Značka Liv, jakožto samostatná „odnož“ Giantu, je zaměřena čistě na dámy a v její nabídce nalezneme zástupce snad všech myslitelných kategorií kol. Naším testem prošel úplně nový dámský 27,5“ hardtail nazvaný Obsess SLR, jenž uspokojí požadavky jak na amatérské závodění, tak i hobby ježdění ve sportovnějším tempu.
Na tento bike jsem se těšila, a byť se velikost 16“ zpočátku zdála být pro mých sto sedmdesát centimetrů lehce na hraně, nakonec jsem si Obsess SLR skvěle užila. S cenovkou 36 999 korun se jedná o nejluxusnější „duralový“ hardtail v nabídce Liv, vyšší Obsess Advanced 2 už spoléhá na výhody karbonového rámu. Bez něj jsem se ale dobře obešla, neboť rám testovaného biku je díky špičkové slitině Aluxx SLR jedním slovem perfektní.
Obsess SLR je tím nejlepším, co umí Giant vyrobit nekarbonového, a rám to dokládá jak svou nízkou hmotností, tak precizním provedením veškerých detailů. Na jednu stranu působí použité profilace poměrně minimalisticky, na druhou však z rámu vyzařuje snaha o dosažení perfektního přenosu síly při velmi nízké váze. Obdélníkový průřez lehce prohnuté spodní trubky, směrem dozadu výrazně se zužující horní či mohutně působící sedlová trubka nebo kónická hlava OverDrive – to jsou nepřehlédnutelné konstrukční prvky, mezi něž patří třeba i robustně se tvářící řetězové vzpěry. V určitém kontrastu se vším zmíněným jsou naopak vzhledově celkem subtilní sedlové vzpěry, typické úplnou absencí můstků. Na nějaké zbytečné designové kudrlinky se zde nehraje, což je sympatické. Post Mount úchyt zadní brzdy je vyřešen účelně, bez zbytečných příkras, podobně jako vnitřní vedení bovdenů nebo tvar patek. Ty jsou určeny na standardní rychloupínací osu a jsem přesvědčena, že to většina jezdkyň uvítá. Odpadá tudíž zdlouhavá manipulace s pevnou osou, pokud jste stejně jako já zvyklé při převážení biku v autě vyndávat obě kola. Tuhost zde není nutné řešit, ta je i s klasickými osami více než dostačující, a to při záběru i při naklopení kola do zatáčky.
Geometrie koncipovaná pro stovkový přední zdvih mi od samého začátku přišla jako skvěle zvládnutá. Málokdy se stává, aby mi kolo hned od prvních metrů takto sedělo. Délka předního trojúhelníku s výrazným slopingem nahrává vyloženě sportovnímu ježdění – chcete-li nadprůměrný komfort posedu, poohlédněte se jinde. Nicméně, pozice není zbytečně moc natažená a jedná se o velmi příjemný kompromis, podpořený jen lehkým offsetem sedlovky a 80mm představcem. Řídítka šířky 640 milimetrů a tvarově bezvadné superlehké gripy jsou pak dalším z důkazů, že se na dámy myslelo při navrhování každého detailu kola.
Celkové naladění rámu, konkrétně poměru rozvoru a délky zadní stavby, stejně jako rámových úhlů, vyznívá pro velmi dobrou ovladatelnost. Z tohoto pohledu patří bike na samou špičku své kategorie, aniž by to však bylo nutně vyváženo neposedností. Dokonce ani při pomalé jízdě do kopce není třeba řízení jakkoli krotit, navíc mi přišlo, že Liv moc netrpí tendencemi ke zvedání předku, a to přesto, že v sériovém nastavení nebyla řídítka zrovna nízko. Povaha kola je přesně laděná na sportovní styl jízdy – tedy těsně před zatáčkou začít brzdit, následně ji velmi jistě projet a opět razantně akcelerovat. Při takovém pojetí jízdy se Obsess cítil jako ryba ve vodě a vůbec nedal pocítit svou celkovou hmotnost 12,05 kilogramu. Její hodnota se nemusí zdát na téměř čtyřicetitisícovou „sedmadvacítku“ úplně nízká, ovšem v praxi jsem měla pocit, že váží snad o kilo méně. Jakékoli gramy navíc jsem vůbec nevnímala.
Co mě však u testovaného biku sedělo nejvíc, byla jeho zábavná povaha. Natolik zábavná, že bych ji u tohoto stroje zprvu ani nehledala. Přitáhnout řídítka a naskočit předkem na překážku je totiž vyloženou radostí. Nikdy jsem se v takovémto dovádění nevyžívala, ale Obsess ve mně probudil touhu odlepit obě kola od země a odskočit si každou terénní hranu. Ideálně v závěsu za svým přítelem nebo někom jiným z naší party. Přece jen vidět před sebou nejen ideální jezdeckou stopu, ale i podobné dovádění pak člověka dokáže strhnout. Znovu však musím zopakovat, že Liv i přes příjemnou porci ovladatelnosti nepůsobil jakkoli roztěkaně. Ve sjezdech překvapil velmi dobrou stabilitou a více než dostačující jistotou ve vedení přímého směru. Prudké sjezdy pak nepředstavovaly žádné zvýšené riziko, zvlášť když je někdo odkojen šestadvacítkou, tak jako já. Takže dostatečně vysoká pozice řídítek a větší průměr kol byly skutečně příjemnou jistotou. Pouze hodně prudké výjezdy si vybraly lehkou daň, a bylo již nutné výrazněji nalehnout na řídítka a současně špičku sedla tlačit zadkem k zemi. I zde se ovšem prostřední průměr kol předvedl v dobrém světle.
Pokud se zaměřím na komfort jízdy, tak ten bych označila za průměrný. Rám není pocitově tak tvrdý, jak by se od duralu dalo čekat, a jeho zadní stavba dokáže něco absorbovat. Vše pak korunuje skvělé holčičí sedlo, které si ode mne odnáší plný počet bodů. Nicméně užší sedlovka, ideálně karbonová, by jízdní komfort ještě navýšila. Vzduchová vidlice Rock Shox 30 Gold by pak také mohla být z počátku zdvihu o něco citlivější a celkově měkčí, zvlášť osedlá-li bike padesátikilová jezdkyně. Mému pojetí jízdy však nastavení vyhovovalo, takže jsem si neměla na co stěžovat.
Z dalších dílů musím pochválit dostatečný převodový rozsah i funkci řazení. Současné SLX funguje skutečně precizně. Snad pouze brzdy Shimano M355 nám na kolo kvalitativně úplně nesedly, byť s jejich výkonem jsem byla po zajetí spokojená. Menší holčičí ruce pak nemusí zprvu úplně vyhovovat provedení páčky dálkového lockoutu, ale jde spíše o zvyk než o ergonomický nedostatek.
Jako celek se mi Liv Obsess SLR hodně líbil. A to i svým pojetím designu. Takže zvažujete-li nový bike, na němž si třeba občas střihnete i nějaké to „ikscéčko“, jste na správné adrese.
(kat)
Rám: Aluxx SLR Aluminium
Vidlice: Rock Shox 30 Gold, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 36/22
Brzdy: Shimano M355, 160 mm
Řazení: Shimano Deore 2x10
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG50 11-36 (10)
Kola: Giant S-XC2
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2.1“
Řídítka: Giant Connect XC Riser
Představec: Giant Connect
Sedlovka: Giant Connect
Sedlo: Liv Contact Forward
Hmotnost: 12,05 kg (vel. S, s pedály)
Cena: 36 999 Kč
V kolekci brýlí značky Pells patří testovaný model Code mezi kousky určené jezdcům s menší hlavou a my jen dodáme, že kromě nich bude…
Doslova překotný vývoj cyklistické techniky v posledních dvou, možná i třech desetiletích je nezpochybnitelný a jistě souvisí především se…