Domácí Leader Fox pro sezónu 2017 značně přepracoval naprostou většinu svých modelů a my jsme měli možnost otestovat to nejlepší mezi „sedmadvacítkovými“ hardtaily, konkrétně bike nazvaný Emporia. Líbivý kabát s červeným odstínem Ducati je však pouze jednou stránkou, tou druhou je lákavý poměr cena/výkon, s kompletní sadou Shimano SLX a odpruženou vidlicí Rock Shox Recon Silver totiž vychází na příznivých 29 900 korun. Jsou to ale i konstrukční detaily, jež zaujmou – například vnitřní vedení řadicích bovdenů, můstky zadní stavby či použití skvěle funkčního přesmykače Side Swing. Nechybí ani odlehčené zadní patky, jejichž tvar není samoúčelný, neboť dostává řetězové vzpěry níže, a v případě té pravé tak redukuje její kontakt s řetězem ve sjezdech. Námi testovaný prototyp ještě využíval provedení s rychloupínacím zadním nábojem, sériová verze však bude spoléhat na pevnou 12mm zadní osu.
Spojovacím znakem nových hardtailů Leader Fox, alespoň podle prvotních testů, bude skvělá torzní tuhost rámů, což se týká rovněž námi testovaného modelu. I ve velikosti 20“ a pod devadesátikilovým jezdcem nebyl patrný sebemenší náznak kroucení, a to ani při silovém záběru ze sedla. Když k tomu přičteme celkovou hmotnost pod dvanáct kilo a fantastické pláště Schwalbe Racing Ralph Evo, je ihned jasné, že sportovní naturel tomuto biku nebude chybět. Akcelerace je velmi dobrá a říká si o použití na závodní cross-country v hobby třídě.
Z hlediska použitého materiálu, tedy slitiny 6061 s dvojitě zeslabenou stěnou, se jedná o klasiku. Přestože nejsme z těch, kteří by na kabát kladli přílišný důraz, červeno-bílá kombinace a samotný odstín „Ducati“ jsou nejen sázkou na jistotu, ale současně působí vyloženě závodně. K tomu dávají vyniknout konstrukčním prvkům, které v tmavých odstínech mnohdy zanikají. Týká se to třeba kónické hlavy s 1,5“ spodním ložiskem, výrazně zploštělých sedlových vzpěr zadní stavby nebo netradiční profilace horní trubky. Ze standardního průřezu vpředu u hlavy se ve své první třetině razantně zeslabuje a zplošťuje, a to za současného obloukovitého průhybu. Zkrátka parádní detail, mající společně s profilací sedlových vzpěr zásluhu na jízdním komfortu.
Minimálně stejně důležité jako rám je v tomto případě použité osazení, především bezvadně fungující vidlice Rock Shox Recon se stovkovým zdvihem a páčkou dálkového ovládání lockoutu na řídítkách. Přesněji s páčkou velmi podobnou té, jíž jsme v uplynulých sezónách chválili u vidlic Suntour – je nejen ergonomicky vynikající, ale potěšily nás i minimální ovládací síly. Ke kompletní sadě SLX není co dodat, nejenže fungovala bezchybně, ale třeba takové kliky SLX montuje na své kolo k této sadě málokterý výrobce. Leader Fox v tomto ohledu na zákazníkovi rozhodně nešetří. Navíc nás potěšila i kombinace převodů, kdy převodníky 38/28 společně s kazetou 11 až 42 nabídnou převody jak lehké do prudkých kopců, tak i dostatečně rychlé. Z osmatřicítkové velké „placky“ by si mohla vzít celá řada výrobců příklad. Podobnou pochvalu si od nás odnášejí také náboje SLX, sada je zde skutečně použita kompletní. Vyzdvihnout však musíme třeba i zdánlivě bezvýznamný detail, jakým jsou gripy, které nabídly výbornou tlumicí schopnost. Pěkně jsou zpracovány rovněž vlastní komponenty EXE Race a budeme-li úplnými detailisty, nepřehlédneme ani novou podobu loga na hlavové trubce.
Při prvotním osahání působí rám nepříliš dlouhým dojmem, z čehož pramení příjemný posed - dostatečně sportovní, ale ne zbytečně natažený. To ostatně podtrhlo sériové nastavení s výše posazenými řídítky. Budeme-li se chtít jen tak pohodově vozit krajinou, nejspíš sestavu podložek pod představcem ponecháme, pakliže ale máme v plánu nějaký ten bikemaraton, asi pár podložek ubereme či přetočíme představec do negativního sklonu.
Geometrií není Emporia úplně nejklasičtějším příkladem závodního cross-countryového stroje, což je vlastně dobře. Oproti XC „chrtům“ nabízí lepší ovladatelnost a potažmo celkovou radost z jízdy. Bez odmlouvání jde na zadní a jezdci bude skvělým parťákem, chceme-li pozvolna posouvat své jezdecké dovednosti. Výše položená řídítka jsou v takovém případě samozřejmě výhodou, ale ani po nastavení „výkonnostnější“, tedy o něco více předkloněné pozice bike nepřijde o svou poslušnost v zatáčkovitých úsecích. Na točitých pěšinách a ve vracečkách je totiž jako doma a poslouchá na slovo.
Emporia rozhodně není kolem, které bychom museli přemlouvat k proplouvání terénem, současně však dokáže nabídnout i adekvátní porci jízdní stability. Svými úhly je použitá geometrie sice klasikou dané kategorie, ale reálná kombinace schopnosti držet přímý směr a současně zatáčet po sebemenším impulzu nás příjemně překvapila. Celková ovladatelnost vynikne prakticky v jakékoli rychlosti, ovšem pokud chceme bike naladit tak, aby šplhal bez odmlouvání i do extrémně prudkých výjezdů, nevyhneme se lehčímu laborování s pozicí představce. Ani snížení řídítek o několik centimetrů však nepřineslo znatelně okleštěnou jistotu ve sjezdech, takže budeme-li mít potřebu naladit model Emporia do závodna, nebude to na úkor jízdní stability. Šířka řídítek 680 milimetrů je na dnešní poměry sice spíše menší, nicméně vzhledem k celkovému ladění biku na hobby XC ji považujeme za zcela adekvátní.
A jízdní komfort? O kvalitách přední vidlice není třeba pochybovat, vzadu ji pak slušně sekundovalo příjemné sedlo a i v případě sestavy rámu a sedlovky bylo cítit určitou schopnost zahladit ostrost rázů. Jako celek je tedy topmodel značky Leader Fox hodně zdařilý a z hlediska osazení vyloženě nadprůměrný. Jen málokterý bike za třicet tisíc bude řadit, brzdit a vlastně i vše ostatní kompletní sadou Shimano SLX…
Rám: Dural 6061, double butted
Vidlice: Rock Shox Recon Silver, 100 mm
Kliky: Shimano SLX 38 / 28
Brzdy: Shimano SLX, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano SLX 11-42 (11)
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Weinmann 27,5“
Pláště: Schwalbe Racing Ralph Evo 2,1“
Řídítka: EXE Race, 680 mm
Představec: EXE Race, 90 mm
Sedlovka: EXE Race, 400 mm
Sedlo: EXE Race
Hmotnost: 11,9 kg (vel. 20“)
Cena: 29 900 Kč
Zbrusu nová generace špičkového silničního modelu TCR v „kotoučové“ verzi je zde a my jsme ji hned otestovali. Konkrétně variantu Advanced…
Když už Shimano představilo svoji verzi terénního elektropohonu, kombinace s elektronickým řazením vlastní produkce je jen logickým krokem.…