Merida One-Twenty 7900
Držet se několik let podobné koncepce celoodpruženého rámu a postupně ji ladit, to musí přinést své ovoce. A právě tohle se povedlo Meridě s nově koncipovaným 27,5“ modelem One-Twenty, jemuž nebude cizí, kromě maratonu, ani hodně technické trail ježdění.
Laik by možná na první pohled neřekl, že kolo je nějak výrazně inovované, ovšem opak je pravdou. Hydroformingem tvarované trubky si zachovávají pro značku typickou profilaci, ovšem horní oblouk známý z letoška dostal zcela opačné prohnutí směrem dolů. Rovněž zadní stavba pozicí hlavního čepu a vahadla připomíná již zavedené, ovšem zadní patka je na pevnou 12mm osu, vahadlo má přepracovaný tvar, sedlová trubka je nad středovým pouzdrem razantně prohnutá vpřed a hlavně tlumič je spodním čepem uchycen na prodlouženou část spodní kyvky, takže jde o plovoucí provedení. Přesmykač na navářku a hned čtveřice bovdenů vstupujících pod hlavou do spodní trubky jsou dalšími z mnoha změn, které vytvářejí zcela novou podobu oblíbeného modelu.
Když jsme u detailů, vnitřní vedení bovdenů přehazovačky, přesmykače, blokace sedlovky a tlumiče pak lze snadno servisovat díky přístupu zespoda před středovým pouzdrem, kde vše kryje plastový dílec. Bovden lockoutu tlumiče a sedlovky pak vstupuje do sedlové trubky zezadu.
Zdvihy 120 mm vzadu a 130 mm vpředu krotí jednotky Fox se společným ovladačem tří pozic komprese CTD, který už sice není tak rozměrný, ovšem pro maximální funkčnost vyžaduje přesné naladění napnutí obou lanek. Drobná odchylka totiž znamená, že vidlice je už zamčená, kdežto tlumič ještě pracuje ve středním režimu, po vyladění je to ovšem radost přidávat si v každém výjezdu nebo na asfaltu na výkonu blokací jedinou páčkou. Nutno podotknout, že systém s plovoucím tlumičem přinesl výrazný nárůst komfortu v podobě citlivějšího pružení, ovšem s o něco větším zanořováním do zdvihu, takže jsme ve výjezdech občas vozili páčku lockoutu na střední pozici Trail. Ve sjezdech ovšem chod odpružení v kombinaci s koly 27,5 palce rozhodně nepřipomínal po léta známých 120 mm zdvihu, ale celkově jsme měli dojem, jako by pod zadkem bylo o 20 mm víc. Celkově je tedy projev odpružení pocitově o kategorii výš, a kdybychom nebrali v potaz průměr trubek a střední míru torzní tuhosti rámu, pak bychom se nebáli si na tomto modelu střihnout i nějaké to lehčí enduro. Ambice na to chodem odpružení i celkovým projevem jednoznačně má.
Geometrie se totiž oproti předchozí verzi změnila v prodloužení horní trubky a zadní stavby a také úhel vidlice se snížil o stupeň, takže výrazně narostla stabilita ve sjezdech, aniž by kolo ztrácelo ve stoupání či na rovině. Kratší představec poplatný současným trendům totiž přední trojúhelník spolehlivě zkrátil a v ovladatelnosti přidal na razantnější odezvě řízení a jistějším vedení v zatáčkách nebo v rozbitém terénu. Ve sjezdu a hlavně do zatáček kolo získalo hodně plusových bodů, přitom ve výjezdech je to stále univerzál na švihově pojatý maraton i celodenní jízdu v těžkém terénu. Položenější úhel vidlice sice navýšil sjezdařské schopnosti, ale na druhou stranu tímto krokem ani nasazením větších kol neutrpěla točivost, která patří k velice slušnému průměru. Projet zatáčku v náklonu nebo z ní vystřelit pod plynem lehce na zadním, to je naprostá hračka. Jen hodně utažené točky dají lehce znát delší geometrii a položenější vidlici, takže přijde ke slovu využití smyku zadního kola.
Komponentové osazení nejvýše postaveného modelu rovněž přispělo k vynikajícímu projevu, protože sadě XT lze opravdu jen máloco vytknout, a totéž se týká i brzd se stejným logem a 180mm kotouči. Novinkový dezén plášťů dokonale tlumil, a hlavně výborně seděl i na mokrém podkladu, chválíme i tvar a šířku řídítek. Snad jen méně pohodlné sedlo nemusí být vyznavačům dlouhých vyjížděk zrovna po chuti.
V celkovém hodnocení je jasné, že zatímco starý One-Twenty byl maratonský a spíše na výkon zaměřený bike, nejmladší provedení je kolem skvěle mixujícím zábavu s výkonem, prostě univerzál každým coulem a v každém směru, který navíc jezdci už při prvním nasednutí okamžitě padne do ruky.
Rám: Alu 6066, One-Twenty Lite, 120 mm
Tlumič: Fox Float CTD
Vidlice: Fox F32 CTD, 130 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 24/38
Brzdy: Shimano Deore XT, 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore XT (15mm, 12mm)
Ráfky: DT Swiss 533D
Pláště: Schwalbe Nobby Nic, 2.25“
Sedlo: Prologo Nago Evo
Sedlovka: Rock Shox Reverb Stealth
Řídítka: FSA Afterburner Riser 740
Představec: FSA Afterburner 6
Hmotnost: 14,2 kg
Celoodpružený AdaptEdge - ať už v devětadvacítkové či „sedmadvacítkové“ verzi - je jednou z nejdůležitějších novinek značky Head. Naším…
Modus je vstupním modelem sázejícím na karbon, což však neznamená, že by byl jeho základ jakkoli ochuzen. Naopak, tvarově a převážně i…