Že se dá pořídit sportovní devětadvacítka do třiceti tisíc, navíc na pevných osách a kompletní sadě SLX se vzduchovým odpružením Rock Shox, to není utopie, to je domácí Leader Fox a jeho topmodel. Lákavý poměr cena/výbava ovšem budil zvědavost, jak to bude s jízdními vlastnostmi, zda perfektní osazení vhodné pro závodní režim dostalo také patřičný rámový základ a jízdní vlastnosti. Dostalo!
Sázka na kvalitu
Benton je od pohledu kolem stvořeným pro rychlou jízdu a testovaná dvacítka si užila během dvou týdnů kolem pětistovky kilometrů jak na suchu, tak v pořádném blátě. Tester s výškou 190 cm ji nešetřil, a i když jsme měli z některých konstrukčních prvků zpočátku lehké obavy, nepotvrdily se.
Rámový základ vsadil na vejčitý profil spodní trubky bez jakéhokoliv prohnutí, ovšem co chybí dole, to konstrukce dohání nahoře, kde došlo jednak k prohnutí horní trubky, ale také jejímu výraznému zploštění směrem k sedlové trubce. Přímé sedlové vzpěry pak zboku vypadají neskutečně subtilně, ale zadní pohled odhalí jejich výraznou šířku, která vše dohání. Plochý spojovací můstek už je pro značku typický, ovšem novinkou je partie patek přecházejících v řetězové vzpěry. Tady už nechybí trendy provedení na pevnou osu, přičemž levá patka je pevná a průchozí, kdežto pravá je kompletně výměnná, jištěná dvojicí imbusů a osa se do ní šroubuje díky samostatné matici se zajišťovacím červíkem. Právě spoj výměnné patky s rámem pomocí dvou imbusů v nás nebudil zrovna nerozbitný dojem, ale několikeré vyjmutí kola, pětistovka kilometrů v terénu a kontrola šroubů bez jakéhokoliv poškození naše obavy vyvrátily. Díky stavitelné matici pak lze rychloupínací osu naladit přesně podle potřebného stažení a pozice páčky v zavřeném stavu.
Samotné řetězové vzpěry jsou výrazně protažené dolů, takže řetěz s nimi nepřijde do kontaktu až tak snadno a zapomenout nesmíme ani na vnitřní postmount úchyt zadní brzdy. Vedení bovdenů se samozřejmě ukrývá v rámu, jen hadička zadní brzdy vede vnějškem. Výstup před přesmykačem Side Swing je klasikou a jen bovden přehazovačky vzadu lehce kazí jinak celistvý dojem. Rám i přes sportovní zaměření disponuje závity pro případnou montáž nosiče či blatníků, takže ač sportovně osazen, není to se zaměřením až tak přísné.
Odpružení je svěřeno vzduchovému reconu od Rock Shox, jehož sto milimetrů zdvihu lze z řídítek zamknout a pevná osa je zde v této cenové hladině docela příjemným bonusem. Vůbec nevadí vnitřní ocelové nohy verze Silver, vidlice zde svoji funkci zvládá precizně a je poměrně citlivou společnicí, jež si všímá i drobných narážek uštědřených jí terénem. Obutí od Schwalbe sice vypadá v šířce 2,1 palce trochu štíhlejší, ale k rámu dobře pasuje a bylo jedním z několika faktorů ovlivňujících skvělý výkon a akceleraci. K projevu kompletní sady SLX, a to včetně nábojů i brzd, snad nelze mít připomínku a sázka na dvojpřevodník je zde dobrou volbou pro všechny méně zdatné uživatele. Odpovídající šířka řídítek, silikonové gripy a pohodlné sedlo, co víc tedy za dané peníze chtít? Víc opravdu nic, můžeme po testu s klidem potvrdit. A jaký že vlastně je závodně naladěný Benton?
Sportovec, nikoliv ortodoxní
Bike dostal do vínku velice živou geometrii s na devětadvacítku až nečekanou obratností, což ocení milovník zábavné svižné jízdy, ale závodník by zde nejspíš uvítal trochu delší přední trojúhelník. Posed je nejen díky geometrii, ale i zásluhou krátkého představce překvapivě komfortní a změna pozice představce do negativu sice navýšila sportovní charakter, ale nakonec zvítězila původní pohodlná varianta s vyšší pozicí řídítek. Ta mají odpovídající šířku a velice příjemné zahnutí, takže úchop je maximálně přirozený. Opačný konec kola, tedy sedlo, je otázkou hledání správné pozice, protože jeho tvarování je přece jen trochu výraznější, ale nakonec nabídlo docela pohodlné posezení. Škoda jen většího průměru sedlovky, tady se jezdec velkého tlumení nedočká, ale zadní stavba mu to částečně vynahradí.
Rám štíhlejšího střihu nás příjemně překvapil celkovou mírou torzní tuhosti, kde patří k výrazně lepšímu průměru a ze sedla pak bike ukázal vynikající akcelerační schopnosti. Pevné osy jsou rozhodně znát a kolo jde jednak skvěle za pedálem, ale zároveň umí hbitě zatáčet bez nějakých zkreslených dojmů. Točivost je možná občas až příliš snadná, i když vidlice nepůsobila zbytečně strmým dojmem, takže je třeba si pouze zvyknout na živost řízení a kolo si ochočit. Za trochu snahy se jezdci odvděčí vynikajícím manévrováním v utažených zatáčkách a na klikatých pěšinách, které zvládá bravurně. Švihat na rovině je s ním ale také zábava, protože volba převodů tomu nahrává a geometrie umí hodně dobře držet tempo, aniž by kdykoliv protestovala proti okamžitému zrychlení.
Ve výjezdech je to pak otázka odhodlanosti, kam až se chce jezdec trápit, protože stačí lehce nakrčit lokty a kombinace 28/42 zvládne opravdu výrazné stojky. Vidlice sice ze sedla odhaluje svůj zdvih a pohupuje se, ale lockout to hravě napravil. V opačném směru, tedy ve sjezdech je výhodou krátký představec, takže jezdec má těžiště hezky za sedlem a není problém přitáhnout předek k odskočení, ale štíhlejší pláště a pocitově vyšší těžiště nedávají kolu takovou porci stability, takže je třeba mít trochu zkušeností, abyste jej ovládali ve sjezdech s maximální jistotou. Výkon brzd sice dokáže zachránit hodně, ale přece jen je to hravý hardtail a ne dlouhá a stabilní závodní mašina, co se dere všude s neochvějnou jistotou.
Benton je kombinací živého neposedného biku, prahnoucího po výkonu, ovšem není ryzím závodníkem v pravém slova smyslu, má totiž větší „fun“ faktor, jenž jej odsuzuje k užívání si na stezkách a ne jen slepému hltání kilometrů bez ohlížení se napravo a nalevo. Závodník možná nasadí delší a dolů skloněný představec a bude spokojený, ale v sériovém nastavení tohle kolo nadchne sportovce, jenž si chce jízdu na kole užít v každém směru, ať už obratností, pohodlným posedem nebo perfektní výkonností, tohle všechno Benton zkrátka umí.
Rám: Dural 6061
Vidlice: Rock Shox Recon Silver, 100 mm, QR 15
Kliky: Shimano SLX, 28/38
Brzdy: Shimano SLX 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX, 2x11
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Pláště: Schwalbe Rocket Ron / Racing Ralph, 2.1“
Ráfky: Weinmann
Náboje: Shimano SLX, 15x100, 12x142 mm
Kazeta: Shimano SLX, 11-42
Sedlo: EXE Race
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: EXE Race, 720 mm
Představec: EXE Race, 80 mm
Hmotnost: 12,1 kg
Cena: 29 900 Kč
Tentokrát zde máme test modelu, na jakém se vyhrávají závody Světového poháru v cross-country. Ostatně již samotný dodatek v názvu to jasně…
Silniční topmodely série Charisma jsou v nabídce domácího Authoru již čtvrtou sezónu a během své kariéry již mnohokrát prokázaly kvality.…