěné frézované tělo doplněno stabilní duralovou základnou a parádní dřevěnou rukojetí. Přičteme-li k tomu propracovanou koncovku a obří manometr, z něhož by nejspíš dokázal hodnoty odečítat i slepec, máme před sebou skutečně luxusně provedený produkt, který jen tak mimochodem zvládá tlak 220 psi, tedy rovných patnáct barů!
Pokud se porozhlížíte po skutečně odolné dílenské pumpě, která vydrží sloužit celé dlouhé roky, jste zde na správné adrese. Zde skutečně nebylo cokoli podceněno, a proto i cenovka, ač vysoká, je vlastně adekvátní. Již samotný maximální dosažitelný tlak 220 psi je známkou, že výrobce každý detail nadimenzoval pro dlouhodobě vysoké zatížení. Zvlášť máme-li v plánu často dofukovat silniční pláště na vysoký tlak, bude zkoušený model skvělým společníkem, ovšem neméně sebevědomě si poradí také s bikovým obutím. Snad vyjma „nahození“ bezdušového systému, ale to je věc, s níž marně bojuje drtivá většina standardních dílenských hustilek.
Celková výška pumpy bezmála sedmdesát centimetrů značí dvě věci – za prvé dostatečně objemnou komoru a za druhé ideální ergonomii, kdy není zapotřebí se při huštění kola příliš předklánět. Samotný CNC obráběný plášť je však optimálním kompromisem, a to v nejlepším možném významu tohoto slova. Díky své délce nabídne značný objem na jedno stlačení pístnice, především ale zajistí nebývale snadné dosažení vysokého tlaku. V tomto směru je průměr pláště ideálem, a pakliže máme v plánu silniční plášť nahustit na nějakých deset barů, nejen že se u toho nezapotíme, ale máme tam požadovaný tlak dříve, než se stačíme jen lehce zadýchat. U Lezyne zkrátka dobře vědí, co dělají. Totéž lze říci o provedení bytelného podstavce tvořeného jednodílným odlitkem, včetně pouzdra na manometr. Ani vyloženě nešetrná manipulace nemá šanci manometru jakkoli ublížit, či jej dokonce ulomit. S hustilkou za dva tisíce asi nebudeme schválně házet, ale ani náročné nasazení u týmového mechanika, s velmi častým převážením v autě, na hustilce nejspíš nezanechá sebemenší stopy.
Manometr ocejchovaný do 220 psi je skvěle přehledný, takže díky jeho velikosti vůbec nevadí, že je součástí podstavce. Stejně tak je velmi přesný, což jsme však u Lezyne tak nějak očekávali. Líbila se nám ale především celková bytelnost pumpy, kdy při dosahování vysokého tlaku vynikla tuhost spojení podstavce a pláště, případně pístnice a rukojeti. Všechny spoje i jednotlivé díly se zdají být nezničitelné, i zvukový doprovod při foukání jako by informoval o preciznosti konstrukce.
Sto dvacet centimetrů dlouhá hadice je nadstandard, nás však více zaujalo provedení koncovky. Na první pohled totiž může působit obyčejně – bez automatického přepínání pro konkrétní typ ventilku. Jenže! Ve chvíli, kdy s koncovkou začneme pracovat, zjistíme, že je naprosto dokonalá, a životnost asi bude patřit i v případě tohoto ne nedůležitého detailu mezi silné stránky. Do maximálně odolného konceptu by zkrátka hlavice s automatickým přepínáním nezapadala. Takže je nutné před nasazením na galuskový či autoventilek otočit červeně anodizovanou duralovou redukci, jež se společně se zlatě eloxovaným dílcem otáčí v celé hlavici. Dokonalé utěsnění kolem ventilku je samozřejmostí a poctivé gumové O-kroužky jsou v tomto ohledu sázkou na jistotu. Lze je jednou snadno vyměnit, takže i po letech používání může být koncovka po funkční stránce opět jako nová. Příjemným detailem je rovněž minimalistické tlačítko pro jemné upouštění tlaku.
Dřevěná rukojeť je spíše stylovou záležitostí nežli vyloženou nezbytností. Na závěr pár čísel. Hmotnost hustilky je 1260 gramů a cena činí 2090 korun.
(kad)
Cyklistických multiklíčů má značka XLC v zásobě docela širokou škálu a námi testovaný model TO-M14 patří do řady Q-Serie, jež nabízí asi…
Vysoce kvalitní bílé plastické mazivo s obsahem PTFE, laicky nazývané „bílá vazelína“, je klasikou v případě precizní péče o ložiska či…