Představit v testu kolo této značky může často přinést jiný dojem, než jaký získá jeho majitel, jenž si může navolit specifikace vyloženě na přání, a díky jinému odpružení či komponentům nebo dokonce rámu tak výrazně ovlivní jeho celkové chování. Poznávacím znamením testované dámské sedmadvacítky Malawi je kompletní sada pohonu Shimano Alivio a samozřejmě rám s prohnutou horní trubkou a typovým označením M-507.
Volba kabátu, ne charakteru
Zákazník sice v nabídce značky najde přesně tenhle model, ale standardně zobrazený s černo-růžovou barevnou kombinací. Černá se svítivě zelenou je jedna ze čtyř nabízených možností, a dále pak lze volit příplatkově lepší vidlici či komponenty, nebo naopak na kvalitě osazení cenově lehce ubrat. Držme se ale standardního osazení, jenž u Malawi představuje výše zmíněné devítkové Alivio.
Rámový základ nehýří profilacemi zbytečně, takže zatímco spodní trubka má čistě kruhový průřez, té horní se dostalo úpravy na čtverhran, navíc s výrazným prohnutím pro lepší manévrování nad rámem. Hlavová trubka necílí na tapered vidlice, takže jde o klasiku, stejně tak zadní stavba je společná i cenově dostupnějším verzím, takže najdeme montážní body pro čepy ráfkových brzd na sedlových vzpěrách, což je detail, který celek trochu kazí. Jejich prohnutí, je v tomto případě kvůli použití hydraulických kotoučovek zbytečné, ale na druhou stranu právě toto místo lehce navyšuje schopnost zadní stavby lépe tlumit otřesy. Silnější sedlovka totiž moc rázů nezahladí. Profilované patky jsou klasikou, stejně jako rychloupínací osy, v této kategorii pevné provedení netřeba hledat a ani by nemělo výraznější opodstatnění. Sedlové vzpěry ovšem nenesou závity pro montáž nosiče, které třeba na patkách jsou, takže jediná možnost je otvor ve spojovacím můstku sedlových vzpěr, případně klasické objímky. Vnější vedení bovdenů vespod horní trubky nijak neruší a navíc jednodílné provedení vyloženě chválíme, je to nejpraktičtější.
Co se týče komponentů, Alivio je sadou, která si nezadá funkčností s předchozí devítkovou sadou Deore, i když konkrétně zde nejsou kliky v provedení s integrovanou osou, ale na shimanovský vícehran Octalink. Funkce řazení i možnost odřazování směrem na menší pastorky malou páčkou v obou směrech, to jsou vymoženosti, které se u Shimana postupně dostávají v sadách stále níž. Řadicí mechanismy v tomto případě fungovaly oba spolehlivě a precizně, i když s nepatrně delším krokem a větší vůlí, než je tomu u dražších desítkových sad. Sedmadvacet převodů ale nabídlo dostatečný rozptyl pro každý terén a testerka rozhodně netrpěla příliš těžkými či naopak lehkými převody. Není to závodní kolo, takže proč zbytečně uživatelky okrádat o komfort, jenž trojpřevodník představuje.
Chválíme brzdy a jejich delší páčky, které zaručí dostatečnou páku pro odpovídající výkon, a hlavně dobře padnou do ruky. Ač cenově jeden z dostupnějších shimanovských kousků, potvrzuje vynikající funkčnost tohoto komponentu od japonského výrobce, ať se jedná o dostupnou verzi či topmodel. Kolům s ráfky Remerx pak nelze nic vytknout a přepracovaný vzorek plášťů Smart Sam díky jemnějším profilům s většími mezerami sice stále dobře odvaluje díky středovému pásu i na tvrdém podkladu, ale v terénu se na blátě lépe zakousl a ochotněji čistil. Je to takový ostřejší univerzál, který na rovině valí, ale v náklonu a na trávě má dostatečně ostré zoubky, aby okamžitě neztratil na výkonu a jistotě. Navíc pláště patří, spolu s hodně pohodlným sedlem, díky svému objemu, k navyšovatelům komfortu. Na něm se podílí i pružinová vidlice, která je sice vnímavá ke všem malým rázům, ale ze sedla přece jen přišel hlavně na silnici ke slovu lockout. Většinu zmíněných komponentů si lze navolit, ale co ovlivnit nelze, jsou jízdní vlastnosti dané především geometrií rámu.
Hravost, ale ne přehnaná
Co naše testerka ocenila jako první, byla pozice dostatečně širokých řídítek, kde výrobce opravdu nešetřil podložkami pod představcem. Ze tří vysokých kousků i tak jeden putoval okamžitě nad představec, ale i přesto zůstala řídítka až nadstandardně vysoko, takže posed byl jeden z těch vzpřímenějších, které nabídnou pohodlí a výraznou jistotu ve sjezdech, byť pro výjezdy je to lehce omezující. Příplatkové sedlo DDK (+100 kč) má sportovnější rozměry a měkčí výplň, takže schváleno. Velkým překvapením byla až nečekaná tuhost rámu. Jeho štíhlejší zadní stavba na první pohled nic takového nenaznačovala, takže když rám vyzkoušel ze zvědavosti těžký jezdec, jen potvrdil, že tenhle parametr je zde opravdu ukázkový. Lehčí kola, vzduchovou vidlici, řídítka níž a nebyl by problém vyždímat z rekreačně-sportovního Malawi solidní akcelerační schopnosti.
Takhle bike nabídl odpovídající zrychlení a kromě ochoty stále zvyšovat tempo a držet jej bez větší námahy, především ukázkovou reakcí předního kola na povely od řídítek. Geometrie totiž sází na ostřejší úhly, takže vidlice nedělá tak velkou stopu předního kola, a to pak hbitě protáhne celé kolo kdekoliv. Rozvor a délka zadní stavby jsou pak docela v normě a celkově bike nepůsobí krátkým a přehnaně hravým dojmem, naopak je docela vyrovnaný a nevyžaduje nějaké přehnané zkušenosti, co se ovládání týče. I tak se ale povedlo výborně sladit manévrovatelnost a celkovou stabilitu, kdy kolo dobře zvládalo klikaté stezky i utažené zatáčky, ale na druhou stranu nebyl problém držet jej na uzdě, jakmile se terén začal sklánět směrem dolů a rychlost se zvyšovala. Ve sjezdech pak vyšší pozice řídítek přišla vhod, i když klidně by mohla být o podložku níže, a i tak by nebyl problém sjet strmější úsek.
Opačný směr pak záleží právě na zmíněné výšce řídítek, kdy bylo v našem nastavení nutné více pokrčit lokty, aby se
předek držel jistě na zemi a kolo ochotně stoupalo. Tenhle úkon zvládá tuhý rám skvěle, takže záleží na nastavení posedu a cyklistka dokáže vybalancovat rovnováhu ve sjezdech i výjezdech optimálně. Malawi k tomu totiž rozhodně má předpoklady a bikerky s menší postavou, pro které je devětadvacítka už příliš velká, tak můžou mít buď pohodlný bike pro výlety či na více hravou jízdu v terénu, nebo se naopak s představcem v dolní pozici zaměří více na hltání kilometrů a výjezdy. Proti ničemu tohle kolo rozhodně neprotestuje, základ má totiž schopný zvládat dobře oba režimy.
Technické specifikace:
Rám: M-507, Al 6061
Vidlice: SR Suntour XCM HLO, 100 mm
Kliky: Shimano Alivio, 22-30-40
Brzdy: Shimano BR-M395
Řazení: Shimano Alivio, 3x9
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Alivio
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 2,25“
Ráfky: Remerx Top Disc
Náboje: Shimano M3050
Kazeta: Shimano HG400, 11-34
Sedlo: Velo 4115
Sedlovka: Zoom
Řídítka: Zoom, 680 mm
Představec: Zoom
Hmotnost: 13,86 kg
Cena: 17 290 Kč
Jednu z důležitých novinek kolekce BMC 2018, konkrétně maratonský full Agonist, jsme v prostřední verzi 02 s cenovkou 119 999 korun…
Extrémně nízký odpor vzduchu společně s maximálním možným výkonem, bez ohledu na vložené finanční prostředky, asi tak nějak znělo zadání…