Silniční kola domácí značky Maxbike sice mají svoji top kategorii na karbonových rámech, ovšem ani dostupnější verze na hliníkovém základu sportovně zaměřeného jezdce nezklame. Otestovali jsme totiž nejvýše postavený model Arcalis a rekreační silničář nebo závodník-amatér si v něm určitě najde svoje.
Aero s klasikou
Když bychom chtěli hodnotit design kola hned podle prvního dojmu, je krásně vidět, jak se rám vyznávající klasické kruhové průřezy trubek a tvarovou střízlivost doplňuje s vidlicí, která profilací ramen jasně odkazuje na současný diktát „aero“ módy. Rám z trubek Al 7005 s trojitě zeslabovanou stěnou má začištěné sváry a ani navařená výztuha pod hlavou díky minimalistickému provedení neruší uhlazený dojem. Vnější vedení lanek, esovitě prohnuté sedlové i řetězové vzpěry a konstantní průměr sloupku vidlice nebo závitové středové pouzdro, zkrátka klasika, která je funkční a neurazí.
Naopak komponentové osazení sadou Sram Apex už takovou klasikou není a jezdec, odchovaný systémem řazení japonského giganta či italských mistrů, si musí chvilku zvykat. Na druhou stranu projevem je funkce řadicích mechanismů přesně někde mezi oběma konkurenčními značkami. Ostřejší cvaknutí a chod mechanismů jsou o trochu jemnější než italské Campagnolo, ale ne zase tak tiché, jako řazení Shimano. Rovněž úchop řadicích a brzdových pák je díky jejich tvaru a objemu někde uprostřed, takže nevyhraněný jezdec nebude mít problém si zvyknout a fanoušek té či oné značky se s tímto kompromisem určitě spokojí.
Co se tedy projevu řadicího mechanismu týče, ovládání jedinou páčkou si jezdec rychle osvojí a jen málokdy se pak „přecvakne“. Rozdíl mezi řazením nahoru až o tři pastorky při delším pohybu páčky a odřazením dolů je v ovládání dobře patrný. Snad jen na přesmykači není doladění jeho pozice vůči řetězové lince tak precizní, ale to je věc přesného nastavení. Tvar brzdových pák padne jak při ovládání shora, tak u brzdění při spodním úchopu. Výkon samotných brzd musíme pochválit, jejich projev byl příjemně citlivý, a jakmile se materiál špalíků zajel a zmizela krátká prodleva mezi střední účinností po dosednutí na ráfek a jedovatým výkonem zhruba po půl vteřině, byla s nimi radost spolupracovat.
Kola Mavic Aksium jsou v této cenové hladině sázkou na jistotu, navíc v osvědčeném designu a s odpovídajícím výkonem, což platí i pro pláště Schwalbe s jemňoučkým vzorkem na celém běhounu. Hovoříme-li zde o kole pro rekreačního silničáře, pak je sázka na nepatrný vzorek jistější, než použití úplně hladkého běhounu. Doplňky Token zajímavě dokreslují celkově výrazný vzhled, jemuž dominuje především rozměrné logo na spodní trubce. Komu by ovšem výše zmíněné osazení nebylo po chuti, může si v konfigurátoru na stránkách výrobce navolit úplně jinou výbavu.
Klidný společník
Rám v testované velikosti 50 cm nabídne jezdci nepatrně delší geometri a posed, takže co se týče vedení směru, je kolo naprosto nekompromisní i při jízdě bez držení řídítek. Na druhou stranu ochotu k zatáčení mu nelze upřít, takže je to ideální mix stability ve vyšší rychlosti a středně točivého kola při pomalém průjezdu. Ochota naklápět se do zatáček ovšem byla konstruktéry rovněž vštípena do paměti, takže ovladatelnost amatéra rozhodně potěší, závodník by ale zatoužil po hravějším charakteru.
Se záběrem do pedálů je cítit docela slušná míra ochoty akcelerovat, na druhou stranu rám nabídne jen lepší průměr torzní tuhosti. V dané cenové kategorii ovšem naprosto bez připomínek a co se vidlice týče, i přes aerodynamický tvar z nás nevytloukla duši. Kombinace karbonových nohou a hliníkového sloupku je v tomto případě, díky absenci velkého průměru spodního ložiska, docela přívětivá i na horším povrchu. Zadní partie rámu sice část vibrací rovněž vymažou v prohnutí sedlových vzpěr, ale průměr sedlovky nenahrává zrovna ukázkovému vyžehlení kočičích hlav. Zde bychom v konfigurátoru, byť je hliníkový model Token celkem pohledný, asi rovnou sáhli po karbonu, ovšem ten je v nabídce jen jako celá sada. Kromě sedlovky jsou to i řídítka, představec nebo objímka a už to letí o šest tisíc nahoru, takže je to na zvážení.
Příjemné je ale sedlo, proti katalogovému osazení v nižší ceně, které možná výše zmíněné rozhodování ulehčí a popravdě bylo komponentem, který nám velice vyhovoval. Posed celkově patří k nepatrně delším, na druhou stranu vyšší pozice řídítek a množství podložek pod představcem nechávají dost možností k případným úpravám. Delší vyjížďka tak jezdce rozhodně nezničí kvůli příliš ohnutým zádům a v tomto směru bychom vše označili za ideální kompromis.
Arcalis je silničním kolem nabízejícím nápadný design, stabilní jízdní projev a v dané cenové hladině i docela slušný výkon v rozumném poměru s celkovým komfortem.
Rám: Al 7005 SL T.B.
Vidlice: XDS-F33, karbon/Al
Kliky: Sram Apex, 34/50
Brzdy: Sram Apex
Řazení: Sram Apex, 2x10
Přehazovačka: Sram Apex
Přesmykač: Sram Apex
Kola: Mavic Aksium
Pláště: Schwalbe Lugano, 622-23
Kazeta: Sram PG 1050, 12-25
Sedlo: Selle Italia X1 Flow
Sedlovka: Token
Řídítka: Token
Představec: Token
Hmotnost: 8,37 kg
Cena: 37 990 Kč
Nejvýše postavený dámský bike v kolekci domácího 4Everu je sázkou na jistotu – z hlediska použité geometrie, svými koly průměru 27,5“ a v…
Nejluxusnější devětadvacítka v nabídce značky Apache je typickým zástupcem své kategorie – s cenovkou 42 990 korun se jedná o skvělý bike…