Domácí Leader Fox pro novou sezónu přichystal dvojici úplně nových devětadvacítkových celoodpružených biků Harper a Trion, sázejících na totožný základ se čtyřčepovou koncepcí. Luxusnější Harper využívá osazení Shimano Deore a dálkový lockout obou pružících jednotek Manitou, my jsme naopak otestovali dostupnější variantu Trion, spoléhající na kompletní sadu Alivio kombinovanou rovněž s jednotkami Manitou, byť „pouze“ s předním lockoutem na řídítkách. Zásadní z hlediska zájmu zákazníků zde ovšem bude nejen fantastická torzní tuhost rámu a optimální průběh pružení, ale především cenovka 27 990 korun. Za tyto peníze jen těžko seženeme jiný, takto schopný a současně atraktivní 29“ full. My jsme otestovali předsériovou podobu, kdy finální verze bude odlišná jen v pár detailech – například nabídne kratší zadní stavbu a širší ráfky, bude tedy preferovat alespoň částečný trailový přesah, jemuž ostatně nahrává také zdvih 120 milimetrů.
Kolekce Leader Fox 2019 je doslova našlapaná novinkami, z nichž nejvíce zástupců má tradičně segment elektro-biků se středovým motorem a jihočeský výrobce dokonce představil i velmi zdařilý koncept elektro-silničky s unikátním pohonem Fazua. To jen pro představu o tom, co nového nás u Leader Foxe čeká, nyní ale zpět k testovanému fullu. Model Trion je o rovných sedm tisíc korun levnější nežli vyšší Harper, přičemž z hlediska poměru cena/výkon budou zcela jistě bodovat oba dva.
Z hlediska konstrukce rámu na první pohled zaujme optická mohutnost zadní stavby a především vodorovného vahadla. Záměrně ale v případě robustnosti píšeme přívlastek „optická“, neboť vahadlo je z vnitřní strany výrazně odlehčené a v žádné partii rámu není zbytečný nadbytek materiálu. Výrobce se zde ale od samého počátku vydal cestou maximální odolnosti a ve všech čepech použil co nejkvalitnější průmyslová ložiska od osvědčeného českého výrobce. Přední trojúhelník vsadil na efektní profilace hlavních trubek, kdy u té spodní najdeme pagodovitý průřez s dvojím prohnutím a hydroformingem tvarovaným rozšířením přední části, navazující na nezbytnou kónickou hlavu. Typickým poznávacím znakem rámů Leader Fox je mírně obloukovitě prohnutá horní trubka se zploštěním zadní části a toto řešení nemůže chybět ani u nových fullů, kde je doplněno šikmou výztuhou mezi ní a trubkou sedlovou, u níž pro změnu nepřehlédneme nezbytné zalomení. Výrazným detailem jsou robustní zadní patky pro pevnou osu, dále nemůže chybět efektní vnitřní vedení bovdenů či praktický úchyt přesmykače koncepce Side-Swing.
Jak už jsme zmínili v úvodu, výsledkem všech použitých konstrukčních řešení je nekompromisní tuhost, a to jak boční v okolí šlapacího středu či jeho pozice vůči ose zadního kola, tak i celková torzní. Klasická osa vpředu určitě ničemu nevadila, neboť tuhost konstrukce vzduchové vidlice Manitou Markhor je i bez pevné osy rovněž nadprůměrná a jezdec si užívá nejen ničím nerušený přenos síly, ale také torzní tuhost kola jako celku při nájezdu do série klopených zatáček. V tomto směru musíme výrobci vyseknout poklonu.
Příjemný společník
Spojení použité čtyřčepové koncepce, sto dvacítkového zdvihu a celkové bytelnosti rámu samozřejmě zavání trailbikem, v reálu však bude testovaný full spíše spolehlivým a přátelským společníkem pro celodenní brouzdání krajinou pod klasickými hobby jezdci. Užijí si na něm do sytosti klíčové pohodlí v běžném terénu, tedy jak na lesních a polních cestách, tak klikatících se pěšinách, ale i v kamenitých pasážích a na povrchu plném kořenů. S použitou geometrií se Trion nezalekne ani hodně technických výjezdů, kde jej sice logicky limituje celková hmotnost, ale kombinace citlivě pracujícího zadního odpružení, delší zadní stavby a největšího průměru kol zde skutečně i z téměř nezkušeného bikera udělala rozeného „vrchaře“, který se popere i s nějakým tím terénním schodem, jenž se kolu ve stoupání připlete do cesty. V tomto směru bude jistě výhodou také stovkový představec, který jezdce usadí sportovněji do středu těžiště kola, za přispění menšího průhybu řídítek.
Stejně tak ve sjezdech je bike hodně jistý a klíčovou směrovou stabilitu by mohl skoro vyučovat. Přitom dokáže být současně i dostatečně živý, máme-li právě před sebou točitý singletrack, a díky aktivnímu řízení se do zatáček vrhá až nečekaně srdnatě. A to přes délku zadní stavby, která však bude u sériové verze znatelně kratší, jak jsme zmínili v úvodu. Daná úprava se promítne do dnes skoro až klíčového „fun-factoru“, takže bike půjde ochotněji na zadní a po přitažení řídítek si s ním užijeme také odskakování hran. Pro tentýž účel by nebyl od věci třeba i kratší představec, záleží na prioritách konkrétního jezdce. Přesto však Trion nadále zůstane v prvé řadě příjemně stabilním strojem, kladoucím důraz na pohodlí v běžném terénu.
Jako perfektně naladěné hodnotíme odpružení, kdy obě jednotky Manitou výrazně převyšují standardy dané cenové kategorie. Vidlice i zadní tlumič zkrátka působí velmi kultivovaně a máme radost, že se Manitou začíná zase o něco více prosazovat na scéně. Nejde jen o příkladné využití zdvihu a citlivost z jeho kraje, velmi dospěle vypadá rovněž páčka dálkového lockoutu vidlice. U tlumiče pak páčka nastavující kompresi disponuje celkem čtveřicí pozic, takže vedle modů otevřeno/zavřeno zde máme ještě další dvě polohy, s jejichž pomocí přitáhneme kompresi a navýšíme tak imunitu vůči nežádoucímu pohupování, aniž bychom znatelněji blokovali pružení samotné. Naprosto zásadní je zde ale fakt, že ani v plně aktivním režimu systém neruší jezdce citelnějším pohupováním, což je vzhledem ke čtyřčepu a rozměrnému vahadlu velmi příjemné zjištění. Tomuto rámu by tedy pro běžné hobby ježdění bohatě stačil tlumič s módy otevřeno/ zavřeno, a tak je použitý Manitou McLeod příjemným bonusem navíc.
Detaily dotváří celek a sada Shimano Alivio v současné generaci působí hodně dospěle jak designově, tak i funkčně. Devět pastorků v kombinaci s „trojplackou“ nabídne ideální převody pro jakýkoli terén, přesmykač Side-Swing pracuje doslova sametově a „OEM“ brzdy Shimano se 180/160mm kotouči a trochu delšími páčkami představují spolehlivé parťáky, přestože brzdný výkon logicky není tak ostrý jako se špičkovými modely. Osvědčenou klasiku představují rovněž pláště Schwalbe Smart Sam v šíři 2,25, byť právě obutí by bylo první na řadě, pakliže bychom se rozhodli kolo odlehčit. Určitou třešničku na dortu u všech sportovních modelů Leader Fox představuje sedlo Selle Royal Verve. Na první pohled se zdá celkem obyčejné, ale už po prvních metrech jízdy zjistíme, že je naprosto fantastické a nabízeným komfortem patří na samý vrchol. Jihočeský výrobce si dokonce zadal úpravu jeho designu, kdy se použitá grafika barevně shoduje s dalšími prvky kola, třeba s ráfky, podsedlovou objímkou, gripy či podložkou pod představcem. I podobné zdánlivé detaily dotváří celek.
Máme-li shrnout naše dojmy z kola, pak je samozřejmě potřeba vyzdvihnout nejen tuhost rámu či průběh pružení, ale také vydařené jednotky Manitou a hlavně finální cenu. Za osmadvacet tisíc je Trion hodně povedeným 29“ fullem a zvažovali bychom, zda dát přednost jemu, nebo zda preferovat o sedm tisíc dražší Harper na Deore a se zadním dálkovým lockoutem. V obou případech se totiž jedná o dobře utracené peníze a jako první zkušenost s kompletním odpružením se tato novotou vonící dvojice fullů od Leader Foxe zdá být perfektní volbou.
Plusy: průběh pružení + možnosti nastavení tlumiče, tuhost rámu, vyvážené osazení, poměr cena/výkon, skvělé sedlo
Minusy: pro někoho delší představec
Tabulka:
Rám: Al 6061
Vidlice: Manitou Markhor, 120 mm
Tlumič: Manitou McLeod
Kliky: Shimano Alivio, 40-30-22
Brzdy: Shimano MT200, 180/160 mm
Řazení: Shimano Alivio
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano Alivio 11-36
Náboje: Formula
Ráfky: Weinmann
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 2,25“
Řídítka: ExeRace, 720 mm
Představec: ExeRace
Sedlovka: ExeRace
Sedlo: Selle Royal Verve
Hmotnost: 14,95 kg (vel. 20“)
Cena: 27 990 Kč
Kategorie gravel nabírá na popularitě a zdá se, že ji díky vysoce univerzálnímu využití těchto kol nestihne tak rychlý konec popularity…
Značka Pells si vždy zakládala na dokonale propracovaných silničních kolech a špičkové modely Roar cílí rozhodně na mety nejvyšší.…